Tåler de en liten kjøretur?

Jeg har en liten boks med nyklekte yngel av c. trilieatus. På tirsdag skal jeg inn på sykehus for 4 uker, og har planer om å ta med isboksen med yngel. De har ikke mye sjanse for å greie seg alene hjemme så lenge. De vil i så fall bare få mat 2 ganger i uka, og det er sannelig ikke nok. Men spørsmålet blir: vil 5 dager gamle yngel takle en 10-minutters kjøretur i isboksen sin?
Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg må jammen berømme deg for omsorgen din! Det må minst være verdens mest bortskjemte coryyngel når de til og med får være med når matmor må på sykehus!

Må inrømme at jeg humret godt da jeg leste spørsmålet ditt også, så for meg de overraskede blikkene du vil få av folk på sykehuset som i motsetning til oss ikke har forståelse for at nesten usynlige små yngel er verdens mest interessante skapninger som fortjener det beste

-Og masse lykke til på sykehuset!
Tusen takk, Turnips! Det er litt egenomsorg også, da. Det er noe hyggelig å holde på med mens jeg er der.
Slenger meg på Turnips sin post jeg også Ikke alle som hadde tatt bryet! Men hva vil søstrene si når du rigger opp artemiaklekkeren på nattbordet?

Har aldri vært på kjøretur med så små yngel, men... jeg vil da tro at det skulle gå bra? Det er sommer og godt i været, og 10 små minutter burde vel ikke senke tempen stort heller, om de er det siste du tar med deg ut i bilen.

Har jo aldri prøvd, så sikker kan jeg jo ikke være. Men se slik på det... lar du de være hjemme dør de garantert. Med 10 minutters biltur har de i hvert fall en sjanse!!
Du har nok svart på spørsmålet selv. Får de ikke foring mere enn to dager i uke så overlever de ikke. Tar du dem med så har de en sjanse
Si ikke det! Jeg har opplevd nyklekt yngel som har overlevd godt over en uke uten mat og vannbytter (jeg ble akutt lagt inn på sykehus, like før de klektes, og var borte i 10 dager). Jeg har også opplevd at de har overlevd andre langvarige fravær (coryene mine har en egen evne til å leke rett før jeg skal på ferie eller på sykehus eller noe lignende - og ved ett av tilfellene gjorde ikke fuglepasseren min jobben sin. Eller hun gjorde fuglepassejobben, men rørte ikke fiskene, noe som førte til at coryyngelen ikke fikk mat, samt at discusene ikke fikk vannbytter. Jeg mistet 3 discus pga. det. Grrrr!). Men frafallet blir stort, selvsagt. Og i de forrige tilfellene har det vært c. sterbai det har vært snakk om. Nå er det c. trilineatus, og det er første gang jeg har oppdrett på dem. Dessuten vil jeg ikke utsette dem for en sånn behandling. Og det vil være hyggelig å ha noen småttiser å passe på. Så slipper jeg også å kun ha akvariet på sykehuset å forholde meg til. Det får meg nemlig til å grine. Det er et veggakvarium, som ikke er mer enn 20-30 liter, hvis jeg gjetter riktig. Og der har de greid å putte oppi en gibbi, to scalarer, to blå guramier, 3 stakkars neontetra, + +. Det verste er at de som har satt opp og steller akvariet kaller seg Happyfish. Snakk om ironi... Men nå er jeg litt ute og svever på viddene.
Kanskje du kan putte oppi en brusestein med lystgass i veggakvariet, så blir de kanskje happy på ekte? ;P
Håper de synes det er ok at du har fisk med deg iallefall.
Du vet du er en alkoholiker når ...

du vil ta med fisk når du innlegges på sykehus...

(de tåler det sikkert, killiyngel tålte å bli tatt med på hotellweekend)
Inger Anne
Så slipper jeg også å kun ha akvariet på sykehuset å forholde meg til. Det får meg nemlig til å grine. Det er et veggakvarium, som ikke er mer enn 20-30 liter, hvis jeg gjetter riktig. Og der har de greid å putte oppi en gibbi, to scalarer, to blå guramier, 3 stakkars neontetra, + +. Det verste er at de som har satt opp og steller akvariet kaller seg Happyfish. Snakk om ironi... Men nå er jeg litt ute og svever på viddene.


Men hvordan kan det være plass til fiskene oppi der?? Har du spurt sykehuset om hva som gjør at de lar fiskene lide sånn?? Du får opplyse de litt vettu, lån med deg en akvariebok og hvis hva slags størrelse de burde være i osv.
Tro meg, jeg har opplyst om det. Men det er ikke sykehuset selv som har satt det sammen og som steller det. Så de tar ikke ansvar. De skyldige er altså Happyfish (grøss og gru).
Burde ikke være lov å selge veggakvarier... Forøvrgi lykke til med yngelen (og deg selv) på sykehuset.

Dere får ringe Happyfish og klage.

69213188

evnt mail : info@happyfish.no



Da har jeg sendt i vei denne mailen:
Til Happyfish.

Det har kommet informasjon om at dere blant annet drifter et veggakvarium på et sykehus i Askim hvor forholdsvis store arter holdes i altfor trange forhold.

Ber innstendig om at dere setter dere inn i forholdene som akvariefisker behøver. Det finnes flere gode nettsider som omhandler hvilke forhold de forskjellige artene krever.
Dette tilfellet, som er nevnt flere ganger på blant annet nettsiden www.akvaforum.no, kan neppe sies å være god reklame for deres firma.
Anbefaler at dere henter informasjon på den samme nettsiden om de forskjellige fiskene dere holder da det tydeligvis skorter på slike kunnskaper blant deres ansatte.

Skulle det innen rimelig tid ikke bli ryddet opp i dette så vil jeg personlig kontakte Matilsynet i deres distrikt for å få de til å se på saken.


Du får holde meg oppdatert, Inger Anne. Skjer det ingenting innen en måneds tid så gi meg beskjed så skal jeg ta kontakt med Mattilsynet. Blir det ingen respons der heller så kvier jeg meg ikke for å kontakte pressen heller jeg
Drit bra Astrid!
Slik skal det gjøres!
La oss inderlig håpe at de fjerner fiskene i det lille veggakvariet.
Synes egentlig ingenting om de akvariene der. Eneste de måtte duge til er vel hold av reker...
Flott Astrid!!

Forhåpentligvis er det kunnskap det skorter på - og ikke vilje. Da burde dette bli ryddet opp i så fort som mulig.

Skulle det være et tilfelle av "sammen er vi sterke" er det bare å si fra. Jeg setter gjerne navnet mitt på en hendvendelse til... den det måtte gjelde
Dæven det var en ryddig og flott mail. Bare å si ifra så er jeg med.
Dæven! Der var det sus i serken! Forresten ligger ikke sykehuset i Askim, men i nabokommunen, Eidsberg. Jeg skal gi tilbakemelding når jeg kommer ut igjen. Det er ca. en måned til.
Da har jeg sendt en ny mail og rettet opp det. Får håpe det ordner seg raskt slik at du kan "nyte" sykehusoppholdet uten å bli fortvilet over vanskjøttede fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap