Hjelp til kjøp av litt spesielle fisk.

Etter å måtte levere tilbake min dverkulefisk, som ble sett på som mat av mine papegøyechiclider, så er jeg på jakt etter litt spesielle fisker.

Disse må gå overens med de fiskene jeg allerede har (se signatur)

Har tenkt på å skaffe meg enda en art av ormehode. har også sett en del på black ghost, elefant fisk, ildål, Indisk ferskvannsnålefisk

vet at man ikke skal holde black ghost og elefantfisk sammen, siden begge bruker elektriske organer for å navigere/finne mat.

har egentlig lyst til å skaffe meg enda en kulefisk, men da en større art. Men er uskikker på dette.

Om det er andre spesielle fisker som kan gå sammen med de jeg har, så tar jeg gjerne imot tips.

Kan nevne det at jeg har et godt beplantet karr med røtter og mange hjemme steder.
Alle artene du linker til trenger større kar enn du har. Indisk ferskvannsnålefisk bør i tillegg gå i artskar. Anbefaler at du ser etter mindre arter.

Å skaffe en større kulefisk er vel heller ingen særlig god ide, men det vet du vel egentlig selv også?
Trine T
Alle artene du linker til trenger større kar enn du har. Indisk ferskvannsnålefisk bør i tillegg gå i artskar. Anbefaler at du ser etter mindre arter. Å skaffe en større kulefisk er vel heller ingen særlig god ide, men det vet du vel egentlig selv også?


ja vet igrunn det.. så kommer ikke til å skaffe meg en kulefisk til, siden den ikke ville ha kommet til å trives optimalt.

har du noen tips til spesielle fisk med den størrelsen jeg kan ha?
Nei, tror ikke jeg kan hjelpe deg med hvilke arter du kan ha, da jeg ikke kjenner de fiskene du allerede har......
I følge profilen din (180L) så har du vel den mengde fisk som er mulig. Er du ute etter flere spesielle fisk må du skaffe flere kar.
En større kulefisk frarådes på det sterkeste. Ikke for å beskytte kulefisken, men for å beskytte de andre fiskene. Kulefisk er generelt ganske aggressive skapninger, og de bør holdes i artskar. Jeg har selv testet noe så "sikkert" som en godt beskyttet L-malle (de er ganske hardt pansret). Kulefisken er smart nok til å finne fiskens sårbare del, og det gjorde kula mi også. Den greide å gi L-malla mi et skikkelig kjøttsår på magen. Malla ble straks flyttet, og heldigvis leget såret seg helt fint, uten antydning til infeksjoner eller noe annet - takk og pris.
Så enkelt og greit: kulefisk hører hjemme i artskar! Det finnes unntak, men det er for erfarne kulefiskeiere. Og man har aldri garantier når det gjelder kulefisk. De har såpass forskjellig personlighet, fra individ til individ, så man kan være heldig å få et individ med et mildere temperament. Men sjansen er størst for det motsatte.
Inger Anne
En større kulefisk frarådes på det sterkeste. Ikke for å beskytte kulefisken, men for å beskytte de andre fiskene. Kulefisk er generelt ganske aggressive skapninger, og de bør holdes i artskar. Jeg har selv testet noe så "sikkert" som en godt beskyttet L-malle (de er ganske hardt pansret). Kulefisken er smart nok til å finne fiskens sårbare del, og det gjorde kula mi også. Den greide å gi L-malla mi et skikkelig kjøttsår på magen. Malla ble straks flyttet, og heldigvis leget såret seg helt fint, uten antydning til infeksjoner eller noe annet - takk og pris. Så enkelt og greit: [B]kulefisk hører hjemme i artskar! [/B]Det finnes unntak, men det er for erfarne kulefiskeiere. Og man har aldri garantier når det gjelder kulefisk. De har såpass forskjellig personlighet, fra individ til individ, så man [I]kan [/I]være heldig å få et individ med et mildere temperament. Men sjansen er størst for det motsatte.


tusen takk for nyttig info
det første du bør gjøre er kvitte deg med ormhode fisken/e, disse kan bli temmelig store uansett art og passer ikke i et 180L uansett.
spesiell fisk kan jo være så mangt det. kommer nok ann på øyet som ser.
du kunne jo kanskje ha prøvd deg på sommerfuglfisk, om det er noe som kan falle i smak? morsomme rovfisker som ikke blir så store, men liker litt rolig vann.
Reptilfrelst
det første du bør gjøre er kvitte deg med ormhode fisken/e, disse kan bli temmelig store uansett art og passer ikke i et 180L uansett. spesiell fisk kan jo være så mangt det. kommer nok ann på øyet som ser. du kunne jo kanskje ha prøvd deg på sommerfuglfisk, om det er noe som kan falle i smak? morsomme rovfisker som ikke blir så store, men liker litt rolig vann.


har sett litt på sommerfuglfisk, og det er et alternativ

Men hva trur dere om bladfisk?
vil nok anbefale artsakvarie for denne. en fisk som lett blir mobbet og kan være rimelig sky.
ja i dag skal jeg kjøpe inn noen fisker. Er ikke helt bestemt hva slags enda, men trur at det blir en bikir og kanskje en black ghost.. vi får se

Bilder kommer.
da har jeg handla 3 fisk

det ble 1 ildål, 1 slangehode og 1 prakt bikir

Kommer bilder av de når de er blir mer vant til karret

Den jeg er mest spent til er ildålen..
Du hadde lest om disse på forhånd?

Visst var det spesielle og flotte fisk - tror du dette blir å gå bra?
Trine T
Du hadde lest om disse på forhånd? Visst var det spesielle og flotte fisk - tror du dette blir å gå bra?


ja leste om disse før jeg kjøpte de. vedkommende som jeg handlet med hadde god greie på dette også.

Skal legge i en terning med mygglaver rett før jeg slår av lyset, så ildålen kan få roet seg ned å spise. er jo i hovedsak om natten disse er aktive.

skal legge ut bilder i marra
Oppdatering etter 1 dag.

I dag så jeg ildålen og den har funnet seg et hjemmested blant steinrøysen midt i karret. Trur den har spist mygglarver, som jeg la i karret før jeg slo av lyset.

prakt bikiren spiser av hjertes lyst og den fikk kylling i går kveld.

slangehode var den som holdt mest tilbake og jeg trudde det var noe galt da han lå oppå bladet av lotus planta helt oppunder vannflata. Dette viste seg bare å være en snike teknikk... jeg la oppi en fiskebit, og før jeg rakk å blunke, så hadde han slukt hele biten, som var like stor som hode dens

Så alt i alt så trur jeg det kommer til å gå bra
om det går bra eller ikke avhenger av hvor lenge du skal ha disse fiskene i et så lite akvarium. ildålen og bikiren skal ha mye større akvarium enn 180liter.
Reptilfrelst
om det går bra eller ikke avhenger av hvor lenge du skal ha disse fiskene i et så lite akvarium. ildålen og bikiren skal ha mye større akvarium enn 180liter.


det er jeg klar over og jeg skal oppgradere med tiden Når disse artene er for store for karret jeg har nå, så kommer jeg nok til å skaffe meg et brukt 380l.. eller noe større.
bikiren og ikke minst ildålen burde ha enda større. helst 720L.
Vil ikke snakeheaden spise de andre ? Har sett noen ganske groteske snakehead filmer på youtube
noen av artene kan bli relativt store, men ikke alle. så det kommer ann på hvordan art han har.
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap