Keiko's vannverden (side 4)

Regner med at når du først kommer dit så finner du fort noen malawi du kunne tenkt deg

Det er ikke flere i distriktet som er innteressert i å kjøpe noen fisker derfra da og sponse litt av reiseutgiftene? Noen malawi-freaker må det da finnes rundt her. Uansett så kan du jo legge ut en annonse i Rubrikk eller eventuelt starte en tråd. Oppgir du reiserute så kan det jo tenkes noen langs veien også vil bestille noen fisk, eller være reisefølge, mot litt sponsing av turen.
Det har jeg faktisk tenkt på. Vet ikke om det er så mange malawientusiaster igjen i området, 3 stk har eller skal gi seg med malawi av forskjellige grunner. Det er like greit å hjelpe andre med fisker når man først skal dit Først må jeg finne ut når jeg kan dra, og hvordan reiseruta blir.

Regner med at jeg finner mange flotte malawi jeg har lyst på, og derfor kjøper/bestiller jeg ikke noen før jeg har besøkt Nols. Har lyst på malawi som ikke alle andre har, og det finner man ikke på Imazo
Lurer på om den enslige fisken jeg så på i dag kan være en danio. Både kroppsform, finneplassering og oppførselen stemmer ihvertfall. Minner den ikke litt om denne, syns du?
Ja, jøss, det lignet veldig på den vi har. Tusen takk for løsningen
Eller ligner denne mer? De blir jo store, men det kan jo være en ungfisk dere har. Det skal jammen ikke være enkelt
Hmmm, nei det skal ikke være enkelt. Jeg synes den ligner mer på den første du sendte. Skal prøve å ta bilder av den i dag hvis jeg husker det Har fått med meg at du er syk, så jeg ønsker deg god bedring
Takk, for det Føler meg faktisk litt bedre i dag.

Tror egentlig mest på den første varianten jeg også. Den passer i størrelse og dessuten er den nok vanligere i handelen.
Lenge siden du har skrevet her nå. Hvordan går det med nykaret og Keiko? Har du fått på plass flere planter? Vil gjerne se fler bilder også
Ja, lenge siden sist nå ja.. Er litt tom for ord når Keiko ikke er i form, han er fortsatt ikke bra etter vannbytter og vitaminer. Ser ikke ut til å gå rette veien dette her, virker som han har psykiske problemer

Har ikke fått plantene mine enda, noe kluss med Imazo igjen. Fikk kun 1/3 av plantene vi bestilte sist, og selvfølgelig var vallisneriaene utelatt. Typisk dette her, har heller ikke fått de tre siste skuffene mine eller blålyset jeg skal ha.. Derfor har det heller ikke kommet flere bilder, men det kommer så snart plantene er på plass.

Tenkte også jeg skulle få tak i flere av de steinene jeg har, vi har igjen et par stykker på jobb. Hadde vært bra med flere huler oppi der. Fiskene ser forresten ut til å ha funnet seg til rette, den røde zebraen min tygger akkurat nå, har gjort det i 2-3 dager, så det er en liten stund igjen. Tenkte jeg ikke skulle fange henne for å fore opp yngelen, er spent på om det er noen som overlever i karet. Er vel større sjanse for det om jeg får plantene mine før hun spytter de ut.
Får håpe Keiko kommer seg da.

Gleder meg til å se nye bilder.
Har forresten tenkt å kjøpe to tre krukker med vallisneria jeg også, så håper Imazo leverer snart! Hehe.
Du får ikke gi opp enda, så lenge det er liv er det håp!

Når det gjelder å få yngel til å overleve så kunne det kanskje hjulpet med litt småstein. Ihvertfall har jeg en venninne som greier å få til det i sitt malawi-kar ved å tilby masse gjemmesteder innimellom småsteinene hvor de voksne ikke kommer til. Hun sørger for å gi litt mat inni der også. Noen blir spist, men hun har overlevende også. Kan jo være en midlertidig løsning om vallisneriaene lar vente på seg.

Krysser fingre for Keiko.
Håpet for at Keiko skal bli bra er der enda, han har vært gjennom så mye og har overlevd mye rart. Han hadde jo også Pop-eye for en stund tilbake, så ut som han skulle miste hele øyet, men det henger på det gitt. Han har vilje av stål gutten her gitt Verre situasjon nå når han stort sett oppholder seg i øvre del av akvariet, vet ikke helt hva jeg kan gjøre for han. Han spiser bra, hvert måltid går ned på høykant. Han får B-vitaminer og ofte vannbytter. Hmmm, vanskelig dette, ikke godt å se godklumpen slite. Forslag til hva jeg kan gjøre mottas med stor takknemlighet.

Yngel har overlevd uten å ha blitt tatt ut tidligere, dette var dog i det andre karet, men det var ikke flere gjemmesteder enn jeg har nå. Det er heller ingen krise hvis ingen yngel overlever, har vel 12-13 rød zebra fra før.

Esha sine vitaminer kan anbefales. Husker ikke i farten hvilken av dem som er best egnet, men du kan jo lese produktomtalen. Tropefisk sender veldig raskt om du har lyst til å prøve den. Koster ikke stort, men blir jo frakt i tillegg.

Så lenge han spiser så får du håpe på at han kan komme seg igjen om han får litt tid på seg og masse godt stell.
Keiko ser fortsatt ut til å spise bra, foret nettopp med rekemiks og det glupsket han i seg. Jeg synes også han har lagt på seg litt. Det ser ut til at hans psykiske problemer begynner å gå vekk, svømmer minde i ring nå. Men han oppholder seg fortsatt i overflaten, ser ut som han liker seg best der merkelig nok.

I går kom vallisneriaplantene jeg har ventet på, men så kom Astrid inn og snakket om Vallisneria Americana... Da ble jeg litt usikker på om jeg skulle velge den vanlige "Tiger", eller om jeg skulle velge "Gigantea". Så nå har jeg bestilt inn "Gigantea". Jeg vet ikke helt hvilke av de to jeg skal velge enda.

Jeg har også bestilt inn et nytt blått lysrør til akvariet, det skal komme i nærmeste framtid. Tror det blir ganske bra
Jeg lurer også på om jeg skal skaffe flere av de steinene jeg har i akvariet. Jeg tenkte jeg skulle vente for jeg prøver å skaffe meg leilighet, men siden jeg ikke fikk den jeg la inn bud på, kan jeg like gjerne bruke penger på stein
I et så stort kar ville jeg valgt den største varianten. Tigeren er såpass smalvokst at det skal noen planter til før den synes i karet. I tillegg så tror jeg den største er vanligst å bruke i malawikar siden den er veldig robust. Den sprer seg fort også når den bare får festet seg. Den trenger ikke plantes tettere enn at fiskene fint kan svømme mellom plantene.

Synd du ikke fikk leiligheten, men jeg er veldig glad for å høre at kjempen nå ser ut til å være på bedringens vei
Jeg heller mer og mer mot gigantea, tror den passer best inn. Jeg har jo thaianum allerede som ligner litt på gigantea. Ser for meg nå at tigeren blir prøvesmakt av fiskene og da tror jeg gigantea er det beste valget. Det blir dyr mat hvis de skal spise opp 6-7-8 tiger. Ser også for meg at det er større sjanse for at yngel overlever hvis jeg velger gigantea. Tror jeg går for 5 gigantea, må se an størrelsen på planten først. I tillegg er det ikke sikkert den kommer, Tropica har litt for mye manko på leveringene sine for tiden. De klarer visst ikke produsere nok av enkelte planter.

Keiko har fortsatt ikke noe farge, men så lenge han spiser og svømmer uten problemer lar jeg det gå. Han er jo gullet mitt uansett
Jeg har Gigantea i mitt akvarium.
Det er Gigantea i ene enden og skruvallisneria (tror jeg) i den andre.
Jeg synes personlig at Gigantea er flottest.
Den gjør mer utav seg. Spesielt i større kar.
Den andre har jo smalere blader og gjør seg nok best i litt mindre akvarier.
Men de vokser begge i høyden å det er det jeg er ute etter.

Så bra at Keiko spiser!
Håper han blir helt kvikk igjen.


PS, gleder meg skikkelig til å hente enda en Discus nå!!
Hehe. Bare måtte sette den av da jeg så den!
Jeg har bestemt meg for å gå for gigantea, tror den egner seg best sammen med malawien. Jeg har også falt litt for trewavasae, synes de er så utrolig søte med den munnen de har. Tror det blir et par slike hvis jeg ikke finner meg noen andre, skal til Trondheim i helga, så det kan godt hende jeg finner noe annet snadder.

San merah discusen var skikkelig fin i kroppsform. Ser for meg at den blir knallfin når den får kommet til et bedre hjem Bilder forlanges når du har fått den med deg hjem til de andre
Endelig har jeg fått plantene på plass, det ble 6 stk Vallisneria americana gigantea til slutt. De er litt små foreløpig, men det kommer seg vel raskt.. Legger ved noen hastverkbilder
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap