Andemat?

Jeg lurer på et par ting når det gjelder planten andemat. Synes den ser veldig "søt" ut og har litt lyst på, men det er et par ting jeg lurer på. I plantebasen står det at den vokser veldig fort og mye plukking er nødvendig. Hvor fort mener de? At det har vokst ut ti nye i løpet av en natt? Og hvordan formerer de seg? Som jeg ser på bildene ligger de løst så plukking vil vel i teorien ikke være noe problem? Og er denne planten kjekk å ha når det gjelder guppy? Jeg tenker da på gjemmesteder og slikt hvis det kommer yngel. En annen flyteplante passer kanskje bedre til dette?
Vil på det sterkeste fraråde deg andemat dersom du ikke har fisk som spiser dette...
Det er vanskelig å bli kvitt andemat når du først har fått det, og særlig effektivt som skjul er det ikke.
Riccia (gaffelmose) er mye mer effektiv som skjul, og en mye mindre aggressiv flyteplante...
Du har vel kanskje rett i det.

Den gaffelmosen var riktig lekker, men jeg likte ikke det at den var svært utsatt for algeangrep. Jeg skal ha noen amanoreker; vil disse ta seg av eventuellt algeangrep på mosen?

Tusen takk for svar
Jeg har ikke merket noen algeangrep på mine riccia, selv om jeg må skrape glassene rene for alger i det ene karet mitt...
Ok Da hørtes de veldig greie ut. Er de lett å få tak i i dyrebuttikkene? Det er fire her i området, men jeg kan ikke huske å sette noe som ligner på gaffelmosen noe sted...
Den selges vanligvis ikke i butikkene, men man finner ofte annonser på rubrikk her inne...
Jeg har alltid lurt på hvordan det er med å sende planter og slikt over posten? Hvordan gjør man det?
Mose legges bare i en pose og pakkes i en boblekonvolutt... Enkelt og greit. Trenger ikke vann, nok at den er fuktig..
Om vinteren må man isolere litt mer..
Så nå på sommeren ville det gått helt fint om noen fra f.eks. finnmark eller langt sør i landet sendte den hit? Regner med at det ville tatt minimum to dager.
Majones
...... minimum to dager.
Skal ikke stole på at det går så fort med posten bestandig men det går nok helt sikkert fint
Ok Men hvis det ikke skulle bli noe av den mosen, er det andre flyteplanter som anbefales?
Jeg kan anbefale Ceratopteris pteroides. Den blir diger, men er lett å ta mindre avleggere av hele tiden og evt kaste morplanta som blir for stor. Dette er i allefall en plante som gir godt skjul til yngel og reker, er pen og som du ikke mister kontrollen på. Andemat ville jeg aldri tatt inn i mine kar med vilje Når jeg kjøper planter av private er jeg ekstremt nøye på å skylle dem rene for andemat..
Takker for tipset Er de å få tak i i vanlige dyrebutikker? Jeg liker ikke helt tanken på å måtte bestille planter via post.
Hvorfor ikke?

Jeg har handlet masse planter fra folk her på forumet, og har bare gode erfaringer - både når det gjelder selve handelen, og plantene som kommer

Jeg synes utvalget her er bedre enn i min butikk - og ikke minst billigere. Men Det er jo mulig at butikken kan bestille planter til deg som de ikke har inne. Det vet jeg ikke, for jeg har aldri spurt
jeg handler alle mine planter via akvaforum )
billigere og mye bedre utvalg
samt du får ofte mere enn du ville fått i en butikk potte.
faktisk langt mindre pest snegler med disse plantene også

Problemet med andemat er at hvis du har lyst til å bli kvitt det så har du ett problem. Du kan tro at du har fjernet alt, men ett bittelite blad har lurt seg unna ett sted og etter noen uker er hele karret ditt dekt igjen. Ja, det er fint å se på, men fyttihelevete så vanskelig å bli kvitt

Det er en masse andre flyteplanter som er fine til gjemmsteder for guppy yngel. Andematen vil dekke hele toppen til slutt, men den har ikke røtter ned som guppiene kan gjemme seg i slik som andre flytplanter kan ha.
Majones
Takker for tipset :) Er de å få tak i i vanlige dyrebutikker? Jeg liker ikke helt tanken på å måtte bestille planter via post.

Tror jeg aldri har sett denne i butikk nei. Jeg har masse av den, men har nå fått penselalger i det karet og tør ikke selge av dem lengre. (Selv om ikke penselalgene setter seg på denne planta tror jeg bare en liten dråpe vann er nok for smitte) Men jeg har tidligere solgt denne til mange på akvaforum og noen av de har til stadighet annonnser her
Inaktiv bruker
den sprer seg over hele overflaten av akvariumet på kort tid =
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap