Akvariet på jobb! vær så snill, dette haster!

Hei!

En her på jobb har ett 325 l. som han fikk vannlekasje på hjemme. Det er nå fikset (det var på ei utvendig pumpe) og han har nå satt opp akvariet på jobb. Det er ei anna pumpe på nå, ei brukt ei som en annen hadde stående. Denne tror jeg ikke har vært brukt på ei stund.
Akvariet ble fylt opp og sto ca ei uke uten fisk. Så kom noen små maller, så noen mollyer, og nå er det en stor Gibbiceps også der. Det er noen få planter der, den største planten fikk seg en knekk da akvariet sto tomt litt før det ble flyttet og plantene lå i ei bøtte noen dager. Den er nå begynt å komme seg, men flere av bladene er halv råtne. Så var det noen som pyntet nedi med en modellbil. Jeg mistenker at det kanskje ikke er så bra? Tok den ut nå. Testet vannet akkurat, men det er kun tetra test-strips her. Noe høy nitrat, lav gh. Ellers så det greit ut iflg. strips. De har vanligvis fått flakfor og tabeletter, men i dag fikk de røde mygglarver og tabeletter.
Nå er en ancistrus død, og en annen så noe sløv ut. Synes det luktet litt rart kanskje av armen min etter å ha plukket ut den døde fisken. Er det noen som kan gi noe råd??? Nå har jeg lunch og lurer på om jeg skal fyke og kjøpe noen bøtter så det går an å ta et vannskifte. Jeg jobber til halv fire i dag, og etter det må jeg forte meg hjem da jeg skal reise vekk i helgen, så jeg har ikke mye tid. Eieren av akvariet er nyoperert og kan ikke ordne dette. Hva kan jeg gjøre??
Takknemlig for svar!
Det skader ikke å ta et vannskift, så det er bare å sette i gang. Særlig hvis du har mistanke om at det er noe galt med vannet er det lurt å skifte vann.
...Hvor lenge har akvariet stått oppe, hvor ofte skifter dere vann og hvor mye...? Hva tilsetter dere vannet og hvor mye...? Kast stripsene og kjøp dråpetester mens du er ute og henter bøtter...
Hvis filteret ikke var innkjørt på forhånd og fisk ble satt i etter en uke så er det sannsynligvis nitritt som er problemet. Her og her kan du lese hvorfor et ferskt filter må stå i minst 4 uker før det settes fisk i. Ville ha skaffet en dråpetest for nitritt og skiftet 50% i dag og deretter 30% daglig til nitritt er på null.
Hvis du må ut og skaffe bøtter til vannbytte, betyr det vel at dere ikke har bytta vann i det hele tatt siden karet ble satt opp? Hvor lenge har karet gått? Vannbytte ukentlig er viktig, spesielt i nystarta kar. Har du nitritt må det byttes daglig som Tante Astrid skriver.
Det er ikke jeg som bestemmer over dette karet, men i dag tar jeg styringa for nå går det ikke så bra og eier er som sagt ikke her.
Karet ble vel satt opp den 19. mai tror jeg. Filteret har ikke vært brukt på en stund før det ble satt opp på dette karet. Det har ikke vært skiftet noe vann i karet siden det ble satt opp, da eier av karet mener at med et så stort kar trenger man kun skifte vann to ganger i året. Jeg ville gjerne tatt vannskifte hver tredje uke ca.
På stripset viste det null i nitrit, den var helt hvit. Nitrat var rosa, tredje trinnet på den skalaen (eeeh, var det 0.25 ?)
Jeg har nå skiftet vel 1/3 vann og tatt ut modell bilen. Den har reagert med vannet ser jeg, så jeg tipper det er den som lager det største problemet.
Jeg får ikke gjort noe mer med karet fordi jeg skal reise bort i helgen!!
Det er dritlangt å gå når man skal skifte vann: over ei "bro" , gjennom kantina, gjennom en gang og så kommer man til doen. Bedre når man skal fylle på igjen, kan fylle fra vasken i kantina.
Det er fortsatt et par ancistruser som henger med snuten oppe i vannkanten etter vannskifte.
Ingen som har et ledig innkjørt akvarium hvor fiskene kunne bodd inntil dere har fått jobbakvariet stabilt og dere hadde tid til å skifte vann/etterse det daglig for en periode heller?
...Strips kan du ikke stole på, og 0,25 er uansett dødelig over tid...30% vannbytte daglig frem til nitritten er null, det er liksom ikke noe vei utenom uten å spille lotto med fiskene...

...Dersom du har maller som dupper i vannoverflaten så står det særs dårlig til, for å si det slik...Det kan også være, dersom den "nye" pumpen er litt for svak/litt for tett, at sirkulasjonen og bevegelsen i vannskorpa er for liten for skikkelig gassutveksling...Hva slags pumpe står det der (gjerne produsent og merke)...?

...Mulig det virker som om vi "er litt strenge" her nå, men ikke ta det personlig...
Neida, bare vær streng dere! Vil jo bare at fiskene skal ha det bra. Men veldig vanskelig for meg å vurdere dette, siden det ikke er mine fisker. Kunne kanskje tatt med noen av dem hjem om det anbefales, har jo tre akvarier der...
Pumpa er ihvertfall bra nok, det er en AM-TOP Professional, det er ei stor utvendig pumpe + ei lita sirkulasjons pumpe. Var oppe igjen og sjekket de nå. Ancistrusene henger på samme plassene. Scalarene puster normalt og ser grei ut, Gibbicepsen ligger og prøver sitt beste på å se usynlig ut som vanlig. Mollyene vet jeg ikke helt, noen er oppe i et hjørne, noen nede ved bunn. Vanskelig å si om de puster fort el normalt, kanskje de bare er litt stresset etter vannskifte....... Takk for alle svar. Snart skal jeg gå, huff og huff.
Jeg tenker at det er to muligheter. Ammoniakk-forgiftning eller høy temperatur. Karet har vært oppe siden 19/5? Da burde strengt tatt ammoniakken ha gitt seg, men det kan være på grensen tidsmessig.

Det er varmt for tiden, og for høy temperatur fører til at det kan bli mangel på oksygen i vannet. Hva er temperaturen i vannet?
Joakim
Karet har vært oppe siden 19/5? Da burde strengt tatt ammoniakken ha gitt seg, men det kan være på grensen tidsmessig.

...Ammoniakken er sikkert under kontroll, men nitritten er sånn cirka på topp nå...
Sjekket temperaturen, den ser bra ut: 26'c. Ancistrusen har bevegd seg litt nedover og resten av fiskene ser pigg ut, så akkurat nå ser det fint ut. Jeg får bare krysse fingrene for at det går bra i helgen. Nå må jeg bare forlate dem...
:-/
...Dersom du har muligheten kan du jo sette frem vann til de...Da får dette romtemperatur til mandag, så kan du ta et større skifte av vann da...
Hei igjen!

Da jeg kom på jobb i dag var det to døde maller, den ene har dødd lørdag ifølge en på jobb som ikke ville plukke den opp. ( :-/ ) Tipper det er de to som hang i vannkanten, jeg. Nå ser jeg enda en ancistrus som "henger". Dette er de minste ancistrusene, de største ligger enda i hulene sine (2 stk.)
Ellers ser de andre fiskene kvikke ut, en irriterende liten molly som forfølger scalarene og napper finner da. Grrr!
Jeg har med dråpetester (Prodac) på nitrit og nitrat, men her et lite problem med å bruke nitrat testen. Det står nemlig i bruksanvisningen at jeg skal bruke den medleverte spatelen og tilsette en knivsodd av reagensmiddel 1 (pulver) men det fulgte ikke med noen spatel i pakken jeg kjøpte!! Nytter ikke å klage for det er ihvertfall ett år siden jeg kjøpte denne. Prøvde å teste bare på måfå med bittelitt pulver nedi, men fikk ikke noe utslag på noen av testene igrunn... Bare å fortsette med vannskifte regner jeg med *sukk* men nå er jeg virkelig frista til å ta med noen av de minste fiskene hjem på ferie til det er trygt.
Hei E.B.

Jeg synes det er flott at du prøver gjøre noe med situasjonen selv om dette ikke er ditt kar/ansvar. Jeg har selv akvarie på arbeid. Og det er et mas og et styr å få organisert tilsyn av dette når jeg ikke er tilstedet over noen dager.

Jeg vil tro utifra det jeg har lest av dine innlegg at problemene skyldes at bakteriekulturen ikke er etablert ennå. Det er under en måned siden akvariet ble satt opp, det er ikke så lenge det.
Det er en ting å gjøre, delbytte av vannet hver dag til problemene gir seg. Skyldes problemene den mangelen på etablert bakteriekultur vil du berge fiskene ved å gjøre dette.

Uannsett ville jeg vært noe skeptisk til å ta hjem fiskene i egene akvarier om du da ikke har et karantenekar. Da måtte jeg først helt ha kunnet utelukke at der er sykdom i problemkaret.

Håper det stabiliserer seg og ordner seg snart.

mvh
Nitrat testen sto ei stund, og nå er den blitt rosa. Den viser iflg. tabellen 10 mg/l.
...Ser jo problemet med å skifte 30% vann to ganger om dagen på jobben...Skal vel helst gjøre noe annet også på de timene, eller så ryker vel hele karet ut...Hadde du/dere vært litt nærmere kunne jeg tatt inn noen "hybelboere" til karet stabiliserte seg...Kanskje noen andre her inne har et par karantene-kar i nærheten av deg...?
Uæh!!
Tok med de to minste ancistrusene hjem siden det er de minste som tåler minst, men nå når jeg skulle begynne med tilvenning ser jeg at den ene rullet over på ryggen i posen!!! Den puster fortsatt, men det er like før.. Den andre er også sløv. Hadde tenkt å sette de i det minste karet mitt (80 l. ca) Der er det kun kirsebærreker, hundrevis av sandsnegler og to loslitte, gamle kileflekkrasbora som jeg fikk en gang fordi noen ville tømme de i do. Men hva skal jeg gjøre nå? Fortsette tilvenningen og håpe de klarer seg? Den ene ligger isåfall tynt an til å bli rekemat.
Skiftet rundt halvparten av vannet i karet på jobb i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap