Blåfarge for akvarievannet?

Da jeg var innom Tropehagen Zoo forleden så oppdaget jeg at de hadde begynt å selge ett produkt som gjorde vannet helt blått!
Det stod det kunne brukes i akvariet eller dam, og at det (naturligvis) ikke skadet fiskene.
Personlig har jeg ikke tenkt å kjøpe dette produktet, for jeg synes egentlig ikke det så pent ut, å tror ikke det er noe som egner seg i mine akvarier.
Er det noen her inne som har prøvd ut dette middelet? Eventuelt tenker å gjøre det?
Hva synes dere om dette middelet?
Nå har jeg ikke navnet på middelet, å finner det ikke på webzoo eller Tropehagens internettsider. Men noen av dere vet kanskje hva jeg snakker om.
Jeg tror det er ett helt nytt middel.
Har aldri sett det før.
Hvis man ønsker et blåskjær i vannet er det vel bar å benytte blå lysrør, for eks Hagen marineglo.

Men skulle gjerne sette et bilde av hvordan dette akvariet ser ut...
Det er et nytt middel fra, jeg mener å huske det stod TetraPond på flasken, som gir en ren og klar blåfarge på vannet. Er først og fremst beregnet for damm hvor den visst også skulle hjelpe litt mot algevekst.

Er vel bare enda en flaske med et unødvendig produkt som det går an å overbevise folk om at de behøver. Sååå blått vann ser man bare i større sjøer, svømmebasseng og havet. Ville sett veldig merkelig ut i en dam, mener nå jeg da.
...Er ikke bare E131, da, som nå virker som er frigjort i Norge...? Finnes i blå konditorfarge, bl.a., og kan gi hudirritasjoner og er anbefalt å ikke gi til "hyperaktive" barn eller barn generelt...?
Mulig det er tilsatt det stoffet du nevner (mangler), men det er altså et nytt produkt ment for "forskjønnelse" av fargen på vannet i dammer.
...Ja, skjønner tanken bak det, og jeg stiller meg bak at det vil se forferdelig rart ut (i hvertfall ser det slik ut i hodet mitt)...Det er bare at jeg lurer på hva som er fargestoffet, da blått i mat ikke har vært lov i Norge siden alle de blå fargestoffene syntes litt for suspekte for diverse instanser...Nå er jeg ikke akkurat blandt de som mener og tror at det er best at "de som vet" burde ta alle avgjørelser for oss slik at vi kan være trygge og ignorante, men flere studier har jo vist at disse blå fargeemnene har noen ikke helt ålreite bieffekter...Mer det som bekymrer meg...De drar jo tross alt dette over gjellene...

Edit: Beklager OT, burde vel la trådstarter først finne ut hva det i det hele tatt er, så kan vi diskutere om det er så særlig bra i en annen tråd, senere...
Synes unødvendige tilsetninger er nettopp det, unødvendige, om de fremstår som aldri så uskyldige. Asbest var ufarlig det også.
Produktet kommer fra Prodac og det er derfor kun(?) hos Tropehagen man finner dette. Jeg vet hva enkelte synes om Prodac så jeg skal ikke gå inn på det. Men Tante Astrid har helt rett at det først og fremst er beregnet for dam for å hindre algevekst og derfor heter produktet "Klart vann/Blue water"

Legger med det jeg fant av informasjon på Prodac sine sider:
"Løsning som farger dammen lyseblå og gir en fin estetisk virkning uten å skade miljøet eller de levende organismene. Produktet inneholder ikke giftige eller forurensende stoffer. Produktet gir en betydelig redusert dannelse av svevealger, fordi det filtrerer sollyset som er årsaken til oppblomstringen av algene. Produktet har ingen begrensning eller kontraindikasjon. Det er forbrukeren som bestemmer hvor mye og hvor ofte produktet skal brukes."
Ahhhaa, da var husken min like dårlig som den pleier å være når det dreier seg om navn.
liverbird
Produktet kommer fra Prodac og det er derfor kun(?) hos Tropehagen man finner dette.Men Tante Astrid har helt rett at det først og fremst er beregnet for dam for å hindre algevekst og derfor heter produktet "Klart vann/Blue water"

Tuuusen takk. Det var det det het!
(Du jobber på tropehagen i Kr.Sund gjør du ikke?)
dersom det i hovedsak er for dam og fjerner alger så skjønner jeg det litt bedre.
Trodde kanskje det var noe som var laget for synets skyld. :P
Ciklide
(Du jobber på tropehagen i Kr.Sund gjør du ikke?)

hehe.. ja gjør nok det.. funker ikke å være anonym her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap