- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Fisk og mat
Fisk og mat
Etter å ha matet fisk i alle år, med den samme metoden. Så legger jeg merke til at fisken stimler til akvarieglasset hver gang, jeg nærmer meg. For her får de mat. Så hver gang noen nermer seg akvariet, så står de i en flokk bak glasset. Dette er jo ikke noe serlig fint å se på. Scalarene jeg har, er jo så grådige at de spiser til de sprekker, hvis det hadde vært mulig.
Tenkte da om det var mulig å lære dem av med denne oppførselen?
Går det an å lære de av med dette, ved hjelp av en forautomat tro?
Og da kutte ut allt som har med mating fra hånd? Og når de ser mennesker?
Helst bude jo maten også kommet på forskjellige steder hver gang, så de ikke hang rundt dette området, og vente på mere mat.
Fisk i naturen, er jo pent nødt til å finne mat selv.
Tenkte da om det var mulig å lære dem av med denne oppførselen?
Går det an å lære de av med dette, ved hjelp av en forautomat tro?
Og da kutte ut allt som har med mating fra hånd? Og når de ser mennesker?
Helst bude jo maten også kommet på forskjellige steder hver gang, så de ikke hang rundt dette området, og vente på mere mat.
Fisk i naturen, er jo pent nødt til å finne mat selv.
Postet 08.06.08 kl 14:24
Postet 10.06.08 kl 16:49
Postet 10.06.08 kl 16:55
Postet 10.06.08 kl 17:42
EivindGDet faren til en kompis av meg gjør er å banke litt i ramma med lokket. Da kommer fiskene i en stor fart til overflata for å få mat. Dette kan du jo prøve.
Ja nettopp, sånn at de skjønner at det er mat pga lyd. Mine gjør det, og det er fordi jeg har et litt klønete gammelt kar som jeg må løfte av det ene armaturet og glasslokket for å få helt oppi maten. Det bråker ganske mye! Da kommer alle mann frem og leiter etter mat. Så de er ganske forvirra når jeg bare er oppi der og rydder
I det siste har de også begynt å reagere på at det klirrer i glass. Pga latskap har jeg latt frossen-for-tinings-glasset bli stående rett ved akvariet og oppi der står det en metallskje. Dette klirrer når jeg tar tak i koppen og skal tine mat. Tok ikke lange tida før fiskene skjønte den.
Mine fisk kommer aldri og henger foran glasset, men så er de av den sjenerte typen også. Jeg hadde dvergkulefisk i et halvt år ca og de hang foran glassruta og tigget mat hele tiden! For de spilte det ingen rolle med lyd eller noe, de var rett og slett bare ekstremt opptatt av skygger utenfor karet som kanskje kunne bety mat... Det irriterte meg skikkelig for jeg ville se deres naturlige adferd også når jeg satt foran karet. Nytta ikke, de bare glodde hysterisk tilbake på meg "mat! mat! gi oss mat!"
Så det kommer nok også an på type fisk du har for å få dem til å slutte og henge i ruta.
Postet 11.06.08 kl 11:48
Endret: 11.06.08 kl 11:50
Hos meg ser jeg foskjellig adferd i to forskjellige Malawikar. Litt artig.... I det ene hvor det ikke er så mye trafikk rundt, kommer de konsekvent til overflaten og mot glasset hvis jeg går bort til karet. Mat! I det andre som står i vinterhagen er fiskene veldig vant til at vi er mye rundt karet, og reagerer aldri på at vi er i nærheten. Ingen "tigging" eller sammenstimling i karet før maten faktisk slippes oppi. Som sagt - morsomt å observere forskjellene!
Postet 11.06.08 kl 12:10
Endret: 11.06.08 kl 12:12
AnitaHos meg ser jeg foskjellig adferd i to forskjellige Malawikar. Litt artig.... I det ene hvor det ikke er så mye trafikk rundt, kommer de konsekvent til overflaten og mot glasset hvis jeg går bort til karet. Mat! I det andre som står i vinterhagen er fiskene veldig vant til at vi er mye rundt karet, og reagerer aldri på at vi er i nærheten. Ingen "tigging" eller sammenstimling i karet før maten faktisk slippes oppi. Som sagt - morsomt å observere forskjellene!
Ja, det er det jeg også tenker. Jo mer trafikk rundt karet jo mer avslappa er fiskene på at det ikke alltid betyr mat. Men der var jaggu mine kulefisk rare også. Karet stod på den mest traffikerte plassen i huset; mellom stue og kjøkken (åpen løsning) hvor man også gikk forbi for å komme til bad, soverom og utgang. Merkelig..
Postet 11.06.08 kl 12:26
Jeg har prøvd å dekke til et sidevindu. for så å mate derifra. Da ser de meg ikke. Men det tar sikkert bra lang tid å lære de av med denne oppførselen. Hvis det i det hele tatt går. Forautomat skal jeg kjøpe inn, så får vi se, om det hjelper. Den bør vel stå slik at den ikke trekker til seg kondens fra akvarie vannet. Ellers klumper vel allt seg kansje?
Skalarene får jo nærmest gnagesår på leppa, sånn de står og stanger i glasset. Ikke ser det serlig glupt og pent ut heller.
Skalarene får jo nærmest gnagesår på leppa, sånn de står og stanger i glasset. Ikke ser det serlig glupt og pent ut heller.
Postet 12.06.08 kl 15:38