Kickstarte pumpe med filtergørr fra kar med penselalger?
Skal starte opp 2 kar i sommer og hadde tenkt å Kickstarte de med filtergørr fra pumpa i 250 literen, men i dette karet har jeg altså fått invasjon av penselalger i det siste.. er det virkelig sånn at sporene lever i pumpa også tror dere?
Jeg har også en 85L som har begynt å bygget opp en del gørr i pumpa, men der sliter jeg faktisk fortsatt litt med brunalgene, så da er vel ikke det lurt heller?...
Har også en 25L med et bittelite hang-on filter, men det er jo ikke nok gørr for å starte 2 pumper for 54L.
Nå som jeg endelig får feriepengene hadde jeg så lyst å sette disse karene i gang i sommer og sette inn reker av litt "finere" og dyrere sorter enn kirsebærrekene. Men skal jeg starte karene uten filtergørra kommer det jo til å ta månedsvis før jeg kan kjøpe disse rekene. Ha ha, da er pengene brukt opp...
Ville dere tatt sjansen på å bruke filtergørra fra disse karene?
Jeg har også en 85L som har begynt å bygget opp en del gørr i pumpa, men der sliter jeg faktisk fortsatt litt med brunalgene, så da er vel ikke det lurt heller?...
Har også en 25L med et bittelite hang-on filter, men det er jo ikke nok gørr for å starte 2 pumper for 54L.
Nå som jeg endelig får feriepengene hadde jeg så lyst å sette disse karene i gang i sommer og sette inn reker av litt "finere" og dyrere sorter enn kirsebærrekene. Men skal jeg starte karene uten filtergørra kommer det jo til å ta månedsvis før jeg kan kjøpe disse rekene. Ha ha, da er pengene brukt opp...
Ville dere tatt sjansen på å bruke filtergørra fra disse karene?
Postet 09.06.08 kl 14:15
Postet 09.06.08 kl 15:13
Postet 09.06.08 kl 15:13
Geir KristiansenDet ville jeg ikke ha gjort. Hvorfor ta sjansen når du enkelt kan sirkulere karrene fra start av og være sikker på at du ikke får med penselalger fra det etablerte karret. Krigen mot penselalger er noe med det meste irriterende man kan gjøre i et akvarie.
Ja hvis penselalgene følger med over i de nye karene vet jeg at jeg kommer til å bli enormt irritert på meg selv...
Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med: kan sirkulere karrene?
Postet 09.06.08 kl 20:56
Postet 09.06.08 kl 22:04
EN eneste dråpe vann fra et penselalge-kar er nok til å infisere et annet kar med penselalger. Det finnes mikroskopiske algesporer overalt i vannet. Å kickstarte med filtergørr fra et penselalge-kar er det samme som å sparke i gang penselalgene i det nye.
Jeg vet det, jeg har gjort det mange ganger Har ikke hatt så mye valg da, ettersom mine kar har mer eller mindre penselalger. Men jeg har lykkes i å holde dem i sjakk ved å dynge på med planter, særlig i nærheten av filterutblåset, noe som demper sirkulasjonen vesentlig. Og uten skikkelig sirkulasjon trives ikke penselalgene. Man får ikke penselalger f.eks. i et kar med svampfilter drevet av en luftpumpe, til det er sirkulasjonen for svak. Jeg har heldigvis greid å begrense dem veldig ved å dempe sirkulasjonen overalt. Fiskene mine, Corydoras, og rekene, stortrives med rolig vann, så det fungerer flott her.
Hang-on filter har ikke den aller verste virkningen heller, det er mest store utvendige tønnefiltere som skaper den sirkulasjonen penselalger trives aller best med. Jeg har begge typer filter fordelt over mange kar.
Brunalger er det ingen fare med, de er vanligvis veldig kortlivede. De oppstår sikkert som banken av to enkle grunner; karet er nyetablert, eller det er feil lystype eller for dårlig lys. Brunalger forsvinner alltid av seg selv etter noen ukers drift av karet, når det er blitt etablert og kommet i gang. Jeg tror ikke jeg hadde kviet meg for å bruke filtergørr fra et kar med brunalger. De ser ut til å kreve helt bestemte ting for å trives, og fjerner man de tingene, får man ikke brunalger. Tiden er den eneste hjelpen man trenger
Orker man ikke se brunalgene og vil hjelpe dem vekk, sett inn en Ancistrus på ferieopphold i karet, og den rensker det vekk på et blunk! Ancistrus elsker brunalger.
Jeg vet det, jeg har gjort det mange ganger Har ikke hatt så mye valg da, ettersom mine kar har mer eller mindre penselalger. Men jeg har lykkes i å holde dem i sjakk ved å dynge på med planter, særlig i nærheten av filterutblåset, noe som demper sirkulasjonen vesentlig. Og uten skikkelig sirkulasjon trives ikke penselalgene. Man får ikke penselalger f.eks. i et kar med svampfilter drevet av en luftpumpe, til det er sirkulasjonen for svak. Jeg har heldigvis greid å begrense dem veldig ved å dempe sirkulasjonen overalt. Fiskene mine, Corydoras, og rekene, stortrives med rolig vann, så det fungerer flott her.
Hang-on filter har ikke den aller verste virkningen heller, det er mest store utvendige tønnefiltere som skaper den sirkulasjonen penselalger trives aller best med. Jeg har begge typer filter fordelt over mange kar.
Brunalger er det ingen fare med, de er vanligvis veldig kortlivede. De oppstår sikkert som banken av to enkle grunner; karet er nyetablert, eller det er feil lystype eller for dårlig lys. Brunalger forsvinner alltid av seg selv etter noen ukers drift av karet, når det er blitt etablert og kommet i gang. Jeg tror ikke jeg hadde kviet meg for å bruke filtergørr fra et kar med brunalger. De ser ut til å kreve helt bestemte ting for å trives, og fjerner man de tingene, får man ikke brunalger. Tiden er den eneste hjelpen man trenger
Orker man ikke se brunalgene og vil hjelpe dem vekk, sett inn en Ancistrus på ferieopphold i karet, og den rensker det vekk på et blunk! Ancistrus elsker brunalger.
Postet 10.06.08 kl 02:27
Endret: 10.06.08 kl 02:29
mona oOg uten skikkelig sirkulasjon trives ikke penselalgene. Man får ikke penselalger Brunalger er det ingen fare med, de er vanligvis veldig kortlivede. De oppstår sikkert som banken av to enkle grunner; karet er nyetablert, eller det er feil lystype eller for dårlig lys. Brunalger forsvinner alltid av seg selv etter noen ukers drift av karet, når det er blitt etablert og kommet i gang.
Ja, har kun penselalger i 250 literen hvor det er ganske sterk strøm.
Men det er litt pussig med disse brunalgene nå for karet hadde gått i ca 6 mnd (hadde fortsatt brunalger etter 6 mnd) da jeg tømte det helt og startet det på nytt. Beholdt selvfølgelig pumpa som den var, men la i et par [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1958&HKatID=]Filtermatte for fjerning av Fosfat og silikat [/URL]i pumpa, fikk inn flere watt lys, torvplater i bunn av sanda og masse planter. Plantene vokste som juling og hadde ikke en eneste flekk brunalger en måneds tid. Men nå er de tilbake gitt... Og nå har karet gått 8-9 mnd... Algene burde vært borte for lengst. Var litt teite de filtermattene, stod ingen dosering eller hvor lenge de virka. Kanskje virkninga bare har gått ut, at jeg må bytte ut med nye. Evt kan jeg prøve [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=362&HKatID=]Aqua Medic Antifosfat[/URL], kanskje det er et bedre middel -med dosering..
Det er jo for så vidt greit å ha dette karet som prøve og feile kar ang disse algene, at jeg lykkes til slutt og lærer av det Fisken ser jo ikke ut til å ta skade av algene i det hele tatt.
Okey, dette ble litt off topic, men siden det ble nevnt...
Postet 10.06.08 kl 09:44
Endret: 10.06.08 kl 09:45