Hjelp med å velge fisk.

Jeg tenkte å kjøpe meg ett 100-110l akvarie rundt slutten av juli/begynnelsen av aug.

Har drevet en del med levendefødende, og kunne nå tenke meg å prøve meg på eggleggere.

I dette akvariet vil jeg komme til å ha kun den typen fisk jeg bestemmer meg for.

Til nå har jeg tenkt litt på ciklider (rød dvergciklide), maller, (golden nugget, zebrapleco e.l) Tenkte litt på discus og scalarer, men 110 liter blir vel litt for lite?

Noen som har tips om en spennende fisk? Setter stor pris på alle svar.
hva med et par sebraciklider? Jeg syns det er veldig fine ciklider
Er det Maylandia zebra du mener? Hos denne står det at de trenger 150 l kar.

Bare kom med flere forslag
discus og scalarer bør du glemme til dette karet. det er alt for lite til voksen fisk

masse fine mindre sydamerikanere du kan ha i ditt karr eller
kanskje en flokk med tanganika eller mindre typer malawi ciklider. vanskelig å tipse deg når en ikke kjenner deg
søk her inne på forumet. jeg liker å sitte å bla i tilfeldige fisker fra basen. klikker bare på bildene som komme opp på venstre side. der finner jeg masse fne fisker, er jo vanskelig å huske alle navn
Hehe. Det kan godt forstås.
Jeg sitter i tillegg og leser både i kunnskapsbasen og i div. bøker jeg har lånt.

Men det jeg er ute etter er folk som tipser om f. eks. div ciklide arter, ikke fordi de er fine å se på. Men jeg er litt ute etter hva de har å si om fisken. Erfaringer osv.

Jeg har nå falt for Apistogramma cacatuoides/Kakadueciklide.
Det står at man skal ha minst 60 liter.

Det jeg lurer på videre er hvor mange individer kan jeg ha?
Det skal bare være en type fisk i akvariet.
Hva med en hann og 3 hunner da? et fint harem av kakadueciklider
Det kan nok bli i meste laget med fire av disse ciklidene i en 60 liter. Hunnene lager sitt eget revir så blir det trangt om plassen så går det utover den svakeste. Ville faktisk ikke anbefalt mer enn en hann og en hunn av kakaduer i et så lite kar, maks to hunner og en hann.
Kjenner ikke 100% til kakaduenes krav til revir, men når det gjelder den nære slektningen A. agassizii så har jeg lest at hunnene hevder revir på 30 cm i diameter. Har du da en dame som absolutt vil ha reviret sitt i midten av karet så er det ikke plass til så mange flere enn henne der. Greier du å gi henne nok grunner til å etablere seg i ene enden så kan du muligens holde to hunner i en 100 liter, om da den andre vil la seg overtale til å velge den andre enden

Selv holdt jeg et enkelt par med agassizii i en 180 liter og det gikk helt fint. Det er jo ikke nødvendigvis slik at de ha et harem selv om de kan ha det.
Det spiller ikke så stor rolle hvor mange liter vann akvariet er på, det er bunnarealet som teller når det kommer til Apistogramma. De lager seg territorium, og er akvariet da høyt og smalt (som mange av f.eks. Juwel karene er) så "lyver" jo literantallet litt. Bunnen er ikke noe større fordet. Innredningen har også mye å si. Veldig mye! Det bør være rikelig med røtter, eikeløv og planter, slik at de slipper "å se trynet på hverandre" hele tiden. Det demper aggressjonen.

Jeg ville i utgangspunktet ikke puttet mer enn et enkelt par med Apistogramma i et 110 liters kar. Det kan bli svært dårlige levevilkår for eventuelle tiloversblevne hunner når hannen og èn av hunnene danner par og yngler. Da ønsker de ikke andre hunner i nærheten, og de som er til overs da blir ofte underkuet og skremt inn i et bortgjemt hjørne. I verste fall blir de regelrett drept, eller de sulter i hjel, for de våger ikke komme frem for å spise engang (de blir bare jaget vekk med en gang).

Det ER imidlertid litt forskjell på de ulike Apistogramma-artene. Noen er krassere enn andre. Jeg ville aldri våget å putte mer enn en hann og en hunn av f.eks. A. panduro eller A. nijsseni i et kar. De ville gjøre kort prosess og drepe den tiloversblevne hunnen. Det kan skje i løpet av minutter....(jeg vet...)

Jeg har imidlertid med stort hell holdt en kvartett av A. trifasciata i en 128 liter i to år. Det var en hann og tre hunner. Det gikk meget bra! De er en relativt fredelig Apistogramma, og nøyet seg med å vise finner og true på avstand. Ingen "håndgemeng" Karet var meget tett beplantet på bunnen, en real urskog, så det var aldri mange centimetere om å gjøre for en fisk å forsvinne ut av syne om den måtte.

Som du skjønner er det ganske "touch and go" mht Apistogramma. Mange akvarister synes å tro at alle Apistogramma MÅ og SKAL leve i harem. Det er ikke tilfelle. Det som er mere virkeligheten, er at hannen KAN finne på å yngle med flere enn èn hunn om gangen, hvis akvariet er stort nok til at alle kan finne revir og flere hunner er leksklare på likt. Er ikke hunnene leksklare, så stakkars dem... da kan hannen bli fryktelig gretten, og jager dem like mye som partneren hans gjør.

Det er ingen vits å kjøpe harem av Apistogramma hvis man ikke VET temperamentet deres eller kan tilby stort kar. De trives utmerket i lag kun som par, og det er også tryggest i de fleste mindre selskapskar. De vil sannsynligvis komme til å yngle i løpet av relativt kort tid, og da trenger paret plassen alene, uten noen andre Apistoer i nærheten. Det gjør dem skikkelig grinete å se andre hunner i nærheten av sin private barnehage.
Fra 160 liter og oppover står man litt friere mht harem.
leste bare det som stod inne på profilen til fisken jeg. Ville anta at det betydde at det skal gå når det står at de kan leve i harem men 1 hann med 2-3 hunner :p he heh... Men litt dumt hvis de danner par å de andre blir utenfor da...

Hva med sommerfuglciklide? boliviansk eller vanlig.
Dette er bare noe jeg har hørt, det er at man skal ha en flokk med sommerfugler som så danner par, beholde paret og selge resten. Ellers kunne det gå galt, det er det jeg har hørt, sikkert noen som kan bekrefte, avbekrefte det eller forklare mer grundig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap