Gk,s våte hjørne. (side 20)

Inaktiv bruker
GK
Ferdig resultat:) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/17225_090505232214_1.jpg[/IMG] Cattabaløv [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/17225_090505232216_2.jpg[/IMG]


jeg ser bjørkegreiner i det karet
Hærreguud kor flenk du e med akvariuman :o !
Sånn såm Corydoras Aeneus kordan får du yngel på di ?
eg ser ikke skjønnsforskjelln engang :p
Har brukt 2 tima på å læs jønna heeeeile den hær tråen :p !
sjikkelig spennanes !
AnnikenJeanett
Sånn såm Corydoras Aeneus kordan får du yngel på di ?


Vel, først må du være sikker på at du har en grivid hunn.
Har du det så kan du begynne fòringa, bare fòr dem med røde mygglarver en uke eller to og så avslutter du med et kjikkelig kaldvannsbytte (50%)

oppfòring av yngel finner du her
Okei , hvordan ser jeg om det er jente eller gutt ? hvor får jeg kjøpt røde mygglarver ? ?
Jeg er ikke helt sikker på kjønnsforskjell til sånn vanlig, men når hoa er gravid så blir hun smellfeit... Da er det ikke til å feil av

Røde mygglarver får du kjøpt på vanlige dyrebutikker.
Inaktiv bruker
det heter ikke gravid på fisker som leger egg men di mlir kalt rognstie =

den øverste av dise to anusene er ei hu of den nederste er en han

[External Image]
Det har jeg ikke fortalt før, så da er det vel på tide.
Jeg har kvittet meg med den siste 128 literen(Bladfiskprosjektet), det ble så mye styr med denne bladfisken og sånn. pluss at sommeren kommer snart og da er det liten vits i å begynne å holde en slik en vanskelig fisk.
Lurer også på om jeg skal vente til jeg er blitt en litt mer erfaren akvarist før jeg begynner med bladfisker... men jeg skal begynne med dem, absolutt

Såh, jeg har blitt enig med pappa at de literne som går ut, de kan komme inn igjen...




Så skal vi se 128
+128
=256!!
[External Image]


Kjøpte karet i går av en KristiansandAK medlem og satte det i drift samme kveld
Karet er av typen akvastabil og er på 250 liter, målene er 50x50x100. Kjøpte også en gigantisk rot i samme slengen, rota er over en meter lang!

[External Image]
Det var en rot som har vaska seg Skikkelig størrelse på den der, gitt!


Hvordan går det med det hjemmelagde kubiske karet ditt på 40 x 40 x 40? Hva skal du ha oppi der?
Jeg ble litt inspirert til å lage et akvarium selv, for jeg har et akvarium som knuste litt på ene siden... men det er fremdeles 4 hele glass og et som er trekvart helt. Vi har skåret det fra hverandre og lagt glassplatene sammen til lagring, nettopp med tanke på at jeg kanskje en dag vil finne motet til å lime mitt eget akvarium... :p (med min sedvanlige klønethet på pirkearbeider så lekker det vel første natta...)
Går bra med det, har endelig vent meg til lyden ifra boblene(var veldig irriterende de første nettene). det går 6 corydoras trilineatus VF og to guppyer i karet, flytta de over i går
Oppdatering av slamkryperkaret

[External Image]

[External Image]

PS: vannstanden er noe høyere enn bildet det er på bildet.
Kjempefint det slammiskaret ditt! Jeg er ikke særlig begeistret for kunstige planter, men her så det faktisk fint ut

Hadde du ikke bare levende planter før? Jeg ser du har en gullranke, kanskje bare den som overlever i så fuktig miljø?
Jeg har alltid hatt litt kunstige planter i dette karet, men det er i det siste hele bakveggen er blitt dekket. Men ja, før så hadde jeg fler levende planter.. under vann, men de visnet alltid etter kort tid.

Gullranken stortrives, den skyter ut nye stilker og blader i et sett. Men hvis du ser litt nærmere etter oppe i høyre gjørne, så ser du en (ekte) fredslilje
Oppdatering av rommet

Litt gøy å se hvordan det ser ut nå, i forhold til åssen det så ut for et år siden. Da var det litt sånn jallajalla, cirka halvpaten av de karene jeg hadde da hadde årdentlig lys. Nå har jeg to-tre armaturer for mye

[External Image]

Må legge til at rommet ikke var så ryddig heller på den tiden.
Ønskelista til 250 litern,

Corydoras amapaensis
Heros sp. "rotkeil"

Har veldig lyst på corydorasen, men er litt usikker på om det vil gå så bra hvis herosene får yngel. Da kan det jo i verstefall gå liv...
C. amapaensis har en utrolig interessant atferd i forhold til de fleste andre Corydoras. Hannene kjekler litt seg i mellom og er i blant territoriale. Men så, fem sekunder etterpå, ligger de fredelig side om side og ser ut til å ha glemt hele greia

Dersom du innreder akvariet med omhu kan det gå bra med ynglende Heros og Corydoras. Lag overhengende trerøtter slik at Coryene akkurat får plass til å skli under trerøttene, men ikke ciklidene. Da har Coryene en sjanse til å komme seg unna.

Heros ciklidene du tenker på, er de såkalte "open substrate spawners", dvs legger de eggene ute i det åpne i en sandgrop eller på en stein? Eller leter deg seg opp huler?
Spør bare for å høre om det kan bli kniving mellom ciklider og pansermaller om de samme skjulestedene.
Men om jeg ikke husker feil, så er Heros ciklidene du snakker om relativt store ciklider, og vil ikke kunne klemme seg inn under de samme trerøttene som corydorasene...?
Jeg er ganske sikker på at det er substrats legger.

Smart det du sa om skjulestedene, på en måte som en yngelboks liksom. Ynglene smetter ned i en sprekk etter at de er blitt født, så får ikke foreldrene tak i dem. Og corydoraser smetter under en rot så ikke overbeskyttende ciklideforeldre får tak i dem

Bytta vann på 54Litern i sted, det begynner å bli litt overbefolket av f1 guppy yngler der nå. Er man uforsiktig et lite sekund så swoop swoop swopp! Så ligger det pluttselig tre-fire guppyer i bøtta, må vel få solgt unna noen snart.
Inaktiv bruker
va med en stor stim med en fin tetreart da =
Så fine akvarium du har!
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap