Har blitt lurt (side 2)

Nå er det slik at selger selv kan slette kommentarer i det feltet så eventuelle negative ting blir nok ikke stående så lenge.
Heidi Ingdal
Henriflette kan gå inn på annonsen til vedkommende å legge inn kommentar der . Det er vel lov?


Tanken har slått meg, men den/de er dessverre (eller: heldigvis for andre) borte forlengst.
Har sendt melding til moderatorene med navn. Ikke at jeg tror de kan gjøre noe, men da kan de ihvertfall se om det er flere i samme situasjon.

Har sendt ennå en mail hvor jeg har bedt om pengene tilbake, og opplyst om at jeg vurderer anmeldelse. Får se om det får fart på sakene. Syns selv jeg har vært veeeeeeeeldig tålmodig. Ikke at det er snakk om noen stor formue, men det er da en del penger, hadde vært annerledes om det dreide seg om en 50-lapp. Eller kanskje ikke; uansett beløp må vi stole på at både selger og kjøper holder avtalen som er inngått.
Det har vært vurdert ett slikt system med karaktergivning for kjøp og salg.
Det store faremomentet er at folk oftest mer enn gjerne forteller når ting går til f..., kontra når det går bra.
Handler en da med 50 mennesker i løpet av året, og 2 av disse gidder å fortelle at de var fornøyde, rakner fort dette salget når en person til kommer å sier at denne ikke var like fornøyd. Og hva som var grunnen til at vedkommende ikke var så fornøyd, er jo vanskelig å kontrollere. I en del tilfeller vil det jo dreie seg om forhold langt utenfor senders kontroll, som blandt annet mottakers håndtering, og ikke minst postens håndtering.
Personlige forhold vil sikkert også kunne spille en rolle; ser en at en "konkurrent" selger som hakka møkk, er det jo ikke mer vanskelig enn å bestille f.eks 2 snegler, og gi skikkelig dårlig karakter (og forhåpentligvis sannvittighet), så har man fort kapra en del kunder.
Bra Henriflette

Er det noe som helst både ryggrad og skam i livet til denne personen sørger h*n for å enten sende pakka sporenstreks og med en unnskyldning - eller returnere pengene.

For min del er det ikke et spørsmål om stort eller lite beløp, men om hvorvidt man kan stole på folk. Jeg velger å tro at jeg kan stole på mine felles akvarister, men veien vil aldri være lang til Hamar Politikammer om jeg blir snytt. Dessuten - med kontonummer vil jeg ikke slite med å finne ut hvor vedkommende bor heller om det skulle bli nødvendig
Henriflette
Ikke at det er snakk om noen stor formue, men det er da en del penger, hadde vært annerledes om det dreide seg om en 50-lapp. Eller kanskje ikke; uansett beløp må vi stole på at både selger og kjøper holder avtalen som er inngått.
Jo, men det er nok helt sikkert endel svindlere som spekulerer i det også. Om du blir svindlet for tusenlapper vil du sikkert anmelde, men om det er snakk om en liten hundrelapp eller to? De fleste vil nok gi f. i å gjøre noe videre og det er det helt sikkert mange som spekulerer i.

Jeg oppfordrer alle til å anmelde slike tilfeller. Selv om det kun er småpenger - det er prinsipielt viktig å ta slike folk. Dessuten - om du blir svindla for en hundrings, kanskje jeg blir svindla for to, Ola for fem og Kari for åtte. Om du (eller andre i din situasjon) anmelder, får man kanskje stoppet vedkommende og da slipper jeg og andre å bli svindlet?
Hva om moderatorer gjør slik at de som svindler blir utestengt fra rubrikk. Slik at de verken kan kjøpe eller selge her på af.

Jeg pleier å se om det er en som har hatt annonse lenge og om det er mange intereserte og gjerne om det er en eller fler positive tilbakemeldinger.
Vet jeg ikke er så flink til å gå inn på annonsen å fortelle hvor fornøyd jeg er da det gjerne alleredet er gjort over mail til selger.
Men skal ta meg i kragen og bli flinkere til det.
Inaktiv bruker
Galemor
Hva om moderatorer gjør slik at de som svindler blir utestengt fra rubrikk. Slik at de verken kan kjøpe eller selge her på af. Jeg pleier å se om det er en som har hatt annonse lenge og om det er mange intereserte og gjerne om det er en eller fler positive tilbakemeldinger. Vet jeg ikke er så flink til å gå inn på annonsen å fortelle hvor fornøyd jeg er da det gjerne alleredet er gjort over mail til selger. Men skal ta meg i kragen og bli flinkere til det. :)



Da registrerer de bare en ny bruker....
Ja sant det, hmm. Rart hvordan samfunnet er fylt med utskudd som ødelegger for alle andre.
Marius F
[QUOTE=Galemor]Hva om moderatorer gjør slik at de som svindler blir utestengt fra rubrikk. Slik at de verken kan kjøpe eller selge her på af. Jeg pleier å se om det er en som har hatt annonse lenge og om det er mange intereserte og gjerne om det er en eller fler positive tilbakemeldinger. Vet jeg ikke er så flink til å gå inn på annonsen å fortelle hvor fornøyd jeg er da det gjerne alleredet er gjort over mail til selger. Men skal ta meg i kragen og bli flinkere til det. :)



Da registrerer de bare en ny bruker....
Det er noe som heter IPnr.
Du forteller ikke noe om hva du skulle kjøpe,eller rettere sagt hva du skulle motta i posten etter betaling.
Hva var det egentlig du har kjøpt?
frosken
Du forteller ikke noe om hva du skulle kjøpe,eller rettere sagt hva du skulle motta i posten etter betaling. Hva var det egentlig du har kjøpt?


Ting

Annonsene er fjernet, så det går ikke an å søke den opp for å finne ut av det, men jeg vil ikke si nøyaktig hva det var i tilfelle noen har ekstremt god hukommelse.

Det jeg kan si er at det var utstyr av typen teknisk og ikke-forbruksvare. Noe som jo er irriterende i seg selv, for jeg trenger jo tingene! Og siden jeg ikke vet om de kommer eller ikke gidder jeg heller ikke kjøpe et annet sted.
Huff, jeg blir skikkelig lei meg når jeg leser om sånne tilfeller. Det er virkelig tragisk at noen vil gjøre seg til kjeltring for bare 500 kroner. Jeg kan bare ikke fatte og begripe det! Jeg tror jeg hadde mistet nattsøvnen om jeg hadde uforvarende lurt noen for en tier!

500 kr er mye nok til at jeg som kjøper i dine sko ville følt meg skikkelig snytt, Henriflette... og skikkelig sinna! Har virkelig medfølelse med deg.

Det er på mange måter synd at du ikke kan fortelle hvem det er, men som Aggi er inne på; gjør man det, varer det ikke lenge før alle slags klager (mer eller mindre ubegrunnede) strømmer inn på forum der navngitte brukere henges ut som svindlere, og så kanskje de slett ikke er det men er helt uskyldige! Det blir litt sånn at "gir man lillefingeren, så forsvinner hele hånda... og den andre hånda også". Et innlegg med navngitt person å klage på, er nok til at det dermed vil bli en ny sport for enhver som føler seg litt urettferdig behandlet når de har gjort en avtale med noen på Kjøp og Salg. Nesten som disse Webzoo-trådene som popper opp som sopp i regnvåte høstskoger....

En vanskelig balansegang, det der.
Ja,vi som er inne her av og til ville nok husket hvem det var uten å måtte si brukernavn.
Men da er jo ikke mulig for oss andre å kunne styre unna denne brukeren,dessverre
Nå har jeg meget begrenset erfaring med kjøp av privatpersoner her på forum, men det som er fint her, i motsetning til finn.no f.eks. - er jo at annonsene er registrert på den brukeren som har lagt den inn.

I de tilfellene jeg vurderer å kjøpe noe, så går jeg alltid inn på profilen til selgeren for å sjekke om dette er en bruker som har vært aktiv her lenge, eller om det er en person som kun har registrert seg for å selge.

Man kan selvsagt ikke være sikker på at en bruker som har vært aktiv på forumet en god stund ikke er en kjeltring, men jeg ser det som lite sannsynlig at så altfor mange vil svindle sine "egne" - altså et miljø man har deltatt i over en periode. Ser man at selger ikke har noen registrerte innlegg, evt. kun et par så ville jeg vært skeptisk - om derimot bruker har vært medlem lenge og har postet mange innlegg (innlegg man kan gå inn og lese for å danne seg et inntrykk av hvorvidt vedkommende er seriøs eller ikke) så ville jeg tro man er ganske mye tryggere?
Joakim
om derimot bruker har vært medlem lenge og har postet mange innlegg (innlegg man kan gå inn og lese for å danne seg et inntrykk av hvorvidt vedkommende er seriøs eller ikke) så ville jeg tro man er ganske mye tryggere?


...men tydeligvis ikke HELT trygg....
Veldig trist Henriflette.
Tror nok det er riktig av deg å ikke offentliggjøre personens navn - selv om jeg kan forstå at det er fristende. Men ved å trå litt varsomt så gjør iallefall ikke du noe galt i denne situasjonen slik at du ender opp med enda mer ubehageligheter.

Jeg har handlet ofte via annonser her i forumet. Og heldigvis bare truffet ærlige koselige folk.
"Svarte får" finnes over alt. Det vet man. Men jeg prøver alltid tenke positivt om folk til det motsatte er bevist.
Når man handler varer slik som dette privat med vilt fremmede, har man jo alltid en mulighet for at noe skal gå galt. Dessverre.
Jeg synes rådene du tidligere har fått, om å gjøre moderatorne oppmerksom på slikt og dette med politianmeldelse er rette veien å gå for deg. Da holder iallfall du deg på "rette siden av loven".
Politiet har nok annet å gjøre. Men det har med synligjøring av et problem. Og et lite skremmeskudd til de som fristet til å lure folk på en slik måte; de skal ikke føle seg for sikre på å slippe unna.

Jeg håper det løser seg.

mvh
Inaktiv bruker
jeg ser ikke noen grunn i å stjele fra folk på den måten!! det er komplett idioti å svindle folk for å få litt ekstra penger til potetgullskåla eller andre ting!! uansett hadde jeg ikke turt å gjort det, hvis kjøper vet kontonr og identitet!! å jeg hadde heller ikke hatt samvittighet til å lure folk på den måten!!
Faen, tragisk.
Uansett om man blir svindlet for 50,- eller 500,- så bør man gjøre noe.
Politiet er en fin ting. Mange spekulerer i å svindle folk for "lite"penger, og satser på at dem ikke går vidre da.
Så anmeld det, uansett om det kanskje blir hendlagt.

Dette ødelegger mye for oss som driver mye med kjøp og salg på forumet.
Jeg sender selv endel ting, og da mot forskuddsbetaling.
Så slike mennesker ødlegger for den store massen vis de får fortsette slik uten at noe blir gjordt.
Det er forbannet når slikt skjer.. det er helt sikkert.

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at både denne tråden og mailen fra Henriflette er mottatt og det vil komme svar

Selv om det, som Frank sier, er vanskelig for oss å gjøre noe konkret med dette så er det verdifullt å få beskjed når det skjer!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap