Prikkesyken på guppy
Postet 22.06.08 kl 16:15
Jeg har brukt varmekur i kar med guppy-yngel og en voksen fisk. Mistet den voksne og mesteparten av yngelen. Nå skal jeg ikke si helt bombastisk at det var varmen som var skyld i dødsfallene, men jeg hadde ihvertfall prøvd med en kur med esha exit, eller annen egnet medisin, før jeg hadde startet opp med varmekuren.
Postet 23.06.08 kl 15:27
Min erfaring er at guppy ikke har det særlig bra i varmt vann. De sliter veldig!
Jeg ser helt klart forskjell på mine alt etter temperaturen. De har det topp i vann med ca 25°C, men hvis den stiger til 27-28°C, så sliter de veldig. Jeg har måttet slå av det ene av to lysrør i lysarmaturet over karet deres, fordi to rør tilsammen varmet opp vannet for mye. Etter at jeg gikk over til å kun ha et lysrør på, ser de ut til å ha det mye bedre. Helt klart!
Så basert på mine egne erfaringer og hvordan guppy trives temperaturmessig, ville jeg satset på eSHa Exit og eSHa-2000 i kombinasjon for å få bukt med hvitprikk-sykdommen. Jeg ville ikke brukt varmekur på guppy, rett og slett. Tante Astrids observarsjon i posten ovenfor og hennes erfaring stemmer bra med mine, guppy tåler ikke varme særlig godt.
NB!
En del uhyggelige rapporter verden over innen akvaristikken tyder på at det har oppstått en ny og aggressiv type hvitprikk-parasitt som er resistent overfor vanlig hvitprikk-medisin! (resistent: motstandsdyktige, den har ingen virkning)
Derfor foreslår jeg de to eSHa-typene brukt samtidig i kombinasjon, da dette har en utrolig mye bedre effekt. De som har prøvd den kombinasjonen, rapporterer om umiddelbar virkning og bedring hos fisken.
Jeg ser helt klart forskjell på mine alt etter temperaturen. De har det topp i vann med ca 25°C, men hvis den stiger til 27-28°C, så sliter de veldig. Jeg har måttet slå av det ene av to lysrør i lysarmaturet over karet deres, fordi to rør tilsammen varmet opp vannet for mye. Etter at jeg gikk over til å kun ha et lysrør på, ser de ut til å ha det mye bedre. Helt klart!
Så basert på mine egne erfaringer og hvordan guppy trives temperaturmessig, ville jeg satset på eSHa Exit og eSHa-2000 i kombinasjon for å få bukt med hvitprikk-sykdommen. Jeg ville ikke brukt varmekur på guppy, rett og slett. Tante Astrids observarsjon i posten ovenfor og hennes erfaring stemmer bra med mine, guppy tåler ikke varme særlig godt.
NB!
En del uhyggelige rapporter verden over innen akvaristikken tyder på at det har oppstått en ny og aggressiv type hvitprikk-parasitt som er resistent overfor vanlig hvitprikk-medisin! (resistent: motstandsdyktige, den har ingen virkning)
Derfor foreslår jeg de to eSHa-typene brukt samtidig i kombinasjon, da dette har en utrolig mye bedre effekt. De som har prøvd den kombinasjonen, rapporterer om umiddelbar virkning og bedring hos fisken.
Postet 23.06.08 kl 18:04
Endret: 23.06.08 kl 18:07
Postet 24.06.08 kl 21:51
Postet 24.06.08 kl 22:02
Postet 24.06.08 kl 22:09
Postet 25.06.08 kl 00:43
De eneste gangene kull bør brukes er når man vil fjerne medisinrester i vannet etter behandling. Kullfilter har begrenset levetid på rundt en måned. Jeg har også hørt at enkelte mener den da begynner å slippe ut igjen giftstoffene som har samlet seg opp så det er viktig at de ikke blir stående i konstant. Har du gående kull i filteret så kan du altså bare fjerne det.
Om du velger å avlive fisken eller ikke er selvfølgelig opp til deg, Magdalena, men smitten ligger uansett i karet og du må derfor fullføre kuren som beskrevet i bruksanvisningen.
Om du velger å avlive fisken eller ikke er selvfølgelig opp til deg, Magdalena, men smitten ligger uansett i karet og du må derfor fullføre kuren som beskrevet i bruksanvisningen.
Postet 25.06.08 kl 11:46
Endret: 25.06.08 kl 11:49
Postet 25.06.08 kl 13:27
Postet 25.06.08 kl 13:33
Postet 25.06.08 kl 13:47
Postet 25.06.08 kl 15:48
Blåsvampen er det viktigste - det er der filterbakteriene bor. De koloniserer alle overflater i svampen og innover i dens porøse hull. Den er altså det viktigste filtermediet du har nå, etter hva jeg kan se på det du skriver.
Filtervatt : fjerner bare partikler og står for mekanisk filtrering
Kull i biter i pose: suger opp fargestoffer, medisinrester o.l. og binder det til seg
Blåsvamp: både mekanisk (til en viss grad) og mest biologisk filtrering
Den biologiske filtreringen er den aller viktigste, det er den som sørger for at vannet ikke blir giftig og fullt av nitritt, for eksempel. Over hele svampen sitter det millioner av bakterier som utrettelig jobber med å "spise" giftstoffene i vannet. Bakteriene er avhengige av friskt, sirkulerende vann med oksygen for å overleve. Uten dette dør de. Derfor er det så kritisk ved f.eks. strømstans og filteret blir stående under sirkulasjon i mange timer.
Blåsvampen skal du derfor behandle pent, som et levende og pustende vesen Det er der bakteriene som akvariets biologiske drift er avhengig av finnes, så den må aldri tørke ut, aldri få for varmt eller for kaldt vann på seg, og hele tiden ha oksygenrikt akvarievann flommende over og rundt seg.
Filtervatt : fjerner bare partikler og står for mekanisk filtrering
Kull i biter i pose: suger opp fargestoffer, medisinrester o.l. og binder det til seg
Blåsvamp: både mekanisk (til en viss grad) og mest biologisk filtrering
Den biologiske filtreringen er den aller viktigste, det er den som sørger for at vannet ikke blir giftig og fullt av nitritt, for eksempel. Over hele svampen sitter det millioner av bakterier som utrettelig jobber med å "spise" giftstoffene i vannet. Bakteriene er avhengige av friskt, sirkulerende vann med oksygen for å overleve. Uten dette dør de. Derfor er det så kritisk ved f.eks. strømstans og filteret blir stående under sirkulasjon i mange timer.
Blåsvampen skal du derfor behandle pent, som et levende og pustende vesen Det er der bakteriene som akvariets biologiske drift er avhengig av finnes, så den må aldri tørke ut, aldri få for varmt eller for kaldt vann på seg, og hele tiden ha oksygenrikt akvarievann flommende over og rundt seg.
Postet 25.06.08 kl 17:55
Endret: 25.06.08 kl 17:57
ja, jeg vet jeg må gjennomføre en kur. Problemet er at jeg nå har gjennomført to runder uten synbar effekt på den syke fisken. De andre er ikke angrepet så langt.
Kjøpte esha exit i dag, så prøver en kombinasjon med exit og 2000... Så får vi håpe det går bedre her.
Er grenser for hvor lenge jeg vil se på en syk fisk. Ønsker jo ikke å drive mishandling her...
Kjøpte esha exit i dag, så prøver en kombinasjon med exit og 2000... Så får vi håpe det går bedre her.
Er grenser for hvor lenge jeg vil se på en syk fisk. Ønsker jo ikke å drive mishandling her...
Postet 25.06.08 kl 20:28
Enkelte fisk er mer mottakelige for sykdom enten fordi at arten er sensitiv eller fordi akkurat det individet har nedsatt immunforsvar. Skjønner godt at det er slitsomt når den bare ikke vil bli bedre.
Som Mona har forklart, Majones, så er det viktig at bakteriekolonien i filteret pleies med omhu. Du kan nå risikere å få problemer med nitritt om du har fjernet veldig mye av filtermaterialet. Rør ihvertfall ikke vatten og skaff deg feks blåfilter eller annet svampmateriale slik at du får større biologisk filtrering. Det holder nok ikke med bare filtervatten.
Som Mona har forklart, Majones, så er det viktig at bakteriekolonien i filteret pleies med omhu. Du kan nå risikere å få problemer med nitritt om du har fjernet veldig mye av filtermaterialet. Rør ihvertfall ikke vatten og skaff deg feks blåfilter eller annet svampmateriale slik at du får større biologisk filtrering. Det holder nok ikke med bare filtervatten.
Postet 25.06.08 kl 22:42
Postet 25.06.08 kl 23:01
Postet 25.06.08 kl 23:09
Postet 25.06.08 kl 23:11
Hmm.. Jeg lurer på en ting. filteret er delt inn slik at vatten ligger på et plastikkbrett med hull i og det blir skyldt akvarievann over vatten. Så renner det gjennom vatten og plata og inn i et lite flatt tomt kammer hvor det renner videre gjennom en sprekk til et nytt lite rom (der kullposen lå) og ut gjennom et lite rør ut i akvariet. Vil da svampen funke bra i det flate kammeret under vatten? Tror kanskje dette er laget for svamp. Også muligens en liten bit til der kullpsoen var?
Ang. den guppyen med hvitprikk; jeg har aldri hatt prikkesyken på guppy før, men på gullfisk funker esha exit utmerket alene Hadde to tilfeller, og begge ble kurert nesten med en gang.
Ang. den guppyen med hvitprikk; jeg har aldri hatt prikkesyken på guppy før, men på gullfisk funker esha exit utmerket alene Hadde to tilfeller, og begge ble kurert nesten med en gang.
Postet 25.06.08 kl 23:14
Endret: 25.06.08 kl 23:18
Jeg krysser fingre for deg og fiskene, Magdalena! Hadde selv et vanskelig tilfelle med prikker her tidligere i år hvor medisineringen ikke hjalp og måtte rett og slett til med varmekur for å bli kvitt de. Dessverre så ble det litt for mye for mange av guppyene mine. Håper derfor at denne kuren vil fungere for deg. Ikke morsomt med sykdom.
Det høres sannsynlig ut at det skal inn svamp i det tomme rommet, ja, Majones
Det høres sannsynlig ut at det skal inn svamp i det tomme rommet, ja, Majones
Postet 25.06.08 kl 23:15
Endret: 25.06.08 kl 23:17