Pansermalle

er rimelig fersk i faget og har ett par pansermaller i karet, den ene har begynt å få en kul på snuten ( over bartene ) denne var der ikke før, og lurer på om dette kan være noe unormalt? begge mallene pleier å ta fart fra bunnen av akvariet og "dunke" opp i glasset som ligger over akvariet, de gjør dette stort sett samtidig. ( først den ene så den andre rett etter ) er dette også normalt? de er av den vanlige "bronse" pansermalletypen. usikker på hva de heter...er som sagt fersk i faget
Høres ut som du har litt høy vannstand, siden de faktisk kommer borti glasslokket. Mine cory har kjappe turer oppe og henter luft, men de kommer ikke borti glasset og slår seg. Har vel ca 5 cm klaring mellom vann og glass.
Hvor ofte ser du pansermallene tar disse lynkjappe turene opp til overflaten?
Det er normalt at de gjør det en sjelden gang, men hvis du ser det omtrent daglig og kanskje flere ganger om dagen, så er det noe galt fatt. Da må du finne ut hva som er årsaken.

Det vanligste er enten dårlig vannkvalitet, eller alternativ nr to: man har plassert filterutblåset feil slik at vannet har veldig lavt oksygeninnhold.
Du skriver at du er "rimelig fersk i faget", og det er grunnen til at jeg kanskje tror det er førstnevnt årsak...
Det er dessverre en ganske klassisk nybegynnerfeil å sette inn fisk i akvariet for tidlig, før filteret har rukket å bygge seg opp en riktig bakteriekultur som tar seg av giftstoffene i vannet. Dette tar rundt 32-35 dager.

Men mange venter ikke så lenge, de setter inn fisk med en gang eller etter bare en uke eller to. Syklusen i et akvarie som er til innkjøring (er nystartet) følger faktisk en ganske presis rytme; etter at akvariet har vært i drift i fjorten dager, vil det oppstå nitritt. Nitritt er giftig for fisk.

Husker du hvilken dato du satte i gang akvariet? Er det snakk om uker eller måneder, når du sier du er "rimelig fersk"?
Hvis det har vært i drift over en til en og en halv mnd, bør du kanskje ta noen vanntester for å finne ut hvordan det står til der. Har du dråpetester? (test-strips gjelder ikke, de viser ikke riktig)
Hei og takker for kjapt svar!


har hatt det i gang i ca 3 mnd, det er snakk om flere ganger om dagen de er opp og henter luft, nitrit nivået er på det nest laveste på testeren 0.5mg\l ( bruker sera NO2 Test.
bytter ca 1\3 av vannet hver 3 uke ca og da tilsetter jeg vannforbedrer og litt nitrivec. fikk beskjed i dyrebutikken at jeg ikke trengte å kontrollere noen andre verdier. karet er ikke på mere enn ca 40 liter.
sirkulasjonspumpen er en fluval 1+ og står med utblåset ca 1 cm under vannflaten i den lengste retningen av karet. blir dette feil?
Sett utblåset på filteret akkurat i overflaten, slik at det bølger og skaper ekstra mye overflatebevegelse. Det er via overflatebevegelse at vannet opptar oksygen. Stillestående overflatevann gjør ikke det.

Jeg synes du kanskje bør skifte vann litt oftere enn hver tredje uke. Prøv en periode og se om det ikke kvikner til oppi der om du skifter ca en ti liters-bøtte vann i uka Et så lite akvarium blir fort forurenset, så det er enda viktigere å ha gode vannbytterutiner på små akvarier.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte svaret du får på nitritt-testingen din. Du skriver:
"nitrit nivået er på det nest laveste på testeren 0.5mg\l"
Dette er jo ikke bra. Man skal ha 0 i nitritt. DET er riktig resultat i akvariesammenheng. Hvis du virkelig får 0,5 mg/l hver gang du tester, så er noe galt i akvariet. Fisk skal ikke behøve å leve med giftstoffer, så dette er viktig å finne ut av fort - det var slett ikke bra.

Kan du beskrive hvordan du går frem f.eks. ved rens av filteret? Hvor ofte gjør du det? Nybegynnere har en tendens til å gjøre det for ofte og for grundig, men jeg må bare spørre litt for å finne ut hvorfor du faktisk får utslag på nitritt i det hele tatt på et kar som har vært i drift i tre måneder. Det er ikke bra å ha utslag på nitritt, og dette er sannsynligvis årsaken til at pansermallene dine fyker opp og henter oksygen fra overflaten hele tiden. Det gjør de når vannet ikke er bra, men forurenset eller giftig.

Det som er viktig nå, er at du bytter vann i dag. Bytt en bøtte nå, og en bøtte til i kveld. Så gjentar du det samme i morgen, og fremover, helt til du finner ut hva som er galt og du får 0 på nitritt-testene dine på fast basis.
Jeg skal prøve å hjelpe deg å finne ut hva som er galt, men da må du svare nøye på alle spørsmålene jeg har stilt (siden vi sitter bak hver vår pc-skjerm, må en del spørsmål & svar sendes frem og tilbake for å finne ut årsaken).

PS!
Nitrivec kan du sette i skapet. Det er fullstendig bortkastede penger å bruke et slikt produkt. Og som oftest virker de ikke slik de lover heller...

skal bytte vann i dag, og sette filteret i overflaten. jeg pleier å rense filteret hver gang jeg tar vannbytte. da tar jeg ut fiteret og klemmer det rent i bøtten med det brukte vannet til det ser noelunde rent ut. filteret har som oftest mye brunt slim i toppen, dette får jeg vekk, men selve svampen blir ikke hvit igjen, litt bunaktig heller.

det var null i nitritt helt til jeg la nedi en rot og noen steiner. steinene ble kokt før jeg puttet de i, men roten ble kjøpt på akvariebutikk. dette er ca 14 dager siden.

med tanke på det du sier med oksygenet så har jeg en glassplate som dekker nesten hele toppen av akvariet, er ca 3 cm åpning på den siden som filteret står i. kan dette også ha en sammenheng med at det kommer for lite oksygen til i akvariet? viss du ser på profilen min så ligger det noen dårlige bilder der av hvodran det ser ut i reolen. har ikke lyskasse med armatur over. kunn dioder i hylleplaten over. det er derfor jeg har glassplate over pga dugg og fuktskade på reolen..

hva skal jeg bruke i stedet for nitrivec? trens det ikke noe tilsetning ved vannbytte?
Det høres ut som du har fin rutine på rens av filteret; å klemme svampen i en bøtte akvarievann er helt riktig. Den trenger ikke bli helt hvit igjen Det holder lenge å bare fjerne litt av den verste gørra. Jeg vet at innvendige filtere, særlig små, går oftere tett enn f.eks. store utvendige filtere, så om du gjør dette hver tredje uke så er vel det helt normalt for små innvendige filtere. Har vel hatt en lignende rutine på de av akvariene mine der jeg har hatt slike filtere.

Spørsmålet jeg nå kom på er: hva slags filter har du? Har du navn og modell/type på det? Det kan hende du har for lite filter i forhold til antall liter på akvariet og fiskeantallet ditt. Trerøtter pleier normalt ikke forårsake noe nitritt, jeg har iallefall aldri opplevd det, men kan hende filteret ditt var tynt til yttergrensen allerede, også ble trerota dråpen som fikk det til å renne over.

Uansett, bytt vann som jeg foreslo i posten over. Det er også kjekt å få vite hva slags filter du har, ettersom det ikke er uvanlig at det er for små filtere som brukes i en del nybegynner-akvarier.

Dekkglass er det mange som bruker, så det skulle ikke være årsaken til noen oksygenmangel.

Siden du har spotlight'er som akvariebelysning, blir ikke vannet i akvariet ditt veldig varmt da? Husk at vann med høy temperatur har dårlig evne til å oppta oksygen. Jo varmere vann, jo mindre oksygen. Kjølig vann klarer å oppta mye mere oksygen.

Hva slags fisk har du i karet, og hvor mange?

(Det blir veldig mange spørsmål tilbake fra meg dette her, men det er som sagt nødvendig for å kunne hjelpe deg videre
filteret er av typen Fluval og heter bare 1plus, står ikke noe mer på filterpakken enn at invendige filteret er av skumplast ( står på svensk )
passer til akvariestørrelse opp til 50 liter i følge pakningen.

diodene er "kaldt lys". synes ikke de avgir så mye varme, men jeg vet ikke hvordan ett vanelig akvarelys varmer.. har heller ikke noe termometer eller varmekolbe i karet. burde jeg ha dette og hvilken temperatur bør det ligge på?

Fiskene jeg har i karet er : 2 stk pansermaller
2 stk Ancitrus
2 stk slørhale ( gullfisk )
3 stk Platy
1 stk Guppy han
1 stk Prikket knurremalle som alltid gjemmer seg...

Har fått byttet vannet en gang nå og flyttet pumpen lengre opp sånn at den bølger i overflaten. det jeg legger merke til er at det veldig fort blir grumsette vann, bruker en slange til å tømme vannet med, da får jeg med meg mesteparten av den synlige driten som ligger i grusen. bør man rense grusen på en annen måte av og til? har hørt at man aldri skal tømme hele akvariet?

Takker for god hjelp så langt!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap