Asia - 125 liter. Oppsett og innredning. (side 9)

Okei, okei, bøyer meg for argumentene og lover å tenke på det
En artikkel hadde vært supert ja. Jeg håper i tillegg på en lignende tråd når du skal sette opp Afrikakaret ditt
Jepp, det vil komme en tråd om afrika etterhvert også
Da får jeg oppdatere litt her igjen også. Dette er det siste bildet tatt nå i kveldinga. Det er nå kommet på plass ny mose på kokosnøttene. Luket også vekk to små bunter med vallisneria foran roten til høyre så den ble mer synlig. Det er ikke lenger problem med alger i karet.

Pga at lotusen får lov til å sette flyteblad så blir den veldig skranten i undervannsformen. Har nå oppdaget en knøttliten avlegger i karet som jeg hentet den fra. Planen nå er å flytte denne over når den blir stor nok og knipe flytebladene på denne nye. Da vil jeg forhåpentligvis ende opp med nok av lotusblad både under og på vannet.

Når denne andre lotusen er kommet på plass og jeg har fått tak i kuhlii-åler så regner jeg karet for ferdig innredet. Siden de plantene jeg har valgt er lette å holde under kontroll så vil det, selv med minimalt med vedlikehold, ikke være noe problem å beholde dette uttrykket over tid (håper jeg).

[External Image]
Det er jammen et vakkert lite kar, mitt virker mer lysere og rotete ;P Kunne godt tenkt meg den mørke sanda du har. Får ta en tur i en ferie og hente, det blir vel ikke før neste år tenker jeg. Biltema sanda er noe for lys til sør amerika, får ikke helt frem rødfargen på amandaene. Flott kar iallefal
Takk for det, Galemor! Synes ikke sanden min er så veldig mørk egentlig, men det hjelper at plantene skygger litt for lyset.

Gleder meg forresten til mosen får satt seg litt. Den er såpass ny i karet at den ikke har vokst seg på plass mellom de andre plantene. Når stjernene leker så blir noe av den ført utover sanden og det er litt irriterende. Vel, det varer ikke så lenge før den vokser til så jeg må vel bare finne meg i det, for fiskene har ikke tenkt å dabbe av i leken ihvertfall
Hei Tante Astrid. Det er flott slik du har fått det. Jeg ville bare takke deg og vise den flotte bakgrunnen du inspirerte meg til å lage.

Nr1 er slik det var før og etter litt ommøblering og ny bakgrunn ble det slik som på nr2.
Flott!
Det ble mye finere enn bakveggen, ja.
Håper du også ble fornøyd
Tante Astrid
Artikkel? Kanskje det. Jeg får se når alle plantene og fiskene er på plass og plantene har vokst seg til. Synes egentlig ikke at det er så mye å skrive om. Ingenting nytt og revolusjonerende ved dette oppsettet egentlig.


En artikkel om arbeidet du har gjort med dette akvariet, og dokumentert så godt i denne tråden, er en veldig fin ide. Det meste av jobben er jo allerede gjort. Resultatet ble nydelig, og tråden viser også at du har lagt ned mye omtanke og vist stor tålmodighet underveis, så du har ingen grunn til å være beskjeden. Håper det blir like spennende med Afrika-karet. Du får sikkert like mange lesere på en ny tråd.

I kveld skulle jeg egentlig ha lett etter artsnavn i plantebasen, på planter jeg har kjøpt i dag, uten merking, og så ble jeg sittende og kose meg med denne tråden i stedet... og nå er det leggetid for lenge siden...
utrolig bra , kjempe morsomt å lese hele tråden det tokk sin tid ca. en time men det var det vært.
masse fine bilder og det er skikkelig moro at du beskriver så grundig alt du gjør.
Lærte mye her om planter og fikk masse gode ideer.

Håper flere lager sånne tråder
Takk Ritus og evoT

Akkurat nå sitter jeg og ergrer meg igjen over lekende stjernedanioer som ikke kan la mosen være i fred. For de som ønsker å ha denne i karene sine så kan jeg anbefale at den får vokse uten forstyrrelser til den rekker å danne en fastere form. Slik det er nå så er den fremdeles i biter og lett å dra utover. Den første ladningen mose jeg hadde rakk imidlertid å feste seg i puteform før fiskene kom, og holdt seg derfor bedre selv om fiskene romsterte.

Om jeg ikke får den helt til så kan jeg flytte den forrige mosen over fra 35 literen. Der ligger den fremdeles i puteform og algene er også helt borte.

Har tenkt å få på plass den lille avleggeren med lotus og gjengen med kuhlii før neste, og sannsynligvis, siste oppdatering. Det kan ta sin tid, men det blir

Hei!

Jeg er ny innen denne hobbyen -så ny at jeg ikke har begynt enda Men har gått lenge og tenkt tanken og vært her på AF og tittet.
Jeg tenkte å starte med noe lite og ha et par guppyer, men endte opp med å kjøpe et 100L kar forrige dagen med alt av tilbehør, bortsett fra fisker og planter. Har sittet i mange timer og surfet opp fisker (Kan jo ha litt flere enn bare guppyer nå ) Og planter.
Har kommet frem til at jeg vil ha en liten stim med guppyer og endlers guppyer, og kanskje et par seilfinnemollyer, men vi får se. Av planter har jeg tenkt å ha lettstelte, deriblandt skruvaselina. Fikk med grus til karet (uranus tror jeg den het), men er veldig usikker på om jeg vil ha denne. Åi, litt ivrig her, men poenget mitt var at etter å ha lånt en drøss bøker på biblioteket og pløyet gjennom disse, gledet jeg meg til å få opp akvariet mitt. Men jeg ble veldig skuffet da jeg leste bruksanvisningen og oppdaget at denne kun var en forenklet versjon av akvariebøkene jeg hadde lest og ikke en skikkelig trinnvis veiviser for det ustyret jeg nå sitter med i fanget. Så, jeg vil bare si tuusen takk for denne kjempefine veiviseren! Selv om det ikke er akkurat det utstyret jeg selv har, så har det vært kjempeinspirerende og lærerikt å lese denne tråden -så nå gleder jeg meg til jeg kommer hjem fra nattevakt og kan sette igang med arbeidet
Gratulerer så mye med tittelen månedens akvarium -det har du virkelig fortjent
Tusen takk, Sniffy, og gratulerer så mye med akvarium
Kan tipse om at det er masse god informasjon å hente for en nybegynner i Akvarieskolen under Kunnskap her øverst på siden.

Det har forresten blitt noen flere undersotter hos Leopold også. 15 Pangio-åler er flyttet inn, men jeg tror ingen av dem er P.kuhlii. De fleste er antagelig P. myersi og muligens noen få av en annen Pangio-art. De er hele tiden ute å vriggler seg så den sky og usynlige kuhlii-ålen har jeg ikke sett noe til ;D

Det har nå også blitt såpass mye flyteblad fra lotusen at jeg har fjernet Hygrophila-plantene som ble brukt som flyteplante tidligere. Skal vente til jeg har fått over den lille lotus-avleggeren før jeg poster de siste bildene av karet og regner det for "ferdig". Takker alle som har nominert karet. En uventet, og stor glede å bli månedens akvarium
Inaktiv bruker
ja tante astrid, nå venter jeg spent på et rykende ferskt bilde så dyktig som du er, så skal det vel bolder på plass? jeg har malawi nå, men min innredning kan jo ikke måles med noe av dine ferdigheter her omkring oi, når jeg sier malawi, da kom jeg tenke på at det er på tide å skrive noe i tråden min snart da hehe må komme meg hjem først ass
Hei, Vegar! Håper dette er ferskt nok for deg? Tatt for en time siden

Takk for skryt, men jeg synes malawikaret ditt er bra innredet faktisk! Det er lett å miste litt fokuset ved innredning og bli så opptatt av det estetiske at man glemmer bort de som skal bo der. Det viktigste bør og skal være fiskenes trivsel og da må innredningen med tanke på det komme først. Du har jo gjort det helt riktig i forhold til malawiene med masse stein og hulrom. Slikt liker jeg

Drømmer forresten om en gang selv å kunne sette opp et malawi-kar med en stor gruppe med bare Pseudotropheus demasoni innredet med bare lys stein, lys sand, sort bakgrunn og noen klynger med en av de større Vallisneria-artene som kan skygge for lyset i overflaten. Må nok bare drømme foreløpig, både helse og leiligheten setter stopper for det akkurat nå.

[External Image]
Inaktiv bruker
fytti katta dette var flotte greier tante astrid ja sier det slik jeg, da du er som en tante for meg
hehe;P
men malawi karet blir faktisk dessverre lagt ned pga forandringer i ntr.. dette er med meget tungt hjerte, men jeg kjenenr personene fiskene går til, å jeg veit at disse får det bra
jeg retter nemlig mitt syn mot noen oscarer, jeg har lyst til å prøve en stor å robust ciklide, så da ble det denne
jeg prøvde i hvertfall best mulig å gi malawiene trivsel, å det tror jeg jeg gjorde, men var nok litt for mange aggressive maylandia zebra der, for da disse kom oppi slutter fiskene å mekke yngel...
så min intr er nå rettet mot oscarer, så får jeg prøve dette
har flere karr en 375 litern altså, men har ikke registert dem, da jeg ikke får gjort det her jeg er nå:P jeg er hos min mor i sverige
jeg er forresten imponert over karet ditt, i starten av prosjektet ditt var jeg ikke helt intr, men når jeg så hvordan det kom seg, fytti katta, jeg er IMPONERT
Du burde bytte brukernavn til "Gartner-Astrid"
Truly inspired
Jeg er allerede inspirert ^^ Jeg elsker asiatiske ting, og hva er vakrere enn et asiatisk inspirert akvarium =)
Takk, Vegar! Å bli kallt for tante er en hederstittel, synes jeg. Har mange "tantunger", men det er ikke alle jeg er i slekt med Skal bli spennende å følge med oscarene dine etterhvert.

Som du skjønner, Mona, så er jeg litt glad i tante-begrepet så jeg skifter det neppe ut, selv om Tante Grønn kanskje kunne vært en brukbar variant

Enig med deg Kalahr. Har fått større sans for asiatisk tema etter at jeg startet opp dette karet. Mange spennende fisk og planter å finne i den verdensdelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap