Matt sine karusser

Hei!
Jeg er en fyr som alltid har vært veldig interessert i fisk. Har i mange år drevet med allsidig sportsfiske. I fjor kjøpte jeg meg en (stor) "gullfiskbolle". Jeg fikk litt dårlig samvittighet da jeg kom hjem og leste hva folk rundt om kring skrev om sånne boller på nettet. Endte med at jeg kjøpte en liten kampfisk. Den ble veldig liten i forhold til den store bollen så fylte bollen med mye planter. Slik ble denne bollen mer enn "plantebolle" enn "fiskebolle". Men jeg ser den jo av og til da, og det er gøy å mate den med mygglarver innemellom. Da blir den helt gal!

Uansett, bestemte meg i våres at jeg skulle skaffe et ordentlig akvarium. Har ikke så mye penger eller plass for tiden så det endte med at jeg kjøpte et ganske simpelt (Rekord 70 tror jeg det heter) akvarium. Ønsket et litt annerledes akvarium med norske fisker. Nå er stort sett norske fisker vanskelig å holde i akvarium (og iallefall i et så lite som 70l). Men noen arter skal visstnok gå veldig bra (andres erfaringer). En av de artene er karuss. I mange vann finnes det milliarder små damkaruss som ikke blir lenger enn max 10cm. I dag var jeg derfor oppe ved et slikt vann i Nordmarka (like ved Sognsvann). Der fisket jeg opp 6 småtasser. Brukte selfølgelig veldig liten krok (#22) og klemte inn mothaken for ikke å skade fisken.

Den første timen i sitt nye hjem var de vettskremte men nå svømmer dem mer rolig rundt og de tar også til seg føde! (hadde trodd det skulle ta noen dager).

Til slutt vil jeg bare kort kommentere artsbeskrivelsen av karuss her på forumet (fiskebasen). Er det skrevet av noen som faktisk har hatt karuss i akvarie eller er det basert på antagelser? Er det noen der ute som har/har hatt karuss i akvarie?
Kult prosjekt - men de blir ganske store i følge fiskebasen..?`

Har du tenkt å sette dem ut igjen etterhvert?
Hva forer du dem med?
I det vannet jeg fisket i er det bare små karuss som aldri blir større enn maks 10cm. Det er ganske vanlig i små putter og tjern uten predatorer som gjedde og abbor. Disse kalles også damkaruss. I større vann med flere typer fisk blir gjerne karussen mye større og får en helt annen kroppsfasong (høy rygg). Jeg er ganske sikker på at karussene mine ikke kommer til å vokse noe særlig. Hvis de mot formodning skulle bli store må jeg vel sette dem tilbake en dag, hehe.

Til nå har jeg bare foret med elos kampfisk-kuler, men kommer til å fore med flak, mygglarver, maggot etc ettervært.
Nydelige fisk!

Fenomenet med at fisk stopper i veksten finnes i akvarie-verdenen også. Har lest meg til at når antallet fisk blir veldig stort i forhold til størrelse på karet/vannet så skiller fiskene ut et stresshormon som stopper veksten. Det er ikke bare på karuss man finner dette i naturen. De fleste kjenner sikkert til ørretvann der alle fiskene er veldig små. Antagelig er dette naturens måte å sikre maks overlevelse på minimum mattilgang, og plass, frem til forholdene bedrer seg igjen.

I akvariesammenheng er det feks viktig å skifte ofte vann på yngel under oppfôring, når disse går tett, for å "vanne ut" stresshormonene slik at yngelen vokser normalt. I naturen er det, som du nevner Matt, en fordel med predator-fisk som tynner ut bestanden slik at hver enkelt fisk får anledning til å vokse seg større.

Selv så mener jeg ikke det er riktig å holde arter som kan bli store altfor tett i små kar med den begrunnelsen at arten "tilpasser seg" størrelsen på karet. Dette skyldes nettopp stress, og utskillelse av det før nevnte hormonet, og å med vilje holde fisk under stressende forhold ser jeg ikke på som spesielt positivt.

Nå hentyder jeg ikke spesielt til ditt fiskehold, Matt, siden det er mange som holder fisk på grensen til forsvarlighet med unnskyldningen som er nevnt ovenfor. Antagelig vil dine fisker, med godt stell og gode vannbytterutiner, vokse mer enn sine slektninger i vannet du hentet dem i, og det er jo ikke verre enn at du kan slippe dem ut dit igjen om du ser at de begynner å få det trangt hos deg.

Lykke til med fiskene! De var skikkelig fine
Ja, det blir spennende å se fremover hvor mye de vokser. Kan det være en idè å tilsette akvariesalt i vannet (mot stress)?

Nå har de snart levd et døgn i sitt nye hjem og alle er ganske aktive og spiser. De spiser på alt mulig. Hehe, noen ganger tar de hele gruskorn i munnen og tygger på de litt før de spytter ut igjen.
Hvis du søker litt på salt eller akvariesalt så vil du fort finne mange tråder hvor dette diskuteres og, hvor konklusjonen stort sett er, at salt ikke skal brukes i ferskvannsakvarium siden fiskene som går der nettopp er ferskvannsfisk

Unntaket er som støttebehandling ved enkelte sykdommer (se sykdomsartikkelen). Det kan også ha positiv effekt med salttilsettning når det er nitritt i vannet, men siden det både er bedre for fisken, og mye mer effektivt med vannbytter i slike tilfeller, så kan jeg ikke se noen grunn til å velge salt fremfor vann.

Det er et godt tegn når viltfangede fisk spiser så det høres ut at det vil gå greit med de nå. Den største utfordringen for deg vil vel bli å holde lav nok temperatur på de varmeste sommerdagene.
Liten film av karuss som spiser mygglarver (dårlig kvalitet..):

http://home.no/tms/karuss.wmv
hvordan går det med fiskene?
Virker som karussene trives godt. De har ikke vokst noe, men spiser og er aktive som før. Legger til 2 bilder
har hørt man kan bruke salt for å bli kvitt sjukdom i den form at fisken blir stresset og "svetter" det av seg.
Må si jeg synes det er et spennende og artig prosjekt! Må si jeg likte det ene bildet av de 2 siste du har lagt ut spesielt godt
Haha, liker spesielt det første bildet i innlegg 10
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap