Vannbytte hos diskus.......

Har lest ett eller annet sted at mn ikke skal bruke aquasafe ved vannbytte hos diskus...... er det noe i dette?
Nei det er ikke noe i det.
Man bruker ikke aquasafe uansett, bortkastede penger.
kan du forsvare påstandene dine med noe?

For jeg driver og leser litt her og der, og det samme som du sier sier folk om Sera Nitrivec her på forumet, men på andre forum hevder folk at det hjelper og at i Nitrivec så er det levende mikroorganismer etter at man har sjekket produktet under et mikroskop.

Er personlig redd for at folk bare henger seg på lasset etter en påstand uten videre informasjon som kan støtte påstanden. Vil jo selv ikke bruke penger på ting som er tull, men er disse produktene virkelig tull?

P.S.
Sera nitrivec hadde positiv virking i mitt karr, da nitriten sank fortere når jeg brukte det etter vannbyttene.
Aquasafe er et meget bra produkt, men det er slett ikke alle som trenger det.
Eg trenger det ikke nå. Likevel har eg det i hus i tilfelle.

Å latterliggjøre dette produktet som bortkastede penger er latterlig...
Jeg bruker vannforbedringsmiddelet [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=0GSTABFuJbZeubyYLVKWW0CbwmMAhIKr5j0]Aqualife[/URL] fra AquaMedic i perioder (Aquasafe er Tetras navn på et lignende produkt), men stort sett bare vår og høst i perioder med mye nedbør. Da virker det av en eller annen grunn som om det skjer noe med drikkevannet, og jeg opplever at fiskene begynner å klø etter vannbyttene. En dært med det middelet hjelper faktisk da.

Om det er vannverket som begynner å tilsette klor pga økt avrenning og nedbør i disse to årstidene, vet jeg ikke, bare at jeg ser klart at det hjelper med vannforbedringsmiddelet. Ellers i året bruker jeg det ikke, da det ikke er nødvendig.

Jeg ser helt klart at det finnes et behov for å bruke det i noen tilfeller, men generelt er norsk kranvann supert og bra nok som det er uten tilsetninger.
Jeg bruker heller ikke Aquasafe, men har det liggende i tilfelle.
F.eks da jeg startet opp 400 litern hadde jeg litt Aquasafe oppi for å få skikkelig akvarievann litt fortere.

Har aldri opplevd at fiskene mine har "klødd" av det nye vannet i perioder med mye nedbør, men en flaske Aquasafe er kjekt å ha uansett. Alltid.
De fleste kan nok bruke vannet som det er, men jeg er en av dem som ser meg nødt til å bruke vannforbedringsmiddel. Går jeg tom, eller jeg av andre grunner ikke bruker middelet, så har jeg kløe på fiskene med en gang. Tidligere prøvde jeg uten i lengre perioder, men det gav seg ikke, så nå har jeg gitt opp og bruker det ved hvert vannbytte.

For ordens skyld, vannverket mitt bruker ikke klor og jeg mellomlagrer og tempererer vann fra kaldtvannskranen natten over før jeg bruker det i akvariene.

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap