Diskus yngel! hjelp!

Pappa har to blå diskus som har lagt egg veldig gjevnlig det siste året,
de virker fast bestemt på å få babyer. Men eggene har alltid blitt spist eller bare dødd. Har også prøvd å flytte egg over i et mindre kar uten hell.
Så pappa hadde vel egentlig gitt litt opp hele greien, men så plutselig i dag
var diskusene omsvermet av bitte små babyer. De har allerede begynt å spise "slimet" foreldrene lager så det jeg lurer på er:

Hvor gammel er de?
Og hva gjør vi videre- hva mater vi med?
har ikke art.egg eller utstyr for klekking...
Ingen som kan hjelpe?
Jeg vet ikke, men gå inn på www.nettakvariet.no og spør der.. kan hende noen kan hjelpe der..
Takk for det. skal prøve!
Litt om oppdrett i hvertfall.. Har ikke selv noe erfareing med disse ciklidene så kan desverre ikke gi deg så mye tips, men vil anta at noe av de samme tingene som gjelder for scalerer gjelder for discus og?( de er jo nært i slekt og lever sammen i nature) Her er artikkel om det.
Mvh Asle
Selv om du ikke har artemia og utstyr for klekking akkurat nå, så har dere tid til å skaffe det. Yngelen kan leve av foreldrenes sekret i en uke, så må de få annen føde. Men jeg tror nok dessverre at yngelen har nær sagt null sjanse for å vokse opp i et selskapskar...
takker for svar.
Satser på å få kjøp klekkeri og det vi trenger i morgen.
Er også redd for at de blir spist- og er ganske innstillt på det men vi må
jo prøve. har et mindre kar de kan være i men der er det ikke plass til foreldrene. hvordan tror dere det hadde gått om vi hadde flyttet de over der
når vi har artemier de kan mumse? vet at det ikke er det helt ideelle men...
Ikke for å ta motet fra deg, men hvis du skal lykkes med discusoppdrett bør alt være ideelt helt fra starten og til yngelen er ganske stor (5 cm).

Fiskene må for all del ikke flyttes fra foreldrene før tiden er moden for det og de må passes på både dag og natt. I et selskapsakvarie er det bortimot umulig å få det til. Har selv hatt discus i selskapskar i 8 år og det er alltid et par som driver med kurtise og egglegging. Men yngelen kommer sjelden så langt at de overlever mer enn et par dager.
Fiskene fikk være i karet med foreldrene helt til pappa så seg nødt til å flytte de. Foreldrene fikk aldri fred og hadde åpne sår på sidene. Sårene er grodd nå og de små spiste annen mat. Nå er de større enn en krone, fått mønster og litt farge. De er også tilbake i hovedkaret. Det er var noen som døde men det er ihvertfall tre stykker som svømmer rundt (mistenker det er et par til men vi ser bare tre om gangen). Nå har pappa reist på ferie noen dager så vi får krysse fingrene for at det går bra videre..
Har desverre ikke fått tatt noen.
De bor som sagt hos pappa og pumpen måtte stilles kraftig ned
og litt sånn så det ble litt algeproblem.
Krysser fingrene for at alt går bra nå i ferien.
Isåfall skal jeg få tatt noen bilder.
De skal etter planen komme å bo hos meg når de er store nok
og da blir de nok tatt bilde av gjevnlig
mona o
Selv om du ikke har artemia og utstyr for klekking akkurat nå, så har dere tid til å skaffe det. Yngelen kan leve av foreldrenes sekret i en uke, så må de få annen føde. Men jeg tror nok dessverre at yngelen har nær sagt null sjanse for å vokse opp i et selskapskar...


Hei.
Har nettopp oppdaget at eg har fått yngel på Gullgurami.
Men har ikkje artemieklekkeri.
Lever denne yngelen også leve i en uke på foreldrenes sekret?..
Så vidt meg bekjent så er det kun diskuser som har det systemet på at ynglene spiser sekret på foreldrenes "hud".
Guramier har det ihvertfall ikke.
Ken Myrseth
Så vidt meg bekjent så er det kun diskuser som har det systemet på at ynglene spiser sekret på foreldrenes "hud". Guramier har det ihvertfall ikke.


Uaru har den samme yngelpleien, der de beiter på foreldrene. Se f.eks. her.
Plussmedlem
Det er noen andre yngel som også benytter denne muligheten.
Bl.a. Etroplus maculatus (Gul ciklide).
Alle dager hvor jeg lærer noe nytt er knall bra/fine dager-takker for opplysningene.
Det er Uaru jeg kunne tenkt meg hvis jeg hadde hatt stort nok kar, ikke bare fordi de er lekre å se på, men også fordi de er så interessante mht den yngelpleien (No offence, Ken, men diskus kunne jeg aldri tenke meg, hehe)

Beklager off-topic til trådstarter, nå skal jeg ikke avspore her mer
mona o
Det er Uaru [I]jeg[/I] kunne tenkt meg hvis jeg hadde hatt stort nok kar, ikke bare fordi de er lekre å se på, men også fordi de er så interessante mht den yngelpleien :-) (No offence, Ken, men diskus kunne jeg aldri tenke meg, hehe:-)) [I] Beklager off-topic til trådstarter, nå skal jeg ikke avspore her mer :-)[/I]


No problem, mona o.
Akurat slik jeg føler det for oskar, urau jeg også-kunne aldri falt meg inn å hatt det selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap