Ny pumpe, men hvordan?

Har ett 38L kar med en ganske gammel pumpe som "fusker" iblant.
Hvilken pumpe vil dere anbefale?

Og hvordan gjør jeg det når jeg skal sette igang den nye pumpen?
Må jo ha bakteriene fra den gamle pumpen?
Jeg er veldig fornøyd med Fluval 2+. Bruker denne i flere kar fra 19-54 L, da modifisert etter "Bjarne-metoden".

Når du skal bytte må du, som du sier, ta vare på bakteriene fra den gamle. Da kan du enten "krønsje" svampen fra den gamle over den nye, eller bruke litt av den gamle svampen i det nye filteret (klippe opp i biter el.l)
Av pumper kan jo en modifisert Fluval 1+ eller Fluval 2+ gjøre susen. Når du har kjøpt pumpa og i tilfelle modifisert så setter du den i karet sammen med den som du har fra før. Så lar du begge stå i i ca 6 uker så tar du den gamle ut og sier hade.
Filtervalg får du nesten lese deg til selv.Jeg har en Eheim aquqball 2210 og vil selvfølgelig anbefale den, til karet ditt trenger du vel 2208. Samtidig er jeg klar over at det er mange her som sverger til Fluval,som er gode filtre det også.
Når du får det nye filteret er det vel det enkleste at du lar begge fitrene gå samtidig, helst i minst 4 uker, det gjorde jeg uten problemer. Ellers får du skylle gamlefilteret og kryste svampen i karet når nypumpa har startet opp. Vannet vil bli veldig skittent/uklart, men det er helt ufarlig, og vil klarne opp i løpet av noen timer,kanskjet et døgn. Du får ha lykke til.

Jon
Jon Bruce
Ellers får du skylle gamlefilteret og kryste svampen i karet når nypumpa har startet opp. Vannet vil bli veldig skittent/uklart, men det er helt ufarlig, og vil klarne opp i løpet av noen timer,kanskjet et døgn.


Trenger da ikke gjøre dette i karet? Er bare å klemme "guffe" ut av det ene filteret og rett over på det andre. Kan være en ganske sølete affære da Med en slik "kickstart" skulle det ikke være nødvendig å kjøre begge to? Selv om det ikke kan skade, selvsagt.

Tror Fluval 2 er bedre enn 1 (selv om jeg aldri har hatt en). Grunnen er rett&slett at 2'ern er justerbar både mht retning på utstrømning og med tanke på flowen.
Har en 35 liter med en modifisert Fluval 1. Om jeg skulle kjøpt ny pumpe til denne så ville jeg nok valgt en modifisert utgave av Fluval 2 istedenfor. Den minste holder såvidt i dette karet som har lite belastning. Dessuten så har 2-eren mulighet for regulering både av retningen av vannstrømmen og mengden vanngjennomstrømming. Stillegående og gode pumper disse innvendige Fluvalene.
Takk for svar alle sammen

Tror det blir en Fluval 2+ på meg

Også lar jeg bare den gamle pumpen gå sammen med den nye i 4-5 uker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap