Motstand mot gullfiskbolle, hvorfor?

Jeg lurer litt på denne motstanden mot boller å ha fisk i.
Er det ikke godt nok for fiskene, bare to fisk for eksempel i en stor bolle?
Hvilke fisk KAN leve i en bolle?

Mine forelder hadde gullfisker i en bolle i mange år, kan jo ikke hatt det så forferdelig når de lever så lenge?

Lurer bare, vet om mange som har slike boller.
Mange fisker KLARER å leve i bolle, men om de trivest er en annen ting. Det er som om du skulle ha bodd inne i et kott hele livet. Du hadde levd der du også, til og med klart å blitt ganske gammel ikke sant? Men hadde du trivdes? tviler på det

Så hvor lenge en fisk lever i en bolle har ikke nødvendigvis noe med om den trivest eller ikke å gjøre. Så lenge den er frisk og får mat og riktige vannkvaliteter så lever den, men den trenger ikke å trivest av den grunn. Det er mange tidligere diskusjoner om dette temaet så hvis du søker på forumet her så får du sikkert opp mange og du kan lese hva folk syns og grunner og slikt
Takk for tipset.
Har søk og fått opp mange innlegg, skal lese de og bli litt klokere
Det er mange små fisker som kan trives i en bolle, eller reker eller snegler for den del. Jeg er ikke noe voldsomt imot boller, så lenge man kun har fisker som trives med så liten vannmengde å boltre seg i.

Men jeg kommer ikke til å kjøpe en bolle. De er upraktiske, og ikke så pene som rektangulære kar. Dessuten utnytter de plasse dårlig, og har svært liten bunn og liten vannoverflate hvor vannet kan oppta oksygen.

Gullfisker har ikke noe i bolle å gjøre. De lever gjerne mellom 20 og 40 år og vokser ser store når de får god plass og rent vann, og da synes jeg ikke man kan forsvare å holde dem i en liten bolle hvor de i gjennomsnitt lever i 2-3 år og ikke kan vokse i det hele tatt.
Motstanden kommer vel av at disse fiskene som plasseres i dem, ofte lever en kummerlig tilværelse i skittent vann uten noen form for filtrering og på altfor liten plass. De fiskene som helst puttes i slike boller, gullfisk og slørhaler, har potensiale til å bli mye, mye større.... de ville fyllt bollen - om de bare levde så lenge. Det gjør de stort sett ikke, de dør lenge før de blir store.

Er du så sikker på at dine foreldre hadde de samme fiskene i "mange år"? Det er jo en smal sak å finne et par nye, røde slørhaler som erstatning i bollen når de gamle dør... Tviler ikke på at en del foreldre bruker den metoden sånn at barna i huset ikke merker noe, da hadde de bare begynt å grine.

Neida, det var de samme. Det var jeg som matet de. De hadde spesielle kjennetegn, ville merket om de skiftet de

Det som trengs for å skape et noen lunde godt miljø for få fisker i en bolle, er altså bunnfilter og en pumpe, litt grus og noen planter?
Har jeg forstått det riktig?
Jeg hadde klart å levd mange år på en glattcelle jeg også, men om jeg hadde hatt det bra tviler jeg på!

om fisken ikke har det bra i bollen vet jeg ikke..
Inaktiv bruker
motstand er du får aldri stabile vann verdier, 2. eneste fisken jeg vet som kan trives der er labyrint fisk som feks kampfisk.
3. dette er ofte bare pynt/image og mange har guldfisk, men en gulfisk skal ha et akvarium som er minst 120cm langt altså noe sånn som 350 liter.
Dyrevern loven krever også at du skal ha sirkulasjon i dette, og da er det ikke bare en "blomst" på kjøkken bordet, men også en masse ledninger og spesial belysning.
Jeg tror man helt fint kan holde fisk i gullfiskbolle, og at man kan få de til å trives og leve lenge.

Men som det er sagt, problemet med gullfiskbollen er at det er veldig mange nybegynnere som skaffer seg en slik en, stapper noen vilkårlige fisk oppi og lar den stå til fiskene er daue. Problemet er altså ikke bollen i seg selv.

Jeg tror det er slik at mange nybegynnere tenker slik at gullfiskbolle er enkelt og krever lite vedlikehold, mens med en gang man kjøper et "akvarium" (altså, firkantet, med filter og lys), så blir det komplisert og uoverkommelig; mer avansert på en måte. Derfor velges gullfiskbollen med et par fine små gullfisk, fordi det ser pent ut.

Selv har jeg ikke noe problem med gullfiskbolle i seg selv, eller for den saks skyld små akvarier på 5-20L. Har vedkommende peil er det uproblematisk; men slike små beholdere har en tendens til å tiltrekke seg ukyndige personer, og det er da problemet oppstår.




jeg er imot bolle fordi det er et lite miljø som er umulig å holde stabilt.
Det er det samme som med fugler i små runde bur! De lever gjerne 10 år, men hvilket liv er det for en fugl å sitte på en pinne uten flyge muligheter dag ut og dag inn i 10 år. "jammen vi kan jo slippe fuglen ut" er mange sitt argument. Dette argumentet holder faktisk ikke vann når det gjelder fisk! Den eller de fiskene som blir stappet i en bolle må leve der livet ut.
Ustabilt miljø, ofte for kaldt for en del fisker, gullfisken vokser seg fort for stor for en bolle.
Skal man absolutt ha bolle må det være de største og man må ha filter og helst varme!
Guppy eller en kampfisk er vel de som "egner seg best", selv om i mine øyne passe bollen mer som blomsterpotte, chips skål eller til badesand for chinchillaene mine
Jeg ville anbefalt kampfisk eller reker Reker er veldig dekorative og morsomme skapninger altså

Jeg startet opp med å ha slørhale i en bolle selv jeg og hadde de i 3 år til og med. Det er vanskelig å se om fisk trivest eller ikke syns jeg, men tror de hadde det greit nok. Men syntes synd på de så jeg hadde dem i akvarium på 50 liter. (de hadde vokst seg for store til en bolle for å si det slik). Men de vokste enda fortere i akvariumet så jeg solgte dem til noen som hadde stort akvarium ) Følte meg mye bedre etterpå:p
Mac dyregod
jeg er imot bolle fordi det er et lite miljø som er umulig å holde stabilt.


Dette blir en tåpelig påstand. Det er ikke noe mer umulig å holde miljøet stabilt i en bolle på 15 liter enn et akvarium på 15 liter?

Har man god filtrering og lys og varme om fiskene man skal ha krever dette så bør det gå greit. Killi f.eks. bør en kunne ha i bolle om man setter seg litt inn i dette... Jeg syntes man skal være noe forsiktig med å være så bastante.
vanndigger
Det som trengs for å skape et noen lunde godt miljø for få fisker i en bolle, er altså bunnfilter og en pumpe, litt grus og noen planter? Har jeg forstått det riktig?


Ja nå er du på rett spor. Stort akvarium er også bedre, både for deg og for fiskene. Kjøp så stort akvarium som du bare kan få til med en gang (sjekk gjerne brukt det kan være billig) fordelene er så mange at jeg ikke orker å ramse opp noen men om jeg hadde orket så hadde jeg nok nevnt ting som mindre vedlikehold, stabile vann-verdier, mindre sykdom, bedre plantevekst, latterlig mye penere å se på, stabil temperatur, mulighet for flere arter som ikke hadde gått i en bolle, plass til flere fisker enn to... og så videre.
Jeg tror hovedmotstanden mot boller ligger i navnet "gullfiskbolle". Gullfisk har ingenting i en bolle å gjøre, og da er utgangspunktet håpløst. Når man vet at gullfisk krever så mye mer plass, er det ikke rart man legger bollene for hat. For bollene selges og kjøpes ofte for å ha gullfisk i.

Det er ytterst få fisker som ville passe i en gullfiskbolle (pga. størrelsen - jeg ser noen her sammenligner med små akvarier, og det er samme problemet der. Det er en grunn til at man ikke anbefaler akvarier under en viss størrelse til nybegynnere). Snegler og reker går fint, og et ytterst få arter fisk. Evt. kan man bruke det som yngelkar (som jeg gjør med mitt minste akvarium på 12 liter).

Men, som det nevnes over, så selges gullfiskboller sjelden med filtrering, og det er det aller største problemet. Å ha fisk i boller/kar (med noen få unntak - jeg holder små yngel i isbokser, men de får også 90-95 % vannbytte hver dag) uten filtrering, er i mine øyne dyreplageri. Det vil da konstant være ammoniakk tilstede i vannet, og ammoniakk er svært giftig. Som f.eks. på et offentlig kontor jeg ofte er innom. Der har de en gullfiskbolle med 3 gullfisker, hvorav en ganske stor. Jeg får lyst til å grine hver gang jeg ser det, og jeg har fortalt dem hva som skjer slik det er nå (ja, de har allerede tatt livet av én gullfisk). Sist jeg var innom, gikk alle de 3 fiskene i overflaten og gispet etter luft. Jeg sa til dem at de burde skifte vann, og fikk beskjed om at hun som stelte dem ikke var til stede. "Men vi bytter vann 1 gang i uka..." Stakkars fisker! 3 relativt store gullfisker i en bolle uten filtrering, og med vannbytte kun en gang i uka. Det er et under at de overlever. Den dagen jeg kan avse ett av småfiltrene mine, skal det lånes ut dit, det er helt sikkert.

Som det også nevnes over, er det vanskeligere å holde et stabilt miljø i en bolle. Dette er pga. størrelsen, og gjelder selvsagt også små akvarier. I så små miljøer vil enhver endring være en stor endring, rett og slett fordi det er så lite vann å fordele det på. Dumper man noen liter iskaldt vann i en bolle/et lite akvarium, vil temperaturen rase ned tvert! Har vannet man fyller i feil PH, vil PH-en i bollen/akvariet endres tvert. Skjer dette i større kar, vil ikke endringene bli så katastrofalt store, fordi det er større vannmasser å fordele variasjonene i. I tillegg er det så mye mindre vann å fordele skadelige stoffer i, som ammoniakk, nitritt og nitrat. Det skal ikke mye til, før prosenten av disse stoffene i vannet er for høy. Små kar krever derfor mer/oftere vedlikehold som vannbytter pga. dette, og da har man igjen problemet med å ikke endre vannverdiene for mye når man byttter vann.

Så små boller og små kar, hører faktisk best hjemme hos erfarne akvarister, ikke helt ferske - men oftest er det de ferskeste som kjøper nettopp disse.
Utrolig godt sagt Inger Anne

Helt enig med deg.
Hva om man ikke har plass til stort akvarie?
Da jeg var ung hybelboer for mange år siden skaffet jeg meg en gullfiskbolle og en gullfisk. Jeg visste ikke bedre, og det var det jeg hadde plass til. Gullfisken het Hugo, og han vokste og trivdes. Så etter et par år måtte jeg investere i større bolle. Og Hugo vokste videre. Etter enda en stund måtte jeg kjøpe den største bollen som var å oppdrive. Men også den ble etter hvert for liten til Hugo, og jeg så at han begynte å mistrives. Da Hugo var 6 år gammel fikk jeg heldigvis levert han til en dyrebutikk, og mitt bolle-eventyr var over. Jeg hadde en luftstein i bollen, men ingen varme.

Så ja, en fisk kan leve lenge i bolle. Men som de andre her sider - hvor mye livskvalitet har den egentlig der?

Nå har jeg hørt om en undersøkelse om forplantning av lyd i gullfiskboller. Husker ikke hvor det stod dessverre. Det var forsket på dette, og man fant ut at lydbølger gikk rundt og rundt i bollen i lang tid. I et firkantet kar vil den "møte veggen" og forsvinne. Når vi vet at lyder stresser fisk voldsomt så er jo dette i seg selv grunn nok til å unngå disse bollene.
Idamor
Hva om man ikke har plass til stort akvarie?

Da er det nesten enda bedre om man velger et lite akvarium enn en bolle siden det
er mer vann i en firkantet beholder enn i en rund en på omtrent samme størrelse.

Velger man små kar så er det ekstra viktig å sette seg inn i innkjøring og vannverdier, ha vanntester tilgjengelig og velge vesener tilpasset størrelsen på karet. Gullfisk er dermed utelukket, men reker, snegler og enkelte fiskearter kan holdes i mindre kar.

Beholdere uten filter er veldig arbeidskrevende og det er vanskelig å få bra nok forhold uten å skifte vann mange ganger i uka, helst daglig. De fleste vil fort gå lei av det, så filter er et must egentlig.
Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe en bolle men ser at det blir dumt.Jeg har et akvarie på rundt 30 liter eller noe trur jeg.Kan jo da kjøpe reker eller noe å ha oppi der.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap