Hvordan sette inn flere t5 lysrør?

Har en Juwel Rio 400 - ett akvarium kjent for å ha relativt dårlig belysning.
Jeg kunne tenkt meg å sette inn 2 stk T5 rør til, slik at jeg får 4 rør.
Hvordan gjøres dette? Jeg er jo ingen elektriker.
Mellom lokkene til akvariet er det en slags "holder" som holder opp to rør.
Kan man kjøpe en slik holder til, å deretter kjøpe nye lokk tilpasset 2 holdere?
Om dere skjønner? xD

Men så enkelt skal det vel ikke være?
Hvor mye tror dere det vil bli kostende sånn ca?

Vet jo at det er mange her inne som setter i ekstra lysrør.
Det kan aldri bli nok lys!
Optional special JUWEL Reflectors will double the light output of the system. Your retailer will gladly assist you in the selection of the right accessories from JUWEL.

Dette står om du trykker på High-Lite unit på denne siden.
Men kan man få kjøpt lokk tilpasset to stk reflektorer?
(Forstår jeg det rett når det jeg kalte "holdere" er det som kalles relfektorer?) :P
Ciklide
Det kan aldri bli nok lys!


Jo det kan det, jeg har ciklider, corydoras og l-maller som ikke liker for mye lys. Jeg gikk fra 2x54w t5 til 1x30w t8 lys, klart det ble mindre lys men fisken trives mye mere og er ikke så sky. Plantene vokser også veldig bra.

Men lyset som er originalt i disse juwel karene er etter min mening noe drit og er det er alt for gult lys i de. I tillegg så har juwel egen standard på rørene, som ikke passer ande steder enn i disse.

I denne tråden kan du lese hvordan en oppgraderte sitt lys i juwel kar, kan jo være til hjelp.

En reflektor [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=137&HKatID=]ser slik ut[/URL] og fungerer som ett slags "speil" som sender lyset som før gikk opp i lokket ned i akvariet.. Personlig så ville jeg først prøvd ut reflektorer før jeg innstallerte flere lysrør, du sparer strøm, er billigere i innkjøp og du får muligens litt mindre varmeutvikling.
Åja!
Da skal jeg prøve reflektorer først tror jeg.
Ifølge Webzoo mer enn dobbler det lysmengden.
Jeg skal altså bestille to [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3279&HKatID=]slike[/url] forstår jeg det riktig da?
Står at det inkluderer klips. Er altså bare å "klipse på" det greine her da? :P
Jeg er temmelig sikker på at det er de du trenger ja, men du kan sikkert ringe/maile for å være helt sikker. Hvordan de monteres varierer men disse vil sikkert gå som hånd i hanske i det armaturet du allerede har. Du bør også sjekke om du har lysrør som er av den gode sorten. Jeg vet ikke så mye om det men finn ut hva rørene du har nå heter og spør noen kloke hoder om de er gode for plantevekst i akvarium.
jeg har ett Juwel Daylight og ett Juwel Plant.
De fulgte med akvariet da jeg kjøpte dem.
akvariet ble kjøpt inn i Mai, så jeg tror rørene holder noen måneder til.
Regelen er ett år så må de skiftes ut, er det ikke slik?
Det er for bedre plantevekst jeg ønsker bedre lys ja.
Jeg vet rett og slett ikke men her finner du noen kloke hoder som diskuterer det ett stykke forbi min forstand. Alternativt så kan du gjøre som meg, finne noen på forumet som har latterlig pene akvarier og spørre dem om hva de bruker
Om jeg husker rett, bør T8 rør byttes ut etter et års tid, mend T5 holder endel lengre før de taper seg.
Ok.
Det er mitt første akvarium med T5 rør, så jeg sitter ikke inne med så mye kunskap om dem akkurat! :P
Hva er forskjellen på T8 å T5?
Ser jo at T5 er tynnere enn vanlige lysrør og slik jeg har forstått det så er de laget slik at det er mye vanskeligere for at det kommer vann inn i å lager kortsluttning? Er T8 noe av det samme?
Ciklide
Ok. Det er mitt første akvarium med T5 rør, så jeg sitter ikke inne med så mye kunskap om dem akkurat! :P Hva er forskjellen på T8 å T5? Ser jo at T5 er tynnere enn vanlige lysrør og slik jeg har forstått det så er de laget slik at det er mye vanskeligere for at det kommer vann inn i å lager kortsluttning? Er T8 noe av det samme?


T8 har jeg for kun få dager siden lært meg betyr åtte åttendedels tomme og beskriver da diameteren på røret som en hel tomme (eller 8/8 om du vil). Dette er altså ett litt tykt lysrør.

T5 er fem åttendedels tommer og er noe tynnere enn T8 (3/8 dels tomme tynnere for å være nøyaktig)

Det er såvidt jeg skjønner ikke mulig å blande armaturer og lysrør for disse størrelsene. Har du ett T5 rør så trenger du T5 armatur.

Ordboken på forumet burde oppdatert med denne informasjonen siden det er flere enn bare meg som har lurt.
Ah Tusen takk!
Det burde så absolutt stå i ordboken siden (får jeg ihvertfall inntrykk av!) T5/T8 blir mer og mer vanlig i akvariene.
NUH, har jeg bestilt to reflektorer fra Juwel tilpasset lysene mine.
Så får vi se om det blir noen bedring.
Om ikke så får jeg finne på noe annet!
T5 er rett og slett en forbedring av T8.

De er tynnere og gir mere lys ved mindre effekt. De har også mye lengre levetid, og leveres alltid med elektronisk, flimmerfri starter innebygget.
(På T8 skal man alltid bytte tenneren sammen med røret(En liten hvit dings).)

De er ikke mere vanntette enn T8, men teknikken har gått fremmover på andre måter også.
Nå er det vanlig at akvarieamatur har "kopper" som slutter tett om røret istedet for de gammeldagse holderene som egentlig ikke var beregnet for fuktige miljøer, og slapp til kondens/vann ved kontaktene.
Man slipper å bytte tenner? Takk gud for det er noe jeg bestandig glemmer!
T5 rørene mine satt alt fast da jeg fikk akvariet, men jeg lurer på hvordan du tar ut lysrørene når du skal skifte dem?
Har egentlig ikke giddet å sett på det ettersom jeg er litt redd for å bryte det i stykker! Rørene er så tynne å jeg er redd de er skjøre!

T8 lysrør er altså slike vanlige lysrør man har på f.eks badet? Eller de man har i gamlere akvarier?
Isåfall er det T8 jeg har i alle de andre akvariene mine.
Du har helt rett når det gjelder T8, det er dem de fleste tenker på når man sier lysrør. Om ti år, vil det være T5 folk tenker på.

Vet heller ikke hvordan de byttes i Juwel, men antar at man skrur på de hvite ringene som er rundt sokklene, slik at de blir løse eller blottlegger kontaktene, og at man deretter kan ta av røret.
Tusen hjertelig takk for svar!
Har lenge gått rundt uten egentlig å vite hva forskjellen på T5 og T8 var.

Da er det bare å krysse fingrene for at Webzoo gjør greiene sine uten problemer å for at jeg får reflektorene mine innen relativt kort tid.
Så får me sjå om det gjør noen forskjell!
Om ikke får jeg vel ty til Co2. (Noe jeg ihvertfall ikke har peiling på!)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap