Scalarene har lagt egg.. hva nå...?

Kjøpte 2 store høyreiste og nydelige gul/hvite scalerer for ca 2 mnd..
Ett mirakel at de er et par i dag..

Dette er første gang jeg har fisk som legger egg..

De har lagt egg på stanga til pumpa.. Helt øverst i karet..
Foreldrene vokter dem som bare det og er flinke..

Hva skal jeg gjøre..?

I karet fra før er det
2 litt mindre scalarer
8 kardinaltetra
2 kinesiske algespisere
1 hann ancistrus
1 sjokolademalle (tror jeg, lenge siden sist jeg så den)
6 div eplesnegler

Karet er 205 liter, pumpe som passer til 500-550 liter

Hva gjør jeg når jeg skal skifte vann..?
Skulle ha gjort det i disse dager..
Hva kan yngelet spise..?
Skal jeg få tak i et eget kar til dem..? (da vil nok sambo se rart på meg, hehe)
Har endel kar stående allerede (2 x 30 liter som er barnas sitt, 1 x 30 liter med guppy yngel og 1 x 205 liter)

Er en småbarnsmamma så tiden er presset nok... ;o)
Eggene til scalarer blir klekt etter en vel 3 døgn. Så er dem i et stadie som kalles wigglers. Etter ca 3 døgn i dette stadiet blir dem frittsvømmende. Denne artikkelen er å anbefale å lese.

Når du skal bytte vann kan du gjøre som vanlig. du trenger jo egentlig ikke slamsuge for det blir næring for planter osv.

Tror det skal gå fint med de andre fiskene. det blir nok litt jaging av foreldre men det hadde det nok blitt uansett størrelse på karr.
Det kan ta noen forsøk før scalarene får yngelen til å bli klekt å ikke bli spist(dem kan spise dem selv) Når de har blitt klekt kan du enten skaffe eller lage deg en artemiaklekker å klekke det og bruke. Tror du kanskje skal kunne flytte yngelen til et lite kar for seg selv. Pass på å ha det ca 60-100 liter da. slik at dem får sjangs til å vokse skikkelig.

Lykke til med eggene!
har lest den artikkelen.. hjalp mye..
men hadde fremdeles spørsmål etter den gode infoen..
er det ikke annet mat enn å lage til artemia klekkeri, føler at tia mi er presset nok som det er..?

Regner du med at disse eggene vil forsvinne, at foreldrene spiser dem eller at de blir spist..?

Her er bilde av dem..
Der de har lagt egg er der hvor vannet blir blåst ut, røret med mange hull i hadde falt ned og skulle sette det på plass når jeg tilfeldig oppdager at de er faktisk et par og de har lagt egg..
WOW sier jeg bare..
Lure på om røret skal bare ligge på bunnen eller om jeg klarer å få satt det på plass uten å ødelegge noe...


Sikkert like greit å la det ligge.

Men det er stor sjangs at dem enten spiser egga selv eller at de blir spist for de er jo helt nybakte foreldre. Etter et par forsøk kan det hende de får det til. Men noen får det til med en gang.

Av mat kan du kjøpe enten mikroormkulturer eller lignende å avle opp og fore med. anbefaler jo da og ha eget kar til dem.
som det står ovenfor så har jeg lest den,
men likevel er det ting jeg lurer på..
Har hatt munnrugere og levendefødende,
aldri hatt eggleggende fisk..
Du bør nok bare la røret ligge. Hvis du setter det på plass, kan det forstyrre scalarene slik at de spiser opp egga eller ikke tør å komme tilbake slik at de lar egga være der, men da legger de jo egg senere også da ville jeg tro.



Hvis du skal gjøre noe flytting av unger anbefaler jeg og ta foreldrene og ungene i samme kar. Da kan nemlig foreldrene øve seg litt å=P¨

Lykke til!
Etter at de hadde lagt egg, skifta jeg vann i karet..
(ringte å råådførte meg med en dyrebutikk)
Han sa jeg skulle bare skifte vann, ingen problem..
Javel gjorde så, eggene havnet over vannoverflata i noen minutter før jeg fikk fylt oppi igjen..
Da det skjedde var mesteparten av eggene hvite, og foreldrene spiste dem jevnt og trutt til det var tomt...

Hva kan jeg gjøre for at de egger egg en annen plass enn på røret...?
Egge er veldig skjøre oven for slike ting. det går helt fint å gjøre rent i akvariet, ,men eggene må IKKE over vann da dør de.
når egg er døde eller har soppinfeksjon spiser foreldrene dem.
Angående spørsmålet ditt:

jeg tror ikke at det er så mye å gjøre med det.
Det du kan gjøre er jo å plante planter med store flater på bladene, da kan det hende at de legger egg der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap