Skal endelig kjøpe meg akvarium og trenger hjelp av dere

Hei

Jeg tenkte å kjøpe meg følgende akvarium, jeg synes selv at det ser ut til å gi mye for pengene (eller finnes det bedre alternativer):



Det følger med filter, varmekolbe og heldekkende armatur inkl. lysrør.

Jeg tenkte å la akvariumet gå en 8 uker uten fisk.

1) Jeg lurer derfor hva annet enn det som følger med akvariumet bør jeg plusse på ? (Har f.eks hørt at filtret som følger med ikke er noe bra.)

2) Hva annet av utstyr bør jeg kjøpe med engang, trenger jeg planter, sirkulasjonspumpe, etc ?

Takker for all hjelp

Jeg har tenkt på dette i flere år og endelig har jeg tid og mulighet til å starte.
Gratulerer!! Og velkommen til Akvaforum

Du har valgt en virkelig god størrelse som førstegangsakvarium må jeg si

Jeg har ikke dette karet selv, men har tre mindre juwelakvarier. Meningene er mange, men jeg er veldig fornøyd med selve akvariet. Filteret derimot... huff.

Det kan nok lønne seg å budssjettere inn et nytt filter med engang. Til en 180 liter er det egentlig bare utvendige filter som duger egentlig. Har ikke så store kar selv, så nøyaktig valg av filter overlater jeg til de mer kyndige. Men - husk at produsenter gjerne overdriver filter- og pumpekapasiteten. Spesielt liter per minutt er beregnet uten noe filtermateriale. Og da sier det seg selv at du kan kutte kraftig ned på liter/minutt når du får inn filtermateriale bebodd av millioner med bakterier og annen "guffe" Så velg heller et som ved første øyekast virker alt for stort. Du vil ikke angre

Så... oppsettet. Du kan fylle i vann og sette igang filteret med engang. Planter må du gjerne ha i også. Samme med eventuelle røtter og stein du ønsker. Så er det bare å bruke ventetiden til å flytte litt rundt på oppsettet og finne et du virkelig liker.

Rundt 4 uker er nok for å bygge opp bakterier til å ta unna avfall. Det kan være greit å ha i litt mat selv om det ikke er fisk der ("fóre de usynlige fiskene") for å gi filteret litt å jobbe med.

Ang. annet ustyr du trenger, er det noe du vil trenge ganske fort:
dråpetester (ikke strips) for å teste PH og nitritt (NO2). Tester for GH, KH, NO3 (nitrat) og evt. annet kan du skaffe litt etterhvert; PH og nitritt er de viktigste sånn i startfasen.

Ellers vil du trenge en håv, en bøtte eller tre som kun blir brukt til akvarievann, en slange til å tappe vann ut av karet. En timer til lyset er kjekt, og kan kjøpes billig på f.eks biltema. Så slipper du å tenke på å skru lyset av og på.

Sand eller grus må du vel også ha Personlig foretrekker jeg sand - og da blåsesanda fra biltema. Har du sand har du ingen hindringer på hva slags fisk du kan kjøpe senere. Har du grov grus vil fiskevalget begrense seg da mange fisk (kuhliiål, ciklider, corydoras mm) må ha finkornet sand. Velger du sand med engang slipper du masse jobb med å bytte senere.

Eneste er at om du velger så fin sand bør du enten kjøpe varmekabler eller sandsnegler for å sørge for sirkulasjon i bunnlaget. Selv har jeg sandsnegler - helt ok dyr, ser de sjeldent da de lever i sanda og gjør samme jobben som en meitemark i jord.

Har jeg glemt noe?! Helt sikkert, men dette er da litt å starte med.

I tillegg har Af masse gode artikler:
Akvarieskolen med sin artikkel om oppstart av akvarium er god å ha.

Det er også denne artiklen om vannverdier, det er en del "kjemi" å sette seg inn i også (men så moro!!)

Skader heller ikke å sjekke ut valgmulighetene innen fór.

Og ikke minst er kunnskapsbasen med oversikt over fisk, planter og skalldyr en fantastisk inspirasjonskilde. Her kan du legge inn diverse søkekriterier og nyte planleggingen

Dette ble mye på en gang, så jeg stopper her. Må bare avslutte med å si velkommen til en fantastisk og sosial hobby!
mitt tips, er at du sjekker også brukt annonsene. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det. Kunne hatt et 300 liters akvarium for samme pris som jeg kjøpte mitt nye 80 liters... Jaja., brente barn lærer best sier de.

1. Kjøp deg et utvendig filter, f.eks. Fluval 305, Eheim Pro II 2026 eller JBL Cristal Profi 500.

Du trenger elementære ting som slange for å bytte vann, evt en liten håndpumpe hvis du ikke vil suge, en håv for å fange fisk, termometer, bakgrunn (innvendig eller utvendig?), bøtter, planter, grus, røtter(?), steiner(?) og evt hjemmesteder for maller du har kanskje tenkt på å ha?

2. For at filteret skal bli innkjørt må du ha akvariumet ferdig innredet, slik at etter 4, 6, 8 uker så mangler det kun fisk. Og man kan også mate 1 gang i uka, slik at man tilfører næring til bakteriefloraen.

edit: wow, snakk om å bli overkjørt av et annet innlegg... O.o hehe
Velkommen til akvaforum, alltid hyggelig med nye medlemmer!
Takker for alle svar! Jeg skal huske å sjekke bruktmarkedet først.

Når det gjelder sand istedenfor grus/stein er det noen fisk som ikke kan ha sand bunn?
Nei, det er ingen fisk som ikke kan ha sandbunn, men det er fisk som ikke kan ha grus

Eller...det er kanskje litt vel bastant. Men de vil absolutt ikke trives med grus, eller ha muligheten for naturlig adferd. Og det er jo det de fleste av oss ønsker å se. Adferd vi ville sett om vi dro til en elv et eller annet sted, stakk hodet under vann og så på de ville fiskene

De fleste ciklider enten graver eller siler sand mellom gjellene, og da blir grus for grovt. Corydoras roter rundt i sanda på jakt etter mat, og siles sanda. Det kan de ikke med grus, i tillegg risikerer de å slite vekk bartene sine. Bare et par eksempler

Så, poenget mitt i hvert fall er at med sand har du ikke brent noen broer i det hele tatt, men med grus har du begrenset det en del.

Biltemasanden blir ofte brukt fordi den er så billig (rundt 50 kr for 25 kg). Ellers finnes det en del sand å kjøpe på dyrebutikken også, men da til en helt annen pris såklart
de fleste fisker liker seg også i 1-2mm avrundet grus. Så jeg har litt fortalt, og dermed slipper man også gass dannelsen i bunnsubstratet.
Inaktiv bruker
velkomen Geir Trobe jeg syne det er gøy at det kommer nye medlemer her å forumet og her er noen hjelpenetips til fisker som paser for nybjyner

listen som jeg har god erfaring med er
.............................................................
guppy den er en let fisk som jeg ambefaler på grund av det fines så mange fargevarianter av guppy å
platy er å en jeg ambefale på grund av det fines så mange fargevarianter
ansiatrus ambefaler jeg på grund av di er en god algeetter som er lett å holde

jeg ønsker deg en god fremtid videre lyke til videre =

med vennlig hilsen david gabrielsen =
david g
velkomen Geir Trobe jeg syne det er gøy at det kommer nye medlemer her å forumet og her er noen hjelpenetips til fisker som paser for nybjyner listen som jeg har god erfaring med er ............................................................. guppy den er en let fisk som jeg ambefaler på grund av det fines så mange fargevarianter av guppy å platy er å en jeg ambefale på grund av det fines så mange fargevarianter ansiatrus ambefaler jeg på grund av di er en god algeetter som er lett å holde jeg ønsker deg en god fremtid videre lyke til videre =:-D med vennlig hilsen david gabrielsen =:-D


Kan disse fiskene leve sammen og krever de likt miljø ?
Det kan du sjekke med Fiskebasen

Velkommen til AK.

MvH Tom
Geir Trobe
[QUOTE=david g]velkomen Geir Trobe jeg syne det er gøy at det kommer nye medlemer her å forumet og her er noen hjelpenetips til fisker som paser for nybjyner listen som jeg har god erfaring med er ............................................................. guppy den er en let fisk som jeg ambefaler på grund av det fines så mange fargevarianter av guppy å platy er å en jeg ambefale på grund av det fines så mange fargevarianter ansiatrus ambefaler jeg på grund av di er en god algeetter som er lett å holde jeg ønsker deg en god fremtid videre lyke til videre =:-D med vennlig hilsen david gabrielsen =:-D


Kan disse fiskene leve sammen og krever de likt miljø ?

jess, de går fint sammen.
Inaktiv bruker
Geir Trobe
[QUOTE=david g]velkomen Geir Trobe jeg syne det er gøy at det kommer nye medlemer her å forumet og her er noen hjelpenetips til fisker som paser for nybjyner listen som jeg har god erfaring med er ............................................................. guppy den er en let fisk som jeg ambefaler på grund av det fines så mange fargevarianter av guppy å platy er å en jeg ambefale på grund av det fines så mange fargevarianter ansiatrus ambefaler jeg på grund av di er en god algeetter som er lett å holde jeg ønsker deg en god fremtid videre lyke til videre =:-D med vennlig hilsen david gabrielsen =:-D


Kan disse fiskene leve sammen og krever de likt miljø ?

di går hos meg platy og molly sier man at skal ha høy ph mn di går i lav ph hos meg uten problemer =
david g
[QUOTE=Geir Trobe][QUOTE=david g]velkomen Geir Trobe jeg syne det er gøy at det kommer nye medlemer her å forumet og her er noen hjelpenetips til fisker som paser for nybjyner listen som jeg har god erfaring med er ............................................................. guppy den er en let fisk som jeg ambefaler på grund av det fines så mange fargevarianter av guppy å platy er å en jeg ambefale på grund av det fines så mange fargevarianter ansiatrus ambefaler jeg på grund av di er en god algeetter som er lett å holde jeg ønsker deg en god fremtid videre lyke til videre =:-D med vennlig hilsen david gabrielsen =:-D


Kan disse fiskene leve sammen og krever de likt miljø ?

di går hos meg platy og molly sier man at skal ha høy ph mn di går i lav ph hos meg uten problemer =

Det høres bra ut kommer nok til å satse på følgende fisk:

Blå antennemaller
guppyer
Øksefisker
tetraer
pansermalle

Si bare i fra hvis dere er uenig.
jeg har hørt og en kompis av meg har erfart av øksefisk ikke var så lett alikevel for nybegynnere.. Tenkte jeg bare skulle skyte det inn.
Har kjøpt meg et Juwel Rio 240 så er bare å begynne å få plass planter etc. Dette blir gøy
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap