Har vel gjort alle "vaske tabbene" på engang...

For ca. 1år siden fikk jeg et 54L akvarium av en venn. Det var ganske skittent, og i god tro vasket jeg akvariumet både inni/utvendig med JIF-glassrens og skrubbet med klut. Etterpå skylte jeg hele akvariumet godt med varmeste vannet i dusjen. Glasset ble iallfall veldig rent og pent...

Men det jeg tipper var den største tabben var å legge de 3 "pynte tingene" som fulgte med i en bøtte med varmt vann og salmiakk. Der lot jeg de ligge i noen timer før jeg tok dem opp og skylte dem grundig med varmt vann i dusjen. Grusen ble kun vasket i varmt vann.

Etter denne "skrekk" vaskingen ble alt pakket bort og ble stående urørt frem til sist uke. Da la jeg grusen oppi og jeg fylte det med springvann, og "pynte tingene" ble så lagt oppi. Hadde AquaSafe etter de målene som skulle være i for nyinnredning av akvarier(er det farlig å ha litt for nye av dette?), og et produkt som heter "new aqua life". Kjøpte nytt filter/pumpe da det gamle var svært dårlig.

Akvariumet har nå stått i snart 1 uke med pumpen på. Da jeg kjøpte filteret/pumpen ble jeg fortalt at det skulle stå slik i 3-4 uker slik at akvariumet fikk kjørt seg inn. Men etter å ha lest litt på forumet her så kan det virke at den brutale vaskingen min jeg gjorde i fjor kan ha gjort akvariumet mitt om til en potensiell "døds-felle" for de fiskene jeg har gledet meg til å legge oppi.

Så spm mitt er, tror dere det vil ligge spor av salmiakken og JIFen etter grundig vask i KUN varmt vann, 1 års tørr lagring og 4 ukers innkjøring av akvariumet??
ingen spor igjen av rengjøringsmiddel i det karet..det tør jeg garantere.
Har du skylt så godt som du sier er det god sjans for at det kan gå bra, selv om det var litt i overkant. Håper du skylte sanden igjen etter at den har ligget på lager.
Må jo innrømme at jeg har gjort værre ting enn dette og det har alltid gått bra.
har ikke sand, men kun noe jeg har funne ut heter engelsk elvegrus, små runde steiner. etter at det ble vasket i varmt vann i fjor, så ble det lagt i en plastikkpose. ingen ny vasking før jeg la det i akvariumet sist uke.

Godt å høre at det sannsyneligvis går bra! Skal å kjøpe planter, rot og sand i morgen. Begynner å bli "bitt av basillen"

Da jeg tilførte AquaSafe kom det litt for mye i vannet, er det noe som kan være skadelig?

Noen som har noen erfaringer til butikken JanHoltet på Bislett og dyrebutikken på Oslo City. Kjøpte pumpa på oslo city.
Plussmedlem
rookien
Da jeg tilførte AquaSafe kom det litt for mye i vannet, er det noe som kan være skadelig?

Litt for mye er neppe skadelig.
AquaSafe er også neppe nødvendig å bruke for deg. Når du har brukt opp flasken så kan du la være å kjøpe ny. (Se deretter om du merker noen forskjell...)
en annen ting. på den pumpen jeg har kjøpt er det en ventil som gjør at jeg kan regulere hvor mye luft det skal blåses ut i akvariumet. hva er + og - med å ha mye luft i vannet, og motsatt. Ut i fra det jeg har klart å lete meg fram på forumet så er mye luft bra for fisken, men dårlig for plantene. stemmer dette?

Har også tenkt mye på hva slags fisk jeg skal ha i. Har skjønt at Guppy, Kardinaltetra og Platy er greie nybegynner fisk. noen som har gode tips? Er det å anbefale å ha noe algeeter av no slag?
Jeg tror nok dette vil ordne seg men du kan jo ha i noen planter til å begynne for å se hvordan de trives. Alternativt til guppy og andre levendefødende så kunne du jo vurdert guramier, feks perlegurami. Finnes ikke penere fisk og de trives nesten uansett. Du kan fortsatt ha guppy også, det er ikke sånn at du må velge den ene eller andre.
som jeg skjønner det uansett hvor mye Oksygen du tilfører vannet så vil fiskene tilføre ca konstant like mye CO2 til vannet, dermed så har plantene uansett CO2 til å kunne utføre fotosyntesen sin. Så slik jeg ser det, så kan det aldri være for mye oksygen i vannet. Når vannet er mettet med oksygen, så vil overskuddet bare forsvinne med dampen.
rookien
Noen som har noen erfaringer til butikken JanHoltet på Bislett og dyrebutikken på Oslo City. Kjøpte pumpa på oslo city.

Jan Holt er etter min oppfatning en veldig god akvarieforretning. Det er de som mener at utvalget er litt dårlig, og at prisene er litt for høye. Men servicen der er upåklagelig! De som jobber der er meget kunnskapsrike, og de tar seg tid til å hjelpe deg. Det er også en av de få akvarieforretningene hvor jeg har opplevd at de fraråder kjøp av fisk, dersom de mener at du ikke har de rette forholdene. Men som alle andre butikker lever de av å selge, så det er alltid lurt å undersøke selv, i tillegg til opplysningene du får fra butikken. Dyrego på Oslo City har jeg personlig også gode erfaringer fra. Så disse to butikkene er etter min mening av de bedre i Oslo
Helge
Jeg tror nok dette vil ordne seg men du kan jo ha i noen planter til å begynne for å se hvordan de trives. Alternativt til guppy og andre levendefødende så kunne du jo vurdert guramier, feks [URLBLOCK1]. Finnes ikke penere fisk og de trives nesten uansett. Du kan fortsatt ha guppy også, det er ikke sånn at du må velge den ene eller andre.

Enig i at fisken er pen, Helge, men i et 54 liters akvarium så vil den få det noe trangt, mener jeg. Basen anbefaler minimum 120 liter til denne arten.
da har jeg vært innom Dyrego på Oslo City. Dro dit for å kjøpe planter, og fikk med med 3 fine plante sorter som passet veldig fint inn i akvariumet mitt og en liten rot. ble veldig fornøyd med hvordan det ble seende ut

Jeg fortalte dama i butikken at jeg hadde et akvarium som jeg hadde startet for 1 uke siden, og spurte om hvor lenge jeg burde vente før jeg satt fisk i det. Damen mente at jeg kunne ha fisk allerede nå, og at 1 uke var helt greit. Jeg ble veldig glad og kjøpte 10 stk neon tetra, 3 guppy(1han), 3 otocinclus og 3 corydoras sodali som nå ligger i posene oppi akvariumet

Så dette blir veeeldig spennende! Får bare håpe at dette går bra
Oooops! Det var ikke verdens beste råd, du fikk. Om 3-7 dager er det store sjanser for at du får en nitritt-topp. Mål nitritt verdiene daglig fremover (med dråpetester), og når nitritten antagelig kommer, er det kun 1 ting som gjelder: daglige vannbytter (gjerne 2 ganger om dagen når nivåene er på sitt værste). Filteret ditt er ikke klart for å tåle den belastningen som nå kommer. Ofte går det overraskende greit, men vannbytter er livsviktig om fiskene dine skal overleve nitrittforgiftning.

Lykke til

EDIT: spesiellt Ottoene sies å være særdeles vare for dårlig vannkvalitet. Bytt vann allerede imorgen du, selv om nitritt ikke er målbart.
Huff da, typisk selger.
For det første skal man aldri ha masse fisk oppi slik som du nå har, dette fordi bakteriene i filteret som gjør om fiskebæsj til plantemat (nitritt til nitrat) ikke har blitt mange nok til å takle en slik mengde avføring og vil du vil derfor få en nitritt opphopning som kan drepe fiskene dine.
Det du må gjøre de neste ukene er derfor og ta 30% (1/3) av vannet og bytte med friskt hver dag. Om du har nitritt test (dråpe) vil du se når krisen er over, ved at nitritt vil gå ned på null. Det betyr da at filterbakteriene har blitt mange nok til å takle mengdene med avføring.
Tante Astrid
Enig i at fisken er pen, Helge, men i et 54 liters akvarium så vil den få det noe trangt, mener jeg. Basen anbefaler minimum 120 liter til denne arten.

Vi har etterhvert blitt off-topic da han allerede har kjøpt fisk men ja, jeg så at det var anbefalt 120 liter til perlegurami. Jeg er likevel litt i tvil om perleguramien egentlig stiller slike krav da dette ikke har vært min erfaring (selv om jeg stort sett har hatt guramier i stort selskapsakvarium). Det var vel også nylig en debatt på forumet hvor flere mente at kampfisk klarte seg med veldig lite plass og ikke trengte 60 liter som basen sier.

PS! Wikipedia sier at 60 liter er ok.
Helge
[QUOTE=Tante Astrid] Det var vel også nylig en debatt på forumet hvor flere mente at kampfisk klarte seg med veldig lite plass og ikke trengte 60 liter som basen sier. PS! [URLBLOCK1] sier at 60 liter er ok.

Viktig å huske på at basen er veiledende, og ingen fasit. Men den er ihvertfall mere korrekt enn Wikipedia. På Wikipedia kan "gud og hvermann" legge inn info, uten at sannhetsgestalten i det hele tatt vurderes.
tender
På Wikipedia kan "gud og hvermann" legge inn info, uten at sannhetsgestalten i det hele tatt vurderes.

Tror faktisk at det også ble diskutert nylig og at menigene var mange Godt å vite at vi også har ikkepedia hvor du fullt og helt kan stole på at alt som står er det reneste sludder.
nå dukket det plutselig opp masse spm.

- hva er nitritt?
- Hvor lenge bør jeg bytte vann hver dag?
- skal jeg være gnien på fòr og på den måten reduserer avføring?
- er det å ha full styrke på filteret for mye? (det er et fluval 2 opptil 90L) virker som det er mye strøm i vannet

tusen takk for all hjelp!
Nitritt er andre ledd i nitrogensyklusen. Syklusen er: 1: ammonium/ammoniakk, 2:Nitritt, 3: Nitrat. Søk på nitritt så får du masse mere detaljert info om dette.

Bytt vann helt til nitritt-verdien er 0. (jeg vil anbefale deg å bytte vann hver dag fremover, selv om du ikke har målbar nitritt, enda).

Reduser foringsmengden til et minimum.
Her og her kan du lese litt om hva som foregår i filteret under innkjøring.

Der står det om nitritt også. Ellers så finnes det en akvarieordliste hvor du kan slå opp på ord som du lurer på.

Du bør skaffe deg en nitritt-test (dråpetest) og skifte ca 30% av vannet en til to ganger i døgnet, til nitritt-verdien er på null.

Det hjelper å gi lite mat også, slik du er inne på.

Når det gjelder filteret ditt så vil det etterhvert bli mindre gjennomstrømning når det fylles opp med avfallstoffer fra karet. Synes du det blir for mye sirkulasjon så er det regulering av vanngjennomstrømmingen på denne. Du bør likevel kjøre den på maks nå i innkjøringsperioden siden nitritt i vannet gjør at fiskene får problem med oksygenopptaket. God sirkulasjon i vannflaten gir mer oksygen i vannet og hjelper på situasjonen.
Skal kjøpe så nittritt test i morgen. nå har jeg brukt litt penger på akvariumet, så greit å få det til å være levende!

men hvor mye skal man mate fisker? hva er å mate dem lite? annen hver dag har jeg lest skal være greit når man fòrer lite, og da gir man en liten klype mellom fingrene.

Har også høy temperatur i vannet i forhold til hva det burde være. det ligger nå på 28 grader. Skrudde termostatet ned til 24 for noen timer siden, men det har ikke gitt noen utslag... det tar vel kanskje litt tid før man vannet kjøler seg ned?

sender også noen bilder på hvordan det var, og hvordan det er nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap