Kjetils foto og videotråd (side 24)

I går var det treff hos Galeanne, det var veldig koselig. Har meldt meg inn i GAK i dag, og håper det blir trivelig der i kveld.
Hunden som bor hos henne:
[External Image]

Noen corydoras som svømte rundt i bakgrunnen, av en eller annen grunn var det det eneste brukbare bildet jeg fikk av fisk der:
[External Image]
Hei Kjetil!

Hyggelig treff igår da

Hunden der var nabohunden Tarzan som kommer ofte på besøk. Ellers så får du ta med deg kameraet på besøk en annen gang også da

Adressen til klubbmøte i DAK og Hagedam foredrag holdt av meg er: Menstad Gård Gunnar Knudsensvei 84 3712 Skien

Mvh Jan Rune
Takk for det. Er det 7 det var?
Hei igjen!

Mener det var halv 7 de har møte

Mvh Jan Rune
Argghhh, (sensurert) dyrebutikker
I dag var jeg og hjalp ei kollega av moren min som hadde syke fisk. Viste seg at hun hadde fått et 30 liters kar i bursdagsgave fra kolleger på jobben, og butikken hadde selvfølgelig anbefalt gullfisk og en puslete liten pumpe som er spesifisert til 19 liters kar.. For å kunne starte opp med en gang måtte hun visst ha en haug med kjemikalier i følge de i butikken, som selvfølgelig klarte å prakke på henne alt mulig rart.. Argh, det burde vært ulovlig å lure folk til å plage fiskene sine sånn :S
Hun fikk låne den lille backuppumpa mi frem til hun får kjøpt seg en skikkelig selv, kjekt å alltid ha en i reserve ja Fiskene kom seg nesten umiddelbart etter en fin dose med nitratminus, vannbytte og ny pumpe, og etter et kvarter svømte de rundt omkring og så ut til å være veldig fornøyde.

Ellers har jeg flytta de små apistoene mine over til akvariet på rommet, dvs Hongloi og cacatuiodes. Jeg lagde en liten kokosnøtthule til dem, og det tok ca 30 sekunder fra den var oppi til herr og fruer kakadue var nedi og så (han har to damer).
I dag kom Nikon D90'n min Deilig å ha. Er på hytta, så får ikke lagt opp noen bilder, men ble ihvertfall en god del fine blåveisbilder i dag.
Auksjon er ikke trygt :P

I dag endte jeg opp med:
* En haug guppy til storkaret (det planla jeg å kjøpe)
* 5 L144 på 4-5 cm, ihvertfall 1 hun
* 5 Raspbora Birgittae
* 1 lite kar til å ta bilder med
* 1 komplett saltvannskar som var i drift (nanokar på ~30 liter) med en fisk oppi
Fisken som fulgte med ligner veldig på denne: Pictichromis paccagnellae (Royal dottyback), rosa foran og gul bak, delt helt rett nedover på midten. Har sett den i mange akvarium før, men fant den ikke på søk her.. Noen som vet?
Noen bilder:

Den fancy fisken er ute og titter seg rundt. Likte ikke helt det her den..
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Akvariet skal jeg forresten tømme over i et av europriskarene jeg har stående tomme, og heller bruke det her til reker. Da får jeg jo plass til mer saltvannsting oppi Det var uansett veldig skittent inni. Satser på å sette oppi ganske mye mer sirkulasjon, i tillegg til en svær kenyarock jeg har liggende fra før
Kjetilv
Fisken som fulgte med ligner veldig på denne: [URLBLOCK1], rosa foran og gul bak, delt helt rett nedover på midten. Har sett den i mange akvarium før, men fant den ikke på søk her.. Noen som vet?



Hei Kjetil!

Du har helt rett i at det er den fisken du linker til. Meget vakker, men hissig som bare fy. Går dårlig med flere fisker oppi der av samme typen.

Mvh Jan Rune
Oki, kanskje derfor det ble solgt med bare den da :P
Går den sammen med nemoer da? Skal som sagt oppgradere til 60 liter, det her ble litt for lite for meg :P


Video av fisken (filma med den nye speilrefleksen min, elsker det kameraet!)

<embed src="http://www.youtube.com/v/sR4Xpe1LsXQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Skikkelig kult å se på de raspboraene rydde opp i planarierotet i rekekaret. Effektive små jegere det der, fine og
Bare vær obs på at de oxo kan ta rekeyngel, derfor mine ikke går med reker.
Da får rekeyngelen la være å gå steder den blir spist da.. :P
I dag begynte arbeidet med å flytte over innholdet av saltvannskaret til et Hailea-kar fra Europris. Foreløpig har jeg ikke flytta over noe, men fylt på med masse bunnsubstrat og en god del vann, samt at jeg har satt inn to 1200l/h pumper. Regner med å gå ned til bare en, men nå ønska jeg å filtrere litt ekstra i begynnelsen. Har også satt oppi en stor korallstein jeg hadde på bakrommet, og satt på en vanlig bakgrunn fra akvariebutikken. Vannet er fortsatt alt for kaldt til at jeg kan flytte over, så det får bli i morra.. Hvis jeg overlever tannlegen da :P
Snakket noe med Jan Rune, synd du ikke var der da jeg hadde foredrag om saltvann på forrige møte i VAK.
Vel det viktigste er at i saltvann tar alt tid og alt tåler lite. Dessuten jo mere levende stein jo bedre, man kan bruke død levende stein for å få ned prisen og ha noe levende stein, for bakteriene i levende steinene vil etterhvert flytte over i de døde levende steinene og gi de liv igjen.
Levende stein er som et slags filter i akvariet, mange fisker finner oxo maten sin der.

Du må ha proteinskummer, den fjerner nemlig ammoniakk (om jeg forsto det riktig) før det blir nitrit eller no. Den fjerner iallefal noe som kan skade vannet.
Ellers er det mye sirkulasjon, det krever nemlig levendestein og de fleste koraller for å trives.
Hvis man bare skal holde fisk krever det ikke så mye, det er levende stein, koraller og slikt som er ganske nøye, disse krever dessuten en del lys, tror ikke lyset i haileykarret er nok, men det er bra nok for fisken.

Det er oxo veldig lett at noe går galt i saltvann, masse ting i saltvann er giftige eller sprer gift når de dør. Pølsemark feks.
Ellers er det meste til saltvann utrolig dyrt, men man kan spare noe ved å kjøpe brukt.
Les en av de andre postene mine du :P Det her er et innkjørt kar, har kjørt over et halvt år så vidt jeg kan skjønne. Med absolutt alt av utstyr Ellers hadde jeg ikke kjøpt det..
Flytter det bare over i et litt større kar, og så skal jeg øke LS-mengden uten at jeg øker annen belastning på en stund Har lest masse om dette før, bare ikke hatt råd.
Hei Kjetil!

Du må gjerne ringe hvis det er noen salty spørsmål du lurer på

Mvh Jan Rune
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap