Kjetils foto og videotråd (side 25)

Du har lest masse før, det kunne jo ikke jeg vite vel
Du får kose deg masse med saltvannet ditt
Nå har jeg flytta innholdet over i det andre karet, og slengt oppi 5 kg ny LS.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg klarer ikke helt å få skummeren til å virke, det kommer så og si ikke noe skum ut av den, virker som at pumpa trekker veldig dårlig :/ Kan jo tenkes at det er grunnen til at fyren solgte karet så billig selvfølgelig :P

Jerryrigga den med en luftpumpe frem til i morgen, så får heller ta den opp til en eller annen butikk da. Noen som har noen råd?

Sånn ser den ut med luftpumpa oppi:
<embed src="http://www.youtube.com/v/vVrXS1xew_o&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Noen gode råd skal du få kjetil

Hadde samma skummeren på et lite nanokarr (26 liter) og jeg var vel ikke helt fornøyd jeg heller. Tok den ut etter kort tid i karret. Satte inn en liten luftdrevet Sander picolo skummer isteden. Den var det mer fres over skal jeg si deg. Skal sette opp et lite nanokarr igjen etterhvert i stua her, men da skal jeg prøve en nanoskummer fra TMC.

Mvh Jan Rune
Oki. Jeg har en av disse "luftesteinene" av tre som er laga for saltvannsskummere som jeg sikkert kan få satt oppi i morra, og heller bruke koppen frem til det kommer mer penger inn på kontoen til uka Har du noen å anbefale?
Oki.
Den er vel for mye større akvarier enn det jeg har? Har jo 60l.
Jeg tror jeg fikk igang skummeren nå, bytta luftslange og ventil på enden, det så ut til å funke bra
Kjetilv
Oki. Den er vel for mye større akvarier enn det jeg har? Har jo 60l.


Ja, det er den nok helt sikkert. Men tro meg, du vil ikke angre på det den dagen du plutselig står der med et enda større karr i drift og så har du kun en pytteliten skummer.
Grunnen til at jeg annbefalte den er at jeg har en kamerat med en 60 liter som hadde en sånn i oppsettet sitt. Dessuten er jeg jo en ivrig tilhenger av Deltec sjøl da

Mvh Jan Rune
Oki Får vel investere i en sånn på neste "lønning" da.
Men.. Nå skummer skummeren jeg har masse, problemet er bare at skummet forsvinner av seg selv, det samles ikke opp noe i det hele tatt. Er det fordi dette er et nytt kar?
Da var akvariet oppdatert med nye bilder:

Hva syns dere?
Det ble bra, litt mere koraller og anemoner oppi der nå, så blir det perfekt.
Takk. Det mangler litt ja, men det skal vente litt Nå skal karet få god tid til å kjøre seg inn på nytt. Har skjønt at det med saltvann tar tid. Skulle vel helst ikke hatt den ene blubbblubben oppi ennå, men satser på at det vil gå greit

Det er vanskeligere å ta bilde av saltvannskaret syns jeg. Det kan godt tenkes at det er fordi jeg ikke har fylt karet helt opp, sånn at det blir litt dumme reflekser på toppen som forstyrrer kameraet. Men men, øvelse gjør mester Fisken er forresten skikkelig fotogen og kommer bort til meg med en gang jeg kommer til karet.
Hei Kjetil!

Hvordan er det med det tekniske oppi der. Kan du komme med en liten pekepinn på lys,sirkulasjon etc. Skummer vet jeg jo hva var for noe.
Litt lettere å annbefale noen koraller når jeg vet litt mer om oppsettet ditt.

Mvh Jan Rune
Lys er det som følger med i Hailea-karet, så vidt jeg kan forstå er det 24W, ett som er hvitt, ett som er blått. Vanskelig å anta kelvin, men det er kaldt.
Sirkulasjon har jeg 1x1400l/h, og mulig jeg setter oppi 1x700l/h senere. Pumpa som er oppi nå har også en svær filtersvamp på seg (den er til høyre i det første bildet på karet), jeg brukte den til å få vekk partikler i vannet. Bør jeg ta bort den?
Temperaturen nå er 24ºC
Flytta litt på ting i karet nå, tok ut en pumpe som bråkte for mye osv. Tatt med litt lang eksponeringstid fordi jeg ikke gadd hente blitzen:
[External Image]

Ble bedre sånn ikke sant? Burde kanskje flytte skummeren til et av hjørnene, men regner uansett med at det kommer til å komme ganske mye mer LS oppi der nå..
En liten video til
<embed src="http://www.youtube.com/v/cN7dQ426uaw&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Kjetilv
Flytta litt på ting i karet nå, tok ut en pumpe som bråkte for mye osv. Tatt med litt lang eksponeringstid fordi jeg ikke gadd hente blitzen: [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/19989_090423191647.jpg[/IMG] Ble bedre sånn ikke sant? Burde kanskje flytte skummeren til et av hjørnene, men regner uansett med at det kommer til å komme ganske mye mer LS oppi der nå..


Er nesten så jeg får lyst på saltvann sjøl
Næh! Nå står ikke jula lenger til påske

Skal frøken galemor drive med saltvann nå da? Tror mine bønner må være hørte, eller så har det å holde saltvannsforedrag gitt deg mersmak

Mvh Jan Rune
Tror ikke det blir noe av, altfor mye styr, men er jo fint da.
Arkitekten i meg ser mulighetene i et sånt karr og når man ikke trenger noe altfor stort er det lissom litt mere lokkende.
Ser for meg bitte små sjøstjerner rundt om på glasset, eremittkreps og sånne dyr. Veit ikke om jeg ville hatt fisk der, men kanskje et klovnepar.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap