Scalare

kan jeg se det på scalaren når den skal legge egg? hvordan?
Hunnen blir jo ganske rund/ full av egg i dagene forut. Ellers kommer det frem en liten "tapp" på undersiden på begge to like før de starter; hvor det kommer egg ut fra hunnen og melke fra hannen.
Man kan også ofte observere at de holder på å pusse på et blad eller lignende på forhånd hvor de planlegger å legge eggene.
Mine pleier også å bli litt mer aggressive mot de andre fiskene i akvariet og jager dem vekk.
tusen takk for svar...

bør jeg sette foreldrene og bladet eggene er på over i et annet kar? hvor stort?
Jeg vet ikke hvordan det er å flytte både foreldrene og eggene når de først er lagt. Mine blir fort stresset hvis jeg holder på med nyplanting eller andre ting i karet, og da hender det at de spiser eggene sine selv.
Noen velger å ha scalarene i egne lekskar hvor de lar foreldrene selv passe egg og etterhvert yngel. Andre fjerner eggene etter at de er lagt til ett annet kar hvor de klekkes i fred og ro. Selv passet jeg på å ta ut yngelen akkurat da de ble frittsvømmende og lot de vokse opp i et eget akvarium.
I denne artikkelen står det masse om hvordan man går frem ved oppdrett på Scalarer. Lykke til
hvor stort var det lekskaret du satte dem i?
Nei jeg hadde ikke noe lekskar. Mine går i et akvarium på 240 liter, og det var der de la egg. Akkurat da de ble frittsvømmende stod jeg klar med hoven før de ble mat for de andre beboerne i akvariet. De første to ukene bodde de i et plastkar på ca. 14 liter. De ble så flyttet til et akvarium på 120 liter.
Å ha foreldrene i egne lekskar hvor de legger egg og passer yngelen selv, er vel det mest optimale. Hvor stort det bør være er jeg egentlig ikke sikker på, men noe mindre enn 120 liter tror jeg nok ikke jeg ville valgt, heller større.

Hvis du går inn på Scalare i fiskebasen og trykker på oppdrett så vil du få fram alle som har registrert oppdrett på den. Der kan du også lese beskrivelsen på hvordan de gikk frem
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap