Cory og apisto i 85 liter, dumt?

Har lyst å prøve noe nytt, så jeg vurderer å få tak i adolfoi og kansje et apisto par. Tok et søk i basen på apistogramma corydoras, men fikk 100000 treff. Er litt lat i dag, orker ikke lese igjennom alle

Funker det med en gruppe cory'er og et par apisto'er i en 85 liter? Karet har mål :70x35x35. Pumpa er en modifiser fluval 2+.
Jeg er ingen ekspert på apisto, men har fått med meg fra erfarne apisto eiere at apistogramma kan gå løs på øynene til coryene. Har ikke opplevd dette selv da jeg ikke har disse to artene i samme kar, men kan jo bli et sjangsespill.
Corydoroas er bestemt, de skal jeg ha. Liker best adolfoi og trili"etellerannet", så målet er å få tak i 10 av en av disse. Apistoene er inget must, kom gjerne med andre forslag hvis det lar seg gjøre å ha et par med noe annet oppi
Selv elsker jeg sommerfugl ciklider, B.sommerfugl ciklide og rød kurvciklide. Sistnevnte er veldig harføre og lette å få i lek.

Bare se her

<embed src="http://www.youtube.com/v/OkhpWwuYpj8&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Alle disse artene går fint sammen med cory
Problemet med kombinasjonen Corydoras/dvergciklider på lite bunnareal, er at begge arter har sitt leveområde og territorium på bunnen. Det går gjerne fint så lenge Apistogrammaene (eller andre dverg/ciklider) ikke er i lek, og ikke har egg eller yngel å passe på. Men det er vel nesten ikke til å unngå at dvergciklidene før eller siden yngler... og da oppstår problemene. De kjeppjager Corydorasene, og Coryene får unngjelde ved å bli hakket på og bitt på. Dessverre har ikke Corydoras noen som helst oppfatninger om hva et territorium er, de skjønner ikke begrepet, så de iler forskrekket avgårde.... bare for å snu og komme tilbake til samme sted sekunder etterpå som de ble jaget fra! Da blir naturligvis Apistogrammaene enda mer irriterte, og til slutt bestemmer de seg for å markere skikkelig. Det er da Coryene kan få skader. Ikke er det noe liv for dem heller, å ligge truet inn i et hjørne uten noe sted å ta veien, fordi dvergciklidene har okkupert det lille bunnarealet som er.

Jeg har selv måttet gripe inn og flytte en av partene, når jeg har sett Apistoene har trengt Coryene inn i et hjørne og står der og hakker på øynene deres. Corydorasene gjør ingenting for å forsvare seg, de vet ikke hva det er engang.

Apistogrammaene gjør bare det som er naturlig for dem, nemlig å beskytte avkommet sitt mot å bli spist. Og med rette egentlig, for om natten når ciklidene hviler og døser, er Coryene aktive og går på matjakt. Kommer de da over et kull med nyklekte yngel som ligger i en grop i sanden, så spiser de dem jo.

Kombinasjonen Corydoras og Apistogramma kan nok gå fint i perioder, når ikke ciklide-delen av samboerskapet er i lekshumør. Men jeg synes ærlig talt det er vanskelig å unngå at de blir i lekshumør Det er de nesten konstant. Mine Apistogramma produserte kull på løpende bånd.
Etterhvert sluttet jeg å ha Apistogramma/Corydoras i samme kar, det nyttet ikke. Jeg har nemlig mange 85 litere, samme str som du nevner.
I et mye større kar, f.eks. 160 liter og oppover, vil nok problemene være minimale, dersom karet er godt innredet og med plenty av territorumskiller og innredning.
Jeg prøvde akkurat denne kombinasjonen i en 85L. Hadde først i et par med apisto. De begynte å farge ut og var tydelig på vei i lek. Akkurat da kom jeg over et lite varp, 15 Corydoras habrosus. De er så små så jeg tenkte det ville gå greit. Men når jeg slapp oppi de små viltre coryene oppdaget jeg at hunnen passet nøye på en plante i karet. Hun jaget coryene vekk fra planta hele tida, men de skjønte jo ingen ting og landa like ofte ved samme plante..

Jeg tror faktisk den hunnen døde av stress. I alle fall sluttet hun etter et par dager å passe på planta og døde også kort tid etter..

Jeg har latt dette karet bli et eget kar for Corydoras habrosus og noen ottoer.
85L er lite for denne type blanda fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap