- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Scalarer og mat.
Scalarer og mat.
Postet 24.08.08 kl 02:12
Nei, det er absolutt ikke vanlig. De er grådige matvrak som normalt skal glefse i seg alt som ramler ned på overflaten, uten å nøle.
Dersom dine ikke viser appetitt, så bør du drive litt "feilsøking", for da er det noe som ikke stemmer. Først kanskje du kan fortelle hvor stort akvarium du har dem i, hva slags andre fisk du har, og hvilken ph du har på vannet ditt. Deretter lurte jeg på hvor lenge du har hatt disse scalarene? Er det lenge, eller er de nye?
Nye fisk kan ofte bruke noen dager på å finne seg til rette i nye omgivelser, og da kan det i blant skje at de ikke vil spise noe særlig. Det kan hende de er vant til helt annet fôr fra butikken eller oppdretteren.
Har du røde mygglarver (frosne)? Scalarer som ikke vil spise, pleier aldri å kunne motstå det (med mindre de er syke)
Dersom dine ikke viser appetitt, så bør du drive litt "feilsøking", for da er det noe som ikke stemmer. Først kanskje du kan fortelle hvor stort akvarium du har dem i, hva slags andre fisk du har, og hvilken ph du har på vannet ditt. Deretter lurte jeg på hvor lenge du har hatt disse scalarene? Er det lenge, eller er de nye?
Nye fisk kan ofte bruke noen dager på å finne seg til rette i nye omgivelser, og da kan det i blant skje at de ikke vil spise noe særlig. Det kan hende de er vant til helt annet fôr fra butikken eller oppdretteren.
Har du røde mygglarver (frosne)? Scalarer som ikke vil spise, pleier aldri å kunne motstå det (med mindre de er syke)
Postet 24.08.08 kl 02:23
Endret: 24.08.08 kl 02:24
Postet 24.08.08 kl 02:24
Endret: 24.08.08 kl 02:26
OK. Her er historien.
Jeg kjøpte en 240 Liter og kjørte den inn men "slam" og filter fra tidligere eier som har vært i bruk frem til jeg kjøpte det.
Så begynte jeg med å sette inn mine maller, som trives veldig godt. Noen dager senere kjøpte jeg dette leksparet scalarer fra en få forumet (dette var for 1 uke siden idag). Ifølge henne var de veldig friske og la egg ganske ofte.
Noen dager etter jeg fikk scalarene fikk jeg også en liten gjeng med blå acara (5 stk). De er små til mellom store. De trives veldig godt i karet, spiser masse som alle de andre fiskene bortsett fra scalarene.
Vannverdiene skjekker jeg relativt ofte (hver 2-3 dag) og skifter 20% av vannet hver 4 dag ca. Nitritt er på det laveste, GH er ca. 8 KH det samme, pH er ca 7 (kanskje 6,8). Temp er 26-27 grader.
Karret er innredet med mye røtter og en god del planter.
Scalarene ser ut til å ha funnet sitt "rede" i et hjørne med en stor plante like ved filtret. Men de svømmer også rundt i karet til tider.
Jeg kjøpte en 240 Liter og kjørte den inn men "slam" og filter fra tidligere eier som har vært i bruk frem til jeg kjøpte det.
Så begynte jeg med å sette inn mine maller, som trives veldig godt. Noen dager senere kjøpte jeg dette leksparet scalarer fra en få forumet (dette var for 1 uke siden idag). Ifølge henne var de veldig friske og la egg ganske ofte.
Noen dager etter jeg fikk scalarene fikk jeg også en liten gjeng med blå acara (5 stk). De er små til mellom store. De trives veldig godt i karet, spiser masse som alle de andre fiskene bortsett fra scalarene.
Vannverdiene skjekker jeg relativt ofte (hver 2-3 dag) og skifter 20% av vannet hver 4 dag ca. Nitritt er på det laveste, GH er ca. 8 KH det samme, pH er ca 7 (kanskje 6,8). Temp er 26-27 grader.
Karret er innredet med mye røtter og en god del planter.
Scalarene ser ut til å ha funnet sitt "rede" i et hjørne med en stor plante like ved filtret. Men de svømmer også rundt i karet til tider.
Postet 24.08.08 kl 14:04
Postet 24.08.08 kl 20:18
TacoVannverdiene skjekker jeg relativt ofte (hver 2-3 dag) og skifter 20% av vannet hver 4 dag ca. Nitritt er på det laveste, GH er ca. 8 KH det samme, pH er ca 7 (kanskje 6,8). Temp er 26-27 grader.
Hva tester du vannet med? Her er det noe som ikke stemmer. Det er umulig å ha kH på omtrent 8 og likevel ha pH 7. Tilsetter du noe Co2 gass? Ellers er det klin umulig å ha de to verdiene, for ph henger nøye sammen med kh.
Hva tilsetter du i akvarievannet ditt? Gh på 8 var også relativt høyt, så jeg lurte på om du tilsetter noe i vannet for å heve den, eller om det er kranvannet som er slik..? Gh-verdien (hardheten på vannet) pleier å være mye lavere i svært mange norske vannkraner, men det er klart; enkelte steder er det f.eks. brønnvann og da kan det være annerledes.
Her jeg bor, på Østlandet, er gh på mellom 1 og 2 i kranvannet. Samme tilfelle med Oslo tror jeg. Og kh er like lav.
Jeg lurte derfor veldig på hvorfor du hadde så høye verdier, spesielt kh rimer ikke med den ph verdien du mener å ha.
Scalarer vil ha mykt og surt vann, dvs så lav gh som mulig og ph fra 7 og nedover til ca 6.
Postet 24.08.08 kl 20:50
Endret: 24.08.08 kl 20:51
Postet 24.08.08 kl 22:29
TacoMåler GH og KH med dråpetester. pH med papir. Er litt usikker på om ph papiret gir riktig verdi. Skal sjekke med et ph meter på jobben imorgen. Ellers tilsetter jeg GH+ pulver får å øke GH, og KH/pH+ pulver for å øke pH. Tilsetter ikke CO2 til vannet.
Her er det noe galt, som Mona skriver. KH på 8 gir normalt langt høyere PH enn 7. Kjøp en PH-test beregnet på akvariehold.
Postet 24.08.08 kl 23:35
Postet 24.08.08 kl 23:37
Det er iallefall ingen som helst grunn til å tilsette gh+ pulver i et akvarium med sør-amerikanske fisk. Det middelet er vel stort sett noe man har bruk for til fisk fra f.eks. Malawisjøen og til eplesnegle-kar. Det kan du trygt kutte ut å bruke.
Du øker ph ved å tilsette kh+ også skriver du. Det kan du iallefall droppe å tilsette i fremtiden.
Uff, disse vannverdiene høres helt feil ut. Hva slags ph får du egentlig i akvariet om du bare bruker kranvannet ditt rent og ubehandlet? Oslo har vel fått litt høyere ph enn tidligere, har de ikke? Leste noe om det.
Og er det lov å spørre hvorfor du driver og stapper så mye rart i vannet? Dette høres nesten ut som et par dårlige råd du har fått fra en zoobutikk, som hadde disse produktene i hylla og ville tjene litt penger på deg....
Du øker ph ved å tilsette kh+ også skriver du. Det kan du iallefall droppe å tilsette i fremtiden.
Uff, disse vannverdiene høres helt feil ut. Hva slags ph får du egentlig i akvariet om du bare bruker kranvannet ditt rent og ubehandlet? Oslo har vel fått litt høyere ph enn tidligere, har de ikke? Leste noe om det.
Og er det lov å spørre hvorfor du driver og stapper så mye rart i vannet? Dette høres nesten ut som et par dårlige råd du har fått fra en zoobutikk, som hadde disse produktene i hylla og ville tjene litt penger på deg....
Postet 25.08.08 kl 08:37
Endret: 25.08.08 kl 08:39
Du har nok rett i det. Ble rådet til å til å bruke midlene siden, jeg sitetere "vann med høyerer GH og KH er mer stabilt og bra for fiskene".
Kanskje ikke så rart siden de vil bare tjene mest mulig med penger.
Ph i kranvannet er litt surere enn 7, ca. 6,8. GH er på ca.3.
Du har rett i det at jeg bør bruke ubehandlet kran vann fremover nå som jeg har sett på vannkravene til fiskene jeg har.
Skal skifte det ut gradvis.
Kanskje ikke så rart siden de vil bare tjene mest mulig med penger.
Ph i kranvannet er litt surere enn 7, ca. 6,8. GH er på ca.3.
Du har rett i det at jeg bør bruke ubehandlet kran vann fremover nå som jeg har sett på vannkravene til fiskene jeg har.
Skal skifte det ut gradvis.
Postet 25.08.08 kl 14:11
Nå har jeg endelig fått pH ned til 7. Får håpe at scalarene kvikner opp, og at det ikke er for sent..
Matet med røde mygglarver idag, det ville de heller ikke ha. Den ene tok en i munnen og spyttet den ut. Har også merket at de har par-tre røde prikker nesten som sår på oversiden av kroppen, og at finnene har blitt i litt dårligere form.
Kan dette være noe mer enn at vannet mitt ikke var godt nok for dem?
Matet med røde mygglarver idag, det ville de heller ikke ha. Den ene tok en i munnen og spyttet den ut. Har også merket at de har par-tre røde prikker nesten som sår på oversiden av kroppen, og at finnene har blitt i litt dårligere form.
Kan dette være noe mer enn at vannet mitt ikke var godt nok for dem?
Postet 25.08.08 kl 17:59
Postet 28.08.08 kl 15:56
Uff, synd at du mistet scalaren.
Litt OT dette, men hva slags pH-papir brukte du? Og sjekket du mot pH-meter? Har prøvd å bruke pH-papir jeg også (Merck Spezialindikator pH 6.5-10 og 0-14), disse bruker jeg mye på jobb og stoler på dem. Men de viser ganske ulike verdier i forhold til dråpetesten. Nå er jo pH vanskeligere å måle rundt 7 enn i de områdene jeg vanligvis bruker å måle, men allikevel... Har tenkt på å ta med vann på jobb og teste pH-papir og dråpetest mot pH-meter, men har ikke fått rotet meg til det.
TacoMåler GH og KH med dråpetester. pH med papir. Er litt usikker på om ph papiret gir riktig verdi. Skal sjekke med et ph meter på jobben imorgen.
Litt OT dette, men hva slags pH-papir brukte du? Og sjekket du mot pH-meter? Har prøvd å bruke pH-papir jeg også (Merck Spezialindikator pH 6.5-10 og 0-14), disse bruker jeg mye på jobb og stoler på dem. Men de viser ganske ulike verdier i forhold til dråpetesten. Nå er jo pH vanskeligere å måle rundt 7 enn i de områdene jeg vanligvis bruker å måle, men allikevel... Har tenkt på å ta med vann på jobb og teste pH-papir og dråpetest mot pH-meter, men har ikke fått rotet meg til det.
Postet 28.08.08 kl 19:27