Spriter opp med litt discusfarger 17
Postet 26.08.08 kl 18:19
Postet 26.08.08 kl 19:06
Postet 26.08.08 kl 19:09
Postet 26.08.08 kl 19:11
Postet 26.08.08 kl 19:47
Postet 26.08.08 kl 20:28
Postet 26.08.08 kl 20:58
Oppdrett av denne akvarievarianten!
Er det noen som har fått til oppdrett av denne akvarievarianten og kan de eventuelt si noe om hvordan utseende blir på unger av disse.
Postet 27.08.08 kl 08:00
bjornikEr det noen som har fått til oppdrett av denne akvarievarianten og kan de eventuelt si noe om hvordan utseende blir på unger av disse.
Hei Bjørnik. Selv har jeg ikke hatt kull på disse. Derimot blir ungene slik du ser fisken på bildet om du krysser Albino LSS med Albino LSS.
Flere oppdrettere har anvendt denne albinoen som base for nye fargevarianter. Deriblandt wayne ng i Hongkong (www.waynediscus.com). Om du ser på noen av de røde fargevarianten hans, ligger denne fisken i bunn på enkelte av de. Jeg anbaler ikke andre å krysse en utvalgt fisk med Albino om du ikke kan litt om genetikk.
Postet 27.08.08 kl 08:44
DiscusGeir[QUOTE=bjornik]Er det noen som har fått til oppdrett av denne akvarievarianten og kan de eventuelt si noe om hvordan utseende blir på unger av disse.
Hei Bjørnik. Selv har jeg ikke hatt kull på disse. Derimot blir ungene slik du ser fisken på bildet om du krysser Albino LSS med Albino LSS.
Flere oppdrettere har anvendt denne albinoen som base for nye fargevarianter. Deriblandt wayne ng i Hongkong (www.waynediscus.com). Om du ser på noen av de røde fargevarianten hans, ligger denne fisken i bunn på enkelte av de. Jeg anbaler ikke andre å krysse en utvalgt fisk med Albino om du ikke kan litt om genetikk.
Jeg har ingen planer om å jobbe med oppdrette eller kryssing med slik discus akvarievarianter. Mitt spørsmål er egentlig vilke typer er det i spredning på ungene fra denne variant til de som eventuelt har oppdrettet den. Det er vel ikke bare de viste typer som blir synlig. Det ligger jo mange andre typer i disse. Mest sansynlig for det meste S. haraldi mutant typer. Det er jo stort sett disse som benyttes i produksjon av disse varianter, men det hender at disse oppdretter også kysser inn VF Discus i denne produksjon. I et kull av slik akvarievariant er det mulig å se slike spor. Det er det som er av interesse for meg. Det hender også at oppdrettere mikser S.haraldi og S.discus eller S. aquifaciatus. Dette gir i følge Bleher et avkom med fertilitets problem i fra F2 - F4 og i mange tilfeller umuilig å få avkom etter disse generasjoner. Det er derfor også interesant for meg å se om slike akvariemutanter av discus er rene S. haraldi produkter eller et miks som kan gi fertilitets og tilvekst problemer i senere generasjoner. Disse er voksne og kraftige discus så jeg tipper dette er produkter av S. haraldi mutanter, men sikker er man ikke før et eventuelt avkom er produsert så man får se spredningen hos ungene.
Postet 27.08.08 kl 11:00
Endret: 27.08.08 kl 11:16
bjornikJeg har ingen planer om å jobbe med oppdrette eller kryssing med slik discus akvarievarianter. Mitt spørsmål er egentlig vilke typer er det i spredning på ungene fra denne variant til de som eventuelt har oppdrettet den. Det er vel ikke bare de viste typer som blir synlig. Det ligger jo mange andre typer i disse. Mest sansynlig for det meste S. haraldi mutant typer. Det er jo stort sett disse som benyttes i produksjon av disse varianter, men det hender at disse oppdretter også kysser inn VF Discus i denne produksjon. I et kull av slik akvarievariant er det mulig å se slike spor. Det er det som er av interesse for meg. Det hender også at oppdrettere mikser S.haraldi og S.discus eller S. aquifaciatus. Dette gir i følge Bleher et avkom med fertilitets problem i fra F2 - F4 og i mange tilfeller umuilig å få avkom etter disse generasjoner. Det er derfor også interesant for meg å se om slike akvariemutanter av discus er rene S. haraldi produkter eller et miks som kan gi fertilitets og tilvekst problemer i senere generasjoner. Disse er voksne og kraftige discus så jeg tipper dette er produkter av S. haraldi mutanter, men sikker er man ikke før et eventuelt avkom er produsert så man får se spredningen hos ungene.
Det er vel ingen tvil om at å leke med "gudsnatur" kan gi utfordringer i F2 og F4 generasjon. Albino har blitt utviklet i Østen av primært 2-to årsaker: Albino er en sjeldenhet og derfor ettertraktet i kommersielt øyemed. Albino som denne gir også fundament, til en reel fargeøker om du krysser den med f.eks en rød fisk.
Slik nevnt jeg har ikke hatt noe kull på disse, så ditt hovedspørsmål er vrient å besvare.
Snakeskin varianten forekommer blandt Viltfangede på S.haraldi slik du nevner. Men å blande in S.Discus inn i denne mixen vil være meningsløs oppimot albino.
Postet 27.08.08 kl 11:34
Endret: 28.08.08 kl 10:43
DiscusGeirDet er vel ingen tvil om at å leke med "gudsnatur" kan gi utfordringer i F2 og F4 generasjon. Albino har blitt utviklet i Østen av primært 2-to årsaker: Albino er en sjeldenhet og derfor ettertraktet i kommersielt øyemed. Albino som denne gir også fundament, til en reel fargeøker om du krysser den med f.eks en rød fisk. Slik nevnt jeg har ikke hatt noe kull på disse, så ditt hovedspørsmål er vrient å besvare. Snakeskin varianten forekommer blandt Viltfangede på S.haraldi slik du nevner. Men å blande in S.Discus inn i denne mixen vil være meningsløs oppimot albino.
Det er intet som er meningsløst når det gjelder produksjon av akvarievarianter av discus. Alt er mulig og dette benyttes så langt det er mulig. Innblanding av S. discus i dette er faktisk noe som blir trukket fram og det produserer innfertilt eller avkom med store ferilitets problem slik jeg tolker Bleher.
De fleste oppfatter denne variant pen og spektakulær, men hva så med det genetiske materialet. Jeg tilhører en generasjon av akvarister hvor det genetiskematerialet var det viktigste i hobbyen.
Postet 27.08.08 kl 19:42
bjornikDet er intet som er meningsløst når det gjelder produksjon av akvarievarianter av discus. Alt er mulig og dette benyttes så langt det er mulig. Innblanding av S. discus i dette er faktisk noe som blir trukket fram og det produserer innfertilt eller avkom med store ferilitets problem slik jeg tolker Bleher. De fleste oppfatter denne variant pen og spektakulær, men hva så med det genetiske materialet. Jeg tilhører en generasjon av akvarister hvor det genetiskematerialet var det viktigste i hobbyen.
Nååå utfra ett komersielt syn er jeg vel tilnærmet enig om at man gjør mye rart for å få frem farger.
Innblanding av S.Discus (slik denne diskusjonen startet) er meningsløs oppimot Albino... fordi: Den 5. stripe BAR på en S. Discus(heckel) er ressive akkurat som det gule genet er (i en gul discus/fisk). Av den årsak vil det være meningsløst å krysse inn denne.
S.Discus krysses med andre VF arter (og sikkert noe oppdrett) fordi: S.Discus (heckel) hunnen er vrien å håndtere(krever lav ph i klekking) men det gjør ikke hannen... derfor gjør man det slik!
Bleher sine utsagn om inferilitet får stå for hans regning. Om du har tolket han riktig.
Postet 27.08.08 kl 20:25
DiscusGeirNååå utfra ett komersielt syn er jeg vel tilnærmet enig om at man gjør mye rart for å få frem farger. Innblanding av S.Discus (slik denne diskusjonen startet) er meningsløs oppimot Albino... fordi: Den 5. stripe BAR på en S. Discus(heckel) er ressive akkurat som det gule genet er (i en gul discus/fisk). Av den årsak vil det være meningsløst å krysse inn denne. S.Discus krysses med andre VF arter (og sikkert noe oppdrett) fordi: S.Discus (heckel) hunnen er vrien å håndtere(krever lav ph i klekking) men det gjør ikke hannen... derfor gjør man det slik! Bleher sine utsagn om inferilitet får stå for hans regning. Om du har tolket han riktig.
Slik jeg tolker deg ser det ut til at denne variant er tuftet på bare S. haraldi mutanter.
Du har også vist en "Red Spotted Green 15 cm " akvarievariant i din forrige tråd. Har du noe oversikt av hvordan denne variant er krysset fram.
Postet 28.08.08 kl 09:54
Vil bare annbefale at folk som er intressert i knall fine diskus, i meget god kvalitet om å besøke diskusgeir.
Var hos diskusgeir i gård kveld sammen en venn og hentet diskuser.
Vi var også så heldige at vi kom akurat slik at vi var med på utpakkingen(og bæringen av esker da).
De fiskene han fikk igår har jeg bare et navn for-kvalitetsfisk, ihvertfall proposisjon og farge.
Han fikk inn endel fisk med utrolige farger og tegninger.
Jeg personlig falt veldig for en albino type med røde prikker/flekker, dette er en type som garantert ser eksklusiv ut.
Skulle jeg startet med oppforingen av diskus idag, ja da hadde jeg køpt disse albinofiskene.
Kan bare forstille meg inni hodet mitt hvordan disse fiskene vil se ut når de blir 15-20 cm-de er bare nødt til å bli helt RÅ.....
Og folk maser også om altumer-går 4 stk knall fine hos diskusgeir, de er også ganske store-og prisen er heller ikke gal.
Og de har også godt der lenge, så bedre altumer enn de det tror jeg ikke man får.
Disse er i toppform, så ihvertfall slik ut for meg.
Koster og ha litt mere eksklusiv fisk.
Og hadde kjøpt de selv, bare jeg hadde hatt plass.
Kom og kjøp 660 min slik at jeg får plass til et karr på 1000 L, da har jeg plass til drømme fiskene mine, en stim diskuser(det har jeg jo)+ en stim av altumer.
Kan det bli noe finere enn det...?
Var hos diskusgeir i gård kveld sammen en venn og hentet diskuser.
Vi var også så heldige at vi kom akurat slik at vi var med på utpakkingen(og bæringen av esker da).
De fiskene han fikk igår har jeg bare et navn for-kvalitetsfisk, ihvertfall proposisjon og farge.
Han fikk inn endel fisk med utrolige farger og tegninger.
Jeg personlig falt veldig for en albino type med røde prikker/flekker, dette er en type som garantert ser eksklusiv ut.
Skulle jeg startet med oppforingen av diskus idag, ja da hadde jeg køpt disse albinofiskene.
Kan bare forstille meg inni hodet mitt hvordan disse fiskene vil se ut når de blir 15-20 cm-de er bare nødt til å bli helt RÅ.....
Og folk maser også om altumer-går 4 stk knall fine hos diskusgeir, de er også ganske store-og prisen er heller ikke gal.
Og de har også godt der lenge, så bedre altumer enn de det tror jeg ikke man får.
Disse er i toppform, så ihvertfall slik ut for meg.
Koster og ha litt mere eksklusiv fisk.
Og hadde kjøpt de selv, bare jeg hadde hatt plass.
Kom og kjøp 660 min slik at jeg får plass til et karr på 1000 L, da har jeg plass til drømme fiskene mine, en stim diskuser(det har jeg jo)+ en stim av altumer.
Kan det bli noe finere enn det...?
Postet 07.11.08 kl 08:23
Endret: 07.11.08 kl 08:25
Åååå takk skal du ha!!!
Slik reklame og Discusentusiaster er det vi i Norge vil ha!
Mye rått har kommet inn og mere kommer.
Legger ved noen eksempler her:
a) Red Spotted Green
b) Albino Leopard Snakeskin (se første bilde i tråden) Ken sin favoritt.
c) Altum Viltfangede "Orinoco" 23 cm
d) Pigeon Chequerboard "KingSize"
Slik reklame og Discusentusiaster er det vi i Norge vil ha!
Mye rått har kommet inn og mere kommer.
Legger ved noen eksempler her:
a) Red Spotted Green
b) Albino Leopard Snakeskin (se første bilde i tråden) Ken sin favoritt.
c) Altum Viltfangede "Orinoco" 23 cm
d) Pigeon Chequerboard "KingSize"
Postet 08.11.08 kl 00:08
Postet 08.11.08 kl 00:54
Postet 09.11.08 kl 10:03
Postet 09.11.08 kl 10:19