Gode råd til nybegynner? hva går sammen med fiskene mine?

Hei folkens!

Jeg er temmelig ny på akvaforum, men fant ut at jeg kunne registrere med først som sist. Masse nyttig info å hente her!

Så til saken:
Jeg har lenge vurdert å kjøpe et akvarie, og det hele endte med at jeg kjøpte en Juwel 110-liter med bord for noen uker siden. I tillegg til selve akvariet (med pumpe, lys og varmekolbe) kjøpte jeg 10-15 planter, 10 kilo mørk grus, termometer, håv og en flaske med "Sera Aquatan" som visstnok skal fjerne evt. tungmetaller og klor.

Etter at akvariet hadde stått å gått 3 uker kjøpte jeg i går 10 stk. neontetra, 3 stk. guppy(hun), en ancistrus og 3 eplesnegler, som alle ser ut til å trives veldig godt
Sjekket på forhånd vannkvaliteten:
pH: 6,5-7
Hardhet: 6
Temp: 26

Sjekket også filteret, og dette så bra ut ettersom det hadde fått en "fin" brunfarge som jeg regner med at kommer fra bakteriene som skal være der.

Det jeg lurer på så er om noen har et godt forslag til hva annet jeg etter hvert kan ha i akvariet uten at artene gyver løs på hverandre?

Regner med å kjøpe 5-6 neontetra til, men har også lyst på noen reker som kan kose seg nede blant plantene. Vil dette gå greit, eller kommer guppyene til å ta de? Har sett litt på kirsebærreker, men er som sagt skeptisk til guppyene.

Ellers er jeg veldig mottakelig for tips og råd til er fersk akvarist!
Hei Shadow og velkommen til akvaforum

Reker har lett for å bli spist av fisker, vær forberedt på det.

Hva du kan ha sammen med de fiskene du allerede har kommer også an på hva du selv har lyst på. Hva slags fisker liker du og har interesse for?

Det jeg vil fraråde deg er å putte scalarer sammen med neontetra, da disse er mat for scalarene. Personlig er jeg glad i sør-mellom amerikanske ciklider og jeg ville valgt et par dvergciklider. Men som sagt, du må prøve å sette opp en liste over hva du selv ønsker. Sommerfuglciklidene er jo veldig fine, samme er Regnbueciklide etter min mening. Men det er jo hva du liker som teller
Jeg skal ha dverg-gurami og dvergscalere i 110-literen min. Foreløpig går dem i et annet kar med neontetra, guppy og ancistrus. Det er ingen problemer med den sammensetningen, men det kan vel spøke for eventuelle reker.

Jon
Velkommen til Akvaforum shadow!!

Mine favoritter er jo corydoras, sør-amerikanske ciklider, dvergciklider og L-maller. Ville foreslått og hatt et par dvergciklider der jeg også som for eksempel sommerfuglciklide, boliviansk sommerfuglciklide o.s.v
Hei! Jeg har et par med dverggurami i 100 literen min, disse liker jeg godt allerede.

Ciklider og grus er vel en kombinasjon som ikke er helt heldig?
Svarene lar ikke vente på seg ser jeg

Ser ut til at det kan spøke litt for rekene ja, men da lurer jeg på om det er en konkret fisk som er faren for disse, eller om det generelt er sånn at reker + fiske = missmatch? Har forelsket meg litt i disse kirsebærrekene, men dropper det selvsagt om de ender opp som fiskemat.

Ser ellers ut til at det er mange spennende alternativ når det gjelder fisk, så jeg skal absolutt ta en nærmere titt på de nevnte artene og se om det er noe jeg liker der

Noen raske spm til, ettersom dere er så hjelpsomme:
1. Sist jeg var innom den lokale fiskesjappa så la jeg merke til noen artige små åler (3-5 cm). Veldig tynne, og brune av farge. Noen som vet hva disse heter og om de eventuelt kan mikses med de jeg har fra før?

2. Ser at noen av neontetraene driver å jager hverandre litt rundt og "napper" på hverandre. Er dette normal adferd, eller noe jeg trenger å ta mer alvorlig?

3. Sammen med plantene jeg kjøpte så fulgte det med et helt lass med små snegler. Disse er ca 0,5- 2 mm store nå, men regner med at de blir en del større etter hvert. Noen som vet hva disse heter, og hva jeg evt. kan gjøre med de om de "tar over" akvariet?
Hei igjen shadow

Reker og åler har jeg aldri hatt, så der er jeg relativt blank, men jeg har forstått det sånn at enkelte åle-arter trenger sand, da de liker å grave seg ned i sanden. Med reker er det vel slik, som nevnt tidligere, at dem har en lei tendens til å bli spist opp av annen fisk, bare fisken er stor nok.Sneglene du har fått er det som populært kalles pestsnegler. Alle kommer vel bort i dem en eller annen gang, vanligvis er det vanlig damsnegle, men det er vel nærmest en fellesbetegnelse for alle uønskede snegler i karet. Jeg bruker bare å skvise dem mot glasset når jeg ser dem og guppyene dine spiser opp restene, Men viser du søker litt rundt her på AF vil du se at det finnes en utall metoder å bekjempe dem på. Skriv bare pestsnegler på søkermotoren oppe til venstre. Neontetraene oppfører seg vel bare som neontetraer flest når dem kommer i et nytt kar. Jeg vil til slutt anbefale deg å kjøpe et dråpetestsett, tetratest Laborett f.eks. for å få en nøyere måling av vannverdiene, spesielt No 2, nitrit, nitritinnholdet skal være 0,00 og den balansen kan være litt skjør i startfasen av et akvarie. Her står det masse nyttig informasjon for deg. Lykke til og du får opprette en personlig tråd og informere oss om hvordan det går.

jon
Vil tippe ålen er denne: Kuhlii ål
Som sagt liker disse bedre sand enn grus...
Takker for masse gode svar folkens!

Ser ut til at jeg får prøve å kvitte meg med disse småsneglene raskest mulig. Oppdager stadig flere av de rundt om i akvariet :/ Snegledrepende middel er nok utelukket pga. de tre eplesneglene mine, men kanskje en liten sneglespisende fisk hadde gått greit?

Testsett står på prioriteringslista så snart lønnen dukker opp på konto. Litt usikker på hva som er "vanlige" verdier på vannet i Oslo, men fikk høre av betjeningen på TAM Alna at pH ligger på rundt 6,5 og hardhet på rundt 3. Noen som vet litt mer om dette?

Skorstein: Kuhlii ål var nok navnet på disse ja Om de liker sand best så blir det nok til at jeg dropper de

PS:
Personlig tråd kommer nok etter hvert. Må bare få tid til å ta litt flere bilder først
Av sneglespisende fisk er det stort sett Kulefisk og Botia som er effektivt. Kulefisk må gå i eget artskar og alle Botia ha sandbunn pga bartene (sanseorganene). Dessuten vil nok eplesneglene dine få det meget ubehagelig med disse i karet.
Hei!

Jeg har amanoreker og indiske kloreker sammen med sverddragere, ancistrus og en sommerfuglfisk. Ikke noe problem det. Kan ikke ha kirsebærreker, de blir spist. Amanorekene har jeg hatt lenge nå og de er utrolig flinke til å stelle plantene Plantene trives mye bedre nå etter at jeg fikk dem.
jeg har har fått reker i et akvarium jeg ikke har puttet reker i (fulgte vel med en eller to kirkebærreker med en plante som har formert seg)
disse er det blitt mange av og ser ikke ut til å bli plaget av hverken guppy, kardinal/neon tetra, ancistrusene eller eplesneglene som går i dette karret.
jeg har også en stim med rødmunnstetra i karret og heller ikke de er med på å forminske rekebestanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap