Dårlig gjennomstrømning/eheim 2028+2026

Karet har vært oppe og gått en drøy måned, og alt nå har gjennomstrømningen i filterne blitt så dårlig at det ikke er bevegelse på overflaten overhode (se bilder). Har ikke åpnet dem enda, men det er gjerne like greit å hoppe i det først som sist.

Hvor ofte er det vanlig å åpne disse og bytte filtervatten osv ved normal belastning? Begge filterne er kjøpt som editionutgaver med medfølgende filtermedie - har ikke klusset noe med denne.
Er hverken utslag på no2 eller no3, men om gjennomstrømmingen fortsetter å reduseres med samme tempo er det ikke lenge til det er full stopp...
Bråker det mye? for kan være luft. Kan til info si at jeg "renser" mine eheim filtre maks 1-2 ganger i året. Så noe er rart her.
Ikke noe lyd eller luft, var nøye med å vippe dem når de satt opp så vi fikk luften ut. Tenker jeg demonterer den ene og sjekker hva det er.
jeg opplevede det samme med min Eheim 2217.. var alt for finmasket filtermatriale i den.. byttet ut det meste med macaroni, og Blåsvamp.
så tenker jeg det blir bedre.
Min Eheim 2028 har vært oppe å gå i 400 liter'n siden Mai.
Strømmen er jo svakere nå enn det den var i Mai, men den greier fremdeles å sirkulere. Så dette synes jeg er veldig rart.
I tillegg har jeg en TetraTec EX 700 beregnet på under 300 liter som fremdeles sirkulerer helt fint.
Å jeg har en del fisk som skiter også.
Om jeg var deg ville jeg åpnet det ene å sjekka hva det er som foregår.
Var strømmen helt fin med det samme du startet filteret da?
Det har vært helt fint ja.
Åpnet det samme dag som trådstart og sjekket slanger (finfint), impelleren (finfint), kurvene nedover (finfint) - men finfilteret var begynt å tetne. Byttet dette og gjennomstrømningen ble super igjen. Har vist seg i etterkant at jeg har blandet bilde og tekst *host* i bruksanvisningen og plassert finfilter _oppå_ den øverste risten, noe som medfører at det etterhvert blir sugd opp og bremser impelleren. Bytter rundt så risten kom øverst, og nå regner jeg med det skal stå en stund.

Kan også se ut som at finfilteret tettes fort (maller som gneger på røtter blandt annet og etterlater seg mye bøss som tilslutt havner i finfilteret) - får se hvor lang tid det tar før det tettes igjen, om jeg tar det ut eller heller bytter dem etpartre ganger i året.
OK, "notise to brain"., huske å legge rista oppå vatten når jeg setter opp filter i kveld.. hehe.. Godt tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap