Dårlig sikt/innsyn

Vi har akkurat oppgradert fra 60l til 240l, og har et problem med sikt/innsyn i akvariet.

Karet har stått i 19 dager, uten fisk, med vannbytter (ca 60l hver gang).
Innhold i karet er isopor i bunn, 45 kg biltema sand, røtter, div planter og skiferstein.

Forfra ser vi greit gjennom karet, men om vi setter på innkjøpt bakgrunn(plastfolie), kan denne skimtes, men vi ser ikke detaljer i den.
Fra siden ser vi ca 60/70% gjennom akvariet, noe som ikke er bra.
Ph verdi er testet, og regulert. Nitritt eksisterer ikke, i forhold til test.
Vannet er heller ikke grønt/grønnskjær.

Har lest uendelig mange innlegg her, og har bestemt oss for å mørklegge karet, noe som ble gjort på onsdag. Mulig det er svevealger? Håper dette vil løse saken, men er usikker.

Ved vannskifter bedres sikten for en periode, kanskje 10-20 % bedre innsyn fra siden.

Har selvfølgelig byttet lysrørene som kom med karet, aqua glo lysrør. Har ikke reflektor på karet enda, men har fikset midlertidig løsning med aluminiumsfolie for å reflektere noe mer lys ned i karet...

Tips og råd som kan forklare/løse saken mottas med takk, da frustrasjonen er i ferd med å overta for gleden....

Jostein
Kan det være at det er vannbyttene som er "synderen", at sanden blir virvlet opp hver gang? Du trenger ikke bytte vann i innkjøringsperioden, siden du ikke har fisk oppi der er det enkleste ofte det beste. La karet stå i fred og ro, evt ha oppi bittelitt fiskfor for å hjelpe på prosessen. Et alternativ er, om du har tilgang til det, å sette inn en ekstra pumpe med et finere filter i, hvis det er svevestøv. Fungerer greitt å ha den på bare i en periode på et par dager, maks, da burde støvet være borte. Syntes det var veldig tidlig å få svevealger..
Hei Jostein.
Kanskje det kan være røttene som farger av? Det er ikke uvanlig at de avgir litt farge i starten. Siden det blir bedre etter et vannbytte, høres det ut som det er noe i akvariet som gjør at det blir litt uklart.
Håper du finner ut av det
...
Tror ikke det er sanden, men man vet aldri...
Den legger seg veldig fint etter vannskiftene.

Røttene kan det jo være, vi har også hatt litt problem med "slimete" belegg på den nye rota vår, men dette er i ferd med å forsvinne...
Om det er røttene som farger av, er det noen ssom vet hvor lang tid det tar før dette avtar?

Tidlig for svevealger? Hørtes bra ut, for det virker som om det kan være litt jobb å bli kvitt dem!

Takker for raske svar så langt, og hører gjerne flere tips og råd
Hadde ikke festet seg hos meg at du hadde røtter oppi der. Kan godt være at du har en annen årsak til at vannet blir uklart enn svevestøv/-alger.
har også biltema sand, og denne vasket jeg grundig i en stor bøtte.

Fylte bøtta 35/75 med sand og vann, brukte hendene og vrimlet rund en stund, så helte jeg ut vannet, så forsvant de mest støvete kornene, repiterte dette 3-4 ganger til vannet ikke ble tåkete lengre og tok sanden opp i karet.

Over til mangroove roten min, så la jeg den i vann i litt mer enn 24 timer, skrubbet den med vaskekost og skyldte den skikkelig, og la den ned i karet.

Har ikke problemer med verken støv eller noe foreløbig.
Jostein Kvåle
Om det er røttene som farger av, er det noen ssom vet hvor lang tid det tar før dette avtar?

Det er veldig vanskelig å si siden det er avhengig av ganske mye, feks hvor stor rota er, vannbytter og kvaliteten på rota. Jeg tror nok du vil se en forbedring innen et par uker hvis det er rota som er synderen
Enkelte mangroverøtter kan slippe farge i mange uker, så 24 timer er gjerne ikke nok for å unngå det. Du har nok vært heldig og fått en "god rot"
Modern
Enkelte mangroverøtter kan slippe farge i mange uker, så 24 timer er gjerne ikke nok for å unngå det. Du har nok vært heldig og fått en "god rot" :)

Ja, mulig det, men den gromset skikkelig til det vannet den lå i, og når jeg srubbet den også kom det masse brunfarge fra den, men den avga iingen som helst farge.

så kan ikke si annet enn at jeg er veldig godt fornøyd med min rot.
Har ei rot som har ligget i en 50 liter i nesten 4 uker nå, å vannet blir fremdeles litt brunt.
Så det kan gå en stund ja.
Men er det hvitt eller brunt "grums" du har da?
Er vannet ditt hvitt kan det jo være infusorier.
Det går seg til etter en stund. Jeg fikk det selv når jeg startet opp 400 literen for noen måneder siden.
Tror Ciklide har rett her. Enten infusorier eller bakterier. Det vil gi seg etterhvert, og er ikke noe å bry seg med.

Grunnen til at dette skjer, er nok at det er endel fri næring som stammer fra springvannet, røttene og råtnende plantedeler.

Mørklegging nå betyr bare at plantene lider og at det vil bli mere næring for algene når de setter inn.

Beste remediet er god tid og/eller bra med planter som har det godt.
:)
Takker for mange gode svar

Vi får se hvordan det går, nå er det i allefall kommet fisk oppi der, og de ser ut til å trives, så da er vi fornøyde
Hei, Jostein!
Kan du ikke legge ut bilder av akvariene dine i profilen din? Har veldig lyst til å se hvordan det ble, vet du
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap