Velkommen til forumet
Som fersk akvarist så er det mye god informasjon å hente i Akvarieskolen under Artikler her øverst på siden. Spesielt oppstart av akvarium og vannverdier er fine å ta med seg.
Når det gjelder hva du kan ha i akvariet så kan du kanskje tenke litt over hva du liker. Liker du mye eller lite planter, aktive fisker eller rolige, kunne du tenke deg fisk som er lette å få yngel på eller er det ikke så nøye, liker du vennlige små fisk som svømmer i stim eller hissigpropper som helst vil ha akvariet for seg selv. Som du skjønner så finnes det veldig mange forskjellige meninger om hva som er det perfekte oppsettet
Om du vil vite hva jeg ville hatt i 110 liter så ville jeg antagelig valgt en stim med noen små fisker, et par med litt større fisker og noen tøffinger som kan leve på bunnen. Som algespiser ville jeg valgt noen snegler eller gjort jobben selv.
I et asia-oppsett kunne det da feks blitt: 10 dronningrasbora, 2 båndgurami, 8 kuhlii-ål.
I et søramerika-oppsett kunne det feks blitt: 10 kardinaltetra, 2 kurvciklider, 8 pansermaller.
Du kan også legge inn et søk i Fiskebasen under Kunnskap her øverst på siden, og se hvilke som kan passe i ditt kar. Der finner du også informasjon om de forskjellige fiskene.