Kakadueciklide
Inaktiv bruker
eg berre tenkte eg skulle kjøpe meg noen Kakadueciklide... trenger nåken tips... alt tas imot
jeg har engelsk grov grus og lurte på om dette vil skade Kakadueciklide og om eg bør gjera noko med da? btw kan da blir eit lite problem siden eg har har fisk og planter ei ganske stor rot osv... vist du fårstår poenget...
jeg har engelsk grov grus og lurte på om dette vil skade Kakadueciklide og om eg bør gjera noko med da? btw kan da blir eit lite problem siden eg har har fisk og planter ei ganske stor rot osv... vist du fårstår poenget...
Postet 01.09.08 kl 19:40
apistogramma er jordspisere, noe som vil si at de er avhengige av finkornet sand i akvariet. De siler sanden gjennom gjellene i leting etter mat
Så de kan nok få skader hvis de prøver å sile noe skarpt og stort gjennom gjellene, og det har jo noe å si hvis du vil at de skal trivest. Og det tror jeg absolutt du vil )
Skift til finkornet sand hvis du skal slik fisk )
Så de kan nok få skader hvis de prøver å sile noe skarpt og stort gjennom gjellene, og det har jo noe å si hvis du vil at de skal trivest. Og det tror jeg absolutt du vil )
Skift til finkornet sand hvis du skal slik fisk )
Postet 01.09.08 kl 20:05
Postet 01.09.08 kl 20:06
Inaktiv bruker
Shlushhvor stort er karet ditt?
berre 60l, men det står jo som minimum størelse får kakaduechiklide.
skal ha ein hann og to hoer
Postet 02.09.08 kl 20:56
Jeg vil ikke anbefale to hunner i en 60-liter. Den anbefalingen gjelder nok ganske sikkert kun for ett par. Du må huske på at dette er territorielle fisker og som de aller fleste ciklider kan de være meget aggressive.
Jeg har disse fiskene i et 240-liters kar og hos meg så krevde hunnene et revir som strakte seg en 40 cm + innover i karet når de hadde yngel. Dvs. at i mitt kar som er 120cm bredt var det en liten stripe frisone i midten; men i praksis delte de karet på midten. Aggresjonsnivået på disse fiskene er noe helt annet når de har yngel enn når de ikke har, så ikke la deg lure av at de ser fredelige ut i butikk-karet. Jeg vil anbefale et kar på minimum 80, helst 100 cm lengde for å kunne ha to hunner.
Jeg vil også anbefale deg at du passer på å få fisk som er relativt lik i størrelse; en hann kan finne på å jage bort hunner i territoriet sitt, om hunnene ikke er kjønnsmodne. I en 60-liter er det vanskelig å komme seg unna og konsekvensene kan bli fatale. Uansett så bør karet dekoreres slik at det er godt med skjulesteder og brutte synslinjer.
Kakaduene liker å ta en munnfull sand og sile gjennom gjellene sine i jakt på mat; jeg vil derfor helt klart anbefale sand som bunnlag. Men jeg vet ikke hvordan de vil oppføre seg med grus; om de vil avstå fra silingen, eller om de vil forsøke, men skade seg... Vet ikke, men prøv å finne ut av det før du evt. setter disse i et kar med grus.
Jeg har disse fiskene i et 240-liters kar og hos meg så krevde hunnene et revir som strakte seg en 40 cm + innover i karet når de hadde yngel. Dvs. at i mitt kar som er 120cm bredt var det en liten stripe frisone i midten; men i praksis delte de karet på midten. Aggresjonsnivået på disse fiskene er noe helt annet når de har yngel enn når de ikke har, så ikke la deg lure av at de ser fredelige ut i butikk-karet. Jeg vil anbefale et kar på minimum 80, helst 100 cm lengde for å kunne ha to hunner.
Jeg vil også anbefale deg at du passer på å få fisk som er relativt lik i størrelse; en hann kan finne på å jage bort hunner i territoriet sitt, om hunnene ikke er kjønnsmodne. I en 60-liter er det vanskelig å komme seg unna og konsekvensene kan bli fatale. Uansett så bør karet dekoreres slik at det er godt med skjulesteder og brutte synslinjer.
Kakaduene liker å ta en munnfull sand og sile gjennom gjellene sine i jakt på mat; jeg vil derfor helt klart anbefale sand som bunnlag. Men jeg vet ikke hvordan de vil oppføre seg med grus; om de vil avstå fra silingen, eller om de vil forsøke, men skade seg... Vet ikke, men prøv å finne ut av det før du evt. setter disse i et kar med grus.
Postet 02.09.08 kl 23:08
Inaktiv bruker
så du mener at jeg bør ha i så fall ein han og en ho?
btw du kan jo sjå på profilen min og se hva fisker og hvordan karet mitt ser ut.
vist du gjør dette så må du huske att vist jeg skifter til sand så skal jeg redekorere hele akvarie...
btw du kan jo sjå på profilen min og se hva fisker og hvordan karet mitt ser ut.
vist du gjør dette så må du huske att vist jeg skifter til sand så skal jeg redekorere hele akvarie...
Postet 03.09.08 kl 08:17
Postet 03.09.08 kl 08:49
Inaktiv bruker
SkorsteinDu har vel ikke tenkt og ha de to/tre i TILLEGG til de fiska du har? Det går ikke da du har altfor lite akvarium til de ekstra....
jeg sa sa at jeg skule ha en an og en ho kakadue. og jeg skal fjærne scalarene eller selle er bedre å si, scalarene...
høres det greit ut? eller har jeg fårsatt får mange fisker i akvarie?
begyner å bli lei av hele denne kakadueciklien og tenke på å berre butte det ut med to-tre mollyer...
Postet 03.09.08 kl 10:40
Kakadueciklidene er nå en gang ciklider, og da må man alltid tenke revirer og krangel-potensiale for akvariet. Det er bare slik fiskens natur, er.
I akvariet ditt vil nok blant annet kileflekksrasboraene bli henvist til å stå i et hjørne når kaladueciklidene beynner på familieforøkelsen, så det at du vurederer å droppe dem, trenger ikke være så dumt. Med fire scalarer oppi der allerede så er det jo egentlig mer enn nok ciklider allerede.
Hva md å utvide kileflekkrasbora-stimen skikkelig? Det borde jo være kjempestilig å se en 30-40 slike cruise rundt i akvariet på jakt etter mat?
Likte godt innredningsjobben du hadde gjort i akvariet forresten
I akvariet ditt vil nok blant annet kileflekksrasboraene bli henvist til å stå i et hjørne når kaladueciklidene beynner på familieforøkelsen, så det at du vurederer å droppe dem, trenger ikke være så dumt. Med fire scalarer oppi der allerede så er det jo egentlig mer enn nok ciklider allerede.
Hva md å utvide kileflekkrasbora-stimen skikkelig? Det borde jo være kjempestilig å se en 30-40 slike cruise rundt i akvariet på jakt etter mat?
Likte godt innredningsjobben du hadde gjort i akvariet forresten
Postet 03.09.08 kl 11:08
Inaktiv bruker
Liz HKakadueciklidene er nå en gang [B]ciklider[/B], og da må man alltid tenke revirer og krangel-potensiale for akvariet. Det er bare slik fiskens natur, er. I akvariet ditt vil nok blant annet kileflekksrasboraene bli henvist til å stå i et hjørne når kaladueciklidene beynner på familieforøkelsen, så det at du vurederer å droppe dem, trenger ikke være så dumt. Med fire scalarer oppi der allerede så er det jo egentlig mer enn nok ciklider allerede. Hva md å utvide kileflekkrasbora-stimen skikkelig? Det borde jo være kjempestilig å se en 30-40 slike cruise rundt i akvariet på jakt etter mat? Likte godt innredningsjobben du hadde gjort i akvariet forresten :)
å? takk! har eigentlig ikkje vore heilt fonøgd med det, men hvordan dretter eg kileflekkboraen? berre lure på om du har efaring...
men eg er enig høres stillig ut med ein stor stim med kileflekkbora i akvarie
Postet 03.09.08 kl 11:57
Inaktiv bruker
eg leste det som står om di på oppdret men eg lure på om eg kan dreta di ei fødekasse??
Postet 03.09.08 kl 12:02
Postet 03.09.08 kl 12:06
Nei, fødekasse blir litt vel smått, så det kan du ikke bruke. Siden kileflekkene spiser eggene sine, vil det vel være naturlig å forsøke oppdrett i et eget oppdrettskar (f.eks en 30-liters Hammarplast-boks)- satt opp med klinkekuler, lav vannstand, litt hornblad og en luftestein.
Mer info finner du helt sikkert ute på nettet en plass
Mer info finner du helt sikkert ute på nettet en plass
Postet 03.09.08 kl 12:07
Inaktiv bruker
er det noe spes. med fisken du kan se når den er gravid, en venn sa di blei svart i ræva=)
Postet 03.09.08 kl 12:23
Postet 03.09.08 kl 12:27
No e du riktignok fra Bremnes, men du kan sikkert et penare språk enn det dær likevæll..
Og huh? De eneste som blir svarte i buken når de går med yngel, er vel levendfødere, såvidt jeg vet. Med det mener jeg guppy etc.. De får, som du kanskje skjønner, yngel som klekker idet de kommer ut, derav benevnelsen "levendefødere". De andre fiskene legger egg, og det eneste tegnet er, som regel, at hunnen kan bli rognstinne. De blir rimelig runde rundt buken.
Og huh? De eneste som blir svarte i buken når de går med yngel, er vel levendfødere, såvidt jeg vet. Med det mener jeg guppy etc.. De får, som du kanskje skjønner, yngel som klekker idet de kommer ut, derav benevnelsen "levendefødere". De andre fiskene legger egg, og det eneste tegnet er, som regel, at hunnen kan bli rognstinne. De blir rimelig runde rundt buken.
Postet 03.09.08 kl 12:28
Inaktiv bruker
ModernNo e du riktignok fra Bremnes, men du kan sikkert et penare språk enn det dær likevæll..
*kremt* veit ikkje heilt kossen eg skal ta den du
Postet 03.09.08 kl 14:44
Endret: 03.09.08 kl 14:45
Postet 03.09.08 kl 17:17