Bygging av aquabar! =)

Min kjære og jeg har bygget oss en aquabar, eller en enkel bar med et akvarie inni. Tenkte det hadde vært gøy for andre og se hvordan vi har gjort det, og kanskje det kan være til inspirasjon. Hvem vet =)

Det første vi startet med var å planlegge hvor i leiligheten baren skulle stå, og litt hvor stor den skulle bli. Etter nøye vurdering, ble den tilslutt 140 x 52 x
90 cm. Så var det rett i bilen og ut på maxbo for å kjøpe materiale.
Etter mange skisser og forskjellige tegninger fant vi ut hvordan vi ville bygge den. Startet med en tynn plate som lå på gulvet, slik at leca-blokkene ikke skulle skrape opp gulvet. En 2cm tykk hobbyplate i riktig mål ble satt oppå leca-blokkene og heretter akvariet. Akvariet stod nå ca 28 cm over bakken. (Bilde 1) Deretter tok vi 4 "stokker" og begynte å lage en ramme rundt akvariet. Ved å feste tynne (finer?) plater rundt stokkene ville dette tilslutt bli stødig. Siden vi ikke ville at akvariet skulle dekke hele baren satte vi opp to ekstra stokker med plater rundt mellom akvarie-enden og veggen. (bilde 2)
Før vi festet sammen alle delene malte vi de hvite, slik at det ikke skulle bli så vanskelig å male hele delen. Når malingen hadde tørket satt vi sammen alle delene og la en hobbyplate på toppen. (bilde 3) Etter dette var gjort sparklet vi og begynte å lage en bakgrunn til akvariet.
Det blir sikkert dekorativt.

Eneste jeg ser på som bakdel ved et sånt møbel, er evt. lyden fra glass som dunker, som deretter forplanter seg til vannet.

Er det mulig å løfte opp bordplaten som et lokk? Tenker da på tilgjengelighet ved vedlikehold, og ved innfanging av fisk.

Lykke til med prosjektet, det er alltid spennende å følge med på sånt.
Bakgrunnen ble laget av isopor og maling. Etter å ha skjært ut/brent ønskede formasjon malte vi den med husfix og deretter med akryl-maling. Som et topplag smørte vi på et tynt lag med akvariesilikon.. Vet det ikke anbefales, men jeg ønsket å prøve det ut for å virkelig se hva som skjer. Akvariesilikon er jo ikke giftig for fisken! Tilslutt ble vi ganske fornøyde med resultatet hvertfall. (Bilde 1) Heretter var det bare å fylle i vann, og vente til vannet fikk stabilisert seg. Var også nedom dyrebutikken og kjøpte med noen kilo lavastein og en stor anubias som var grodd på en lavastein. Etter å ha plassert alt i akvariet var det bare å vente.
Ventetiden tok endelig slutt og vi løp for å kjøpe noen fisker! Kom dermed hjem med 7 Labidochromis sp. ´Hongi", 4 Pseudotropheus lombardoi og en ildål til å starte med. Noen av Hongi'ne skal flyttes over i 325 literen når de blir litt større.
Idag har akvariet gått med fisk i to døgn og fiskene ser ut til å trives. Litt vanskelig å se om ildålen spiser, men holder på å fòre han med scampi nå.. Så skal se om han liker det.
Som en liten detalj har vi også idag kjøpt dioder på Ikea og festet de i topp-platen. Så på kvelden slås hovedlyset av og 4 dioder står på. Dette gir et fint "nattlig" lys! Skal passe på å få tatt noen bilder av det.

Har tenkt på det med topp-platen, Aggi. Den kan løftes av og på, og skyves bakover eller fremover. Noe som gjør det veldig enkelt å bytte vann/mate/fange fisk osv. Har også tenkt litt på det med glass som blir satt ned på baren, og har kommet frem til at det ikke er så mye å gjøre med det. Men tror ikke baren kommer til å bli brukt så flittig at fiskene tar noe skade av det. Det står ingen stoler ved baren, så det kommer ikke til å være mennesker som sitter å drikker der.. unngår da at folk slår ned glass på topp-platen. =)
bilde 3 er slik det ser ut akkurat nå. Det eneste som mangler er å få satt på noen lister rundt selve akvariet slik at det ikke blir en liten sprekk mellom akvariet og selve baren.

Lurer du på noe, er det bare å spørre

Legger også ut et par bilder av fiskene ..!
Det der er skikkelig fint
Dette ser veldig fint ut og jeg lurer på noe: Den halve trestubben du har i bunnen, er det en ekte stubbe eller en etterligning du har kjøpt? Hvis det er en etterligning ser den i allefall veldig ekte ut på de bildene! Kan du legge ut flere bilder av den stubben så jeg ser hele?

Ps: jeg har litt betenkeligheter med den lavasteinen du har i karet... Er det ikke veldig lett for fisken å skrape seg opp på den? Spesielt ildålen din som ikke har noen skjell som beskytter den... (for den har vel ikke det?)
Den er nok falsk, Lro.. Men den likner ganske mye på en ekte stubbe
Kjøpte den på dyrego på Oslo city for en hundrings.. Er ganske fornøyd med den og ålen bor der. Har tenkt litt på det med lavasteinene, men det ser ikke ut som ålen tar noe skade av det, for den er mest inne i hulen sin.. Og småfiskene leker og gjemmer seg i steinen.. Ingen har blitt skadet enda.! =)

Benni
Den er nok falsk, Lro.. Men den likner ganske mye på en ekte stubbe ;) Kjøpte den på dyrego på Oslo city for en hundrings.. Er ganske fornøyd med den og ålen bor der. Har tenkt litt på det med lavasteinene, men det ser ikke ut som ålen tar noe skade av det, for den er mest inne i hulen sin.. Og småfiskene leker og gjemmer seg i steinen.. Ingen har blitt skadet enda.! =)

Nå så den ikke fullt så ekte ut, men tror uansett jeg skal stikke innom Oslo City og se på den. Får aldri nok gjemmeplasser

Tusen takk for bildene
det der var kjempe tøfft da... veldig bra bakgrunn og ellers oppsett.. hvilke fisk har du?
Hehe har hatt denne ideen selv Tøft å se at noen har gjort det. Sånn som jeg tenkte så skulle jeg bare lage en kasse i baren med kryssfiner å så ha ei kjukk glass plate fremme.

Det ble veldig bra Gratulerer med nytt karr/bar
Benni
Ventetiden tok endelig slutt og vi løp for å kjøpe noen fisker! Kom dermed hjem med 7 Labidochromis sp. ´Hongi", 4 Pseudotropheus lombardoi og en ildål til å starte med.

Som du ser Saffen, så står det litt lenger oppe på siden
Grrrotle
Hehe har hatt denne ideen selv :) Tøft å se at noen har gjort det. Sånn som jeg tenkte så skulle jeg bare lage en kasse i baren med kryssfiner å så ha ei kjukk glass plate fremme. Det ble veldig bra:) Gratulerer med nytt karr/bar

Slik at akvariet da ville hatt en glass front og resten i kryssfiner?
Trodde ikke kryssfiner tålte å stå i vann over lengre tid? Hva hvis det plutselig begynner å lekke vann? Men fungerer jo selvfølgelig hvis man skal ha reptiler eller andre skapninger som ikke lever i vann..

Takk, takk! Vi er veldig fornøyde med resultatet
Planen er vel ikke helt 100% gjennomtenkt enda siden jeg ikke har noen plass å bygge bar enda Er bare noe jeg har tenkt å gjøre når jeg kjøper meg hus en gang. Finnest sikkert noe vannavstøtende som det går ann å ha på platene. Skal jo også bygge inn bakgrunn sånn som dere har gjort vist det blir noe. Er ikke akuratt så vakkert med bare plater til bakgurnn :P
det der tror jeg seriøst er den fineste bakgrunnen jeg noen sinne her sett! *misunnelig*
Sterud
det der tror jeg seriøst er den fineste bakgrunnen jeg noen sinne her sett! *misunnelig*

Hehe, tusen takk! =) Var hyggelig å høre.! Den var ikke så vanskelig å lage, så det er bare å prøve seg frem og spørre hvis du lurer på noe..
Benni
[QUOTE=Sterud]det der tror jeg seriøst er den fineste bakgrunnen jeg noen sinne her sett! *misunnelig*

Hehe, tusen takk! =) Var hyggelig å høre.! Den var ikke så vanskelig å lage, så det er bare å prøve seg frem og spørre hvis du lurer på noe..

jeg kan få den, også lager dere ny.. dere er jo så godt i gang:P
Haha, kan du tro..
Den var jo så å si gratis å lage.. Fikk isopor gratis, kjøpte feilblandet maling til 20,- , husfix til 69,- og hadde litt akvariesilikon liggene(69,-).... Og vips har man en fin bakgrunn!
Det der ble knallfint !!! Så lurt å bygge det inne på den måten. Veldig fin innredning også i akvariet. Jeg likte bakgrunnen din også, ser veldig naturlig ut.
Knall bakgrunn, den likte jeg. Holder på å innrede nytt akvarium og dette var bare kjempe fint. Men et lite ? her. Limer du isoporen på innsiden inne i akvariet der vann og fisk er, høres dumt ut men spørr lell.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap