Ny innen akvarier, har tre

Har tre av denne typen, to svarte og en hvit. Lurer på hvilken sort dette er, er helt fersk når det kommer til akvarier, og fikk ikke med meg navnet på disse. Har også en elefantfisk og en black ghost i akvariet. Fikk svært dårlig service på dyrebutikken der jeg handlet de. Er det noen som kunne hjulpet meg?
Hvor stort akvarie har du? Jeg gjetter på at det ikke er særlig større enn maks ca 200l?

Du bør lese litt om Black Ghost og om elefantfisk.
Bl.a vil du se at disse fiskene blir stoore! Akkurat disse to bør heller ikke gå i samme kar, da det kan skade dem(nei, ikke ved at de slåss, men pga de elektriske organene de har!)
Du bør derfor, for fiskenes del, levere tilbake en av de og forberede deg på hvor stor den andre kan bli, og hvor lite fisk det kan bli i karet pga denne

(Håper også at du ikke satt fisker rett inn i et ny-oppstarta kar?)
Jeg kjøpte fiskene i går, og det var virkelig et bomkjøp. Jeg sa til hun i dyrebutikken at jeg var helt ny innen dette og om hun kunne hjelpe meg. Jada, sa hun. Jeg sa størrelsen på akvariet mitt, som er faktisk ikke mer enn 20 liter og ba hun om å hjelpe å finne fisker til meg. Hun "hjelpte", hun. Anbefalte disse fiskene, fordi de passet så bra i lag osv. Senere, når jeg kom hjem begynte jeg å lese om både black ghost og elefantfisk og fann ut akkurat det som du nettopp sa til meg.

Tror du jeg ble skuffet og sint, eller? Er det mulig å få så dårlig service? Selvfølgelig stoler jeg på henne når hun virket så sikker i sin sak og fortalte meg alt dette. Ser jo nå at jeg absolutt ikke burde hatt de fiskene her. Selvfølgelig skal jeg levere de tilbake, og hun skal jammen få høre hva jeg mener. Synest det der var regelrett DÅRLIG gjort av henne. Men tusen takk for tips!! Og du må gjerne komme med flere om du har !!
Plussmedlem
Tre scalarer, en black ghost og en elefantfisk i 20 liter...
Det må være tidenes dårligste råd fra en dyrebutikk.
Jeg er (mildt sagt) sjokkert.
Her har jeg mest lyst til å rope "forumtroll" - men det kan faktisk se ut til at "trollet" sto i butikken....
Loomis
Tre scalarer, en black ghost og en elefantfisk i 20 liter... Det må være tidenes dårligste råd fra en dyrebutikk. Jeg er (mildt sagt) sjokkert.

Jeg kunne ikke vært mere enig! Denna tar virkelig kaka!

Stinegb, nå vet du bedre Lever tilbake ALLE fiskene!
Du må også vøre klar over at mange dyrebutikker, ikke bare denne du har vært i, vil kunne gi deg veldig dårlig råd.
Det beste du gjør for å unngå en slik situasjon igjen er å undersøke FØR du går i butikken, og finner du f.eks en fisk du liker i butikken så ikke kjøp den før du har lest litt om den f.eks her på akvaforum.

Siden du allerede har fått så dårlige råd fra dyrebutikken,, hva annet har de sagt til deg?
Vet du f.eks at du ikke bør ha fisker oppi et nyoppstarta kar før etter ca 3-4 uker?
Vet du f.eks at du sannsynligvis(om du ikke har klor, osv i vannet) ikke trenger dette "aqua Safe" og mye annet dyrebutikker mer enn gjerne prakker på uerfarne akvarister?

Tilbake til din 20, her tror jeg ikke du kan ha noe fisk. muligens en kampfisk, men jeg ville ikke anbefalt det heller.
Det beste her oppi må vel være noen reker, event. fine snegler(eplesnegler, f.eks er veldig fine
Rød krystall reker er nydelige!

Håper dette hjelper deg på rett vei
Plussmedlem
Jeg har også lyst til å anbefale killi. Her kan du lese om hva slags kar som passer til slik fisk.
Disse killifiskene anbefales til en nybegynner.
Dette var helt sjokkerende! At det går an å gi så dårlig service!! Jeg blir så provosert!! Åååååh! Synd at det er slik i veldig mange dyrebutikker, tenk på alle de akvariene rundt om i landet med masse fisker som dør eller mistrives og eiere som ikke vet bedre fordi de på dyrebutikken sier det er helt greit.
Ser at du har fått mange gode råd allerede på forumet, så jeg ønsker deg bare lykke til! Reker og snegler er kjempesøte så jeg er helt med på det forslaget til 20 l. din. Men FY så sinna jeg hadde vært på hun i butikken. >
Det å sjekke opp fisker på f.eks. AF før man går til butikken å kjøper dem er ikke noe man akkurat forventer av en nybegynner.

(Jeg snakker nå ut ifra hva jeg selv og andre jeg kjenner har gjort i samme situasjon.)
Når man går til en butikk som selger akvariefisk, og har ett godt utvalg, regner man nesten med at de som selger fisken/dyrene har en viss kunnskap om hva de har i butikken. Det samme gjelder nesten kjøp av andre ting som hvitevarer, pc'er osv. Selger er i sjeldne tilfeller ekspert på det de driver med, men de fleste kan det generelle.

Slik burde man nesten forvente i en dyrebutikk, egentlig. (Slik en fortalte meg her på AF, det jobber en del unge jenter/gutter som er mest interessert i hest/hund/katt og har ikke peiling på fisker pga. lite interesse). Men det blir litt rart om det hadde vært sånn i alle butikker, selgerene har bare kunnskap av de er interessert i. Man kan egentlig ikke gi skylden til den "stakkars" selgeren som står i butikken og selger fiskene, men til evt. daglig ledere/butikksjefer.
De burde ha ett ansvar i å gi noe skikkelig opplæring i hva butikken selger.
F.eks. når det gjelder fisk, fugl, kaniner og hamstere har butikkene stort sett ett standard utvalg.

Men nå sjekker jeg alltid ut hva som står av info om de div fiskene jeg tenker på å anskaffe meg. Hører skjeldent på de i butikken, da de stort sett snakker om fiskens fine farger istedet for krav/behov, og Tetra min. aldri forurenser vannet osv.

Desverre er det nå slik at de aller aller fleste butikker er til dels kyniske, og skal drive handel. Hvor det er pengene som står i sentrum, ikke dyrenes velbehag.
Det beviser også dette tilfellet her.

Når det gjelder kampfisk i 20 liters tanker, vil jeg ikke gå så sterkt inn å si at man ikke bør ha den i 20 liter. For all del, hvis du har en pumpe som renser/sirkulerer vannet godt og en liten varmekolbe for å holde stabil varme (spesielt på vinteren) så er 20 liter egenlig bra for en kampfisk.
Dette gjelder da om du skal ha kampfisken alene. Personlig vil jeg heller at folk har kampfisk i 20 litere eller større tanker. Når man tenker på at alt for mange kampfisker til slutt havner i små "akvarium" på 2,5 til 5 liter.

Ble mye skriving her, jeg beklager... hehe
Moralen er: Fra nå av sjekk alt på AF, eller snakk med de her inne som faktisk har kunnskap om nesten alt i akvastikkens våte verden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap