Bakterier fra gammelt akvarie i nytt akvarie

for å få fortere gang i et nyoppsatt akvarium, ble jeg tipset om å tilsette vann fra at etablert akvarium, og litt slam fra filteret.

Men er det like lurt kanskje å bare bytte filter, og sette inn det brukte filteret i det nye akvariet?
Hvis du da setter inn det nye filteret i det gamle akvariet, så er jo det uten filterbakterier og blir å anse som et nyoppstartet kar. Så da "flytter" du egentlig bare "nyoppstartproblemene" fra det nye til det gamle. =)
Anbefaler heller at du klemmer bakterier fra det gamle filteret over i det nye. De skal gi en pangstart. Vi har gjort det hver gang vi har startet opp et nytt kar, og har gått veldig bra hver gang. =)
hvor lenge vil det da ta før jeg kan sette i fisk?

Målte med en strips - tetratest 5 in 1, og alle verdiene er der som de skal være i begge karene.
La det stå i ett døgn, eller så, og så ha oppi noen få fisker. 2-3 små, eller tilsvarende. Pumpen har nå en liten bakteriekoloni, og den må få tid til å bygge seg opp. Gjelder alle kar, man må ikke ha oppi for mange nye fisker, for fort..

Hiv teststripsene, og kjøp dråpetester. De koster mer, men man kan i alle fall stole på dem.. Klart nykaret ikke har NO2, for eksempel, siden du ikke har noe fisk oppi der (eller?), men den kan fort komme. Anbefaler å teste vannet i hvertfall annenhver dag den andre uken, det er gjerne etter to uker du ser nitritt med denne metoden, om du har hatt det litt for travelt..
Jeg fikk svakt både på no2 og no3på begge testene (nytt og gammelt kar)

Men hva er dette, kan noen fortelle meg på en enkel måte? Jeg synes det er innviklet, vet at det har med hvor reint vannet er. Men jeg blir forvirret av nitrat og nitrin eller hva det heter.
ta filterslam fra gammeltfilter å ha inni nytt filter. Innkjøringen tar 2-3 uker.
amoniakk => nirtit => nitrat

Ammoniakk(NH3) er giftig, det blir omdannet til Nitrit(NO2).
Nitrit er giftige i ganske lave konsentrasjoner, men når det har blitt omdannet til nitrat(NO3) er det ganske ufarlig.
Shlush
ta filterslam fra gammeltfilter å ha inni nytt filter. Innkjøringen tar 2-3 uker.

Vil hardnakket påstå at det ikke tar 2-3 uker med filterslam fra "gamlekaret"..
Til trådstarter; Har du "svake utslag" på nitritt (NO2) så må du til og ta delvannsbytter til det ikke er noe nitritt som kan måles. Mange tråder her om nitritt, så det er bare og søke å lese
Denne og denne artikkelen tar for seg vannverdier og oppstart av akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap