Slutt på biltemasand (side 2)

Vi hadde store kar å fylle før vi oppdaga blåsesanda også.
Å vi greide betale for det da. Så da klarer vi vel det nå også.

Men det er klart, det svir jo litt med tanke på at tilsvarende kilo sand i en dyrebutikk er så utrolig mye dyrere.
Mener å huske at jeg så en sekk med fin sand til 70,- for 3 Kg eller noe sånt en gang.
Biltema gir 25 Kg for 50,-
Penger spart er penger tjent! :P
Jeg kjøpte 3 sekker med sand for ca. 1 måned siden (kanskje enda litt lenger siden), kan jeg ikke bruke det da? Og jeg som endelig skulle fylle 240 literen..
teppemann
googlet litt, fant denne: [URLBLOCK1]. varenummer 294010001 "Sand for sandblåser, meget god kvalitet. 25 kg sekk. 69,-". har noen prøvd denne?



Jeg velger å tro at den er like god som biltemasanden uten kvikksølv. Det går jo an å ta en telefon og spørre.

Blåsesand er blåsesand, tror nå jeg. Spiller ingen rolle om den kjøpes på biltema eller annen butikk???
Malin.P
Jeg kjøpte 3 sekker med sand for ca. 1 måned siden (kanskje enda litt lenger siden), kan jeg ikke bruke det da? Og jeg som endelig skulle fylle 240 literen..


Ring biltema og forklar situasjonen og spør dem før du bruker den i akvariet.
2nelise
Ring biltema og forklar situasjonen og spør dem før du bruker den i akvariet.


Kan dra dit i morgen å spørre
2nelise
[QUOTE=teppemann]googlet litt, fant denne: [URLBLOCK1]. varenummer 294010001 "Sand for sandblåser, meget god kvalitet. 25 kg sekk. 69,-". har noen prøvd denne?



Jeg velger å tro at den er like god som biltemasanden uten kvikksølv. Det går jo an å ta en telefon og spørre.

Blåsesand er blåsesand, tror nå jeg. Spiller ingen rolle om den kjøpes på biltema eller annen butikk???

Jo det kan det, og dette gjelder ikke bare stoffene som sanda inneholder.

Men biltemasanda er kikket på med mikroskop og dermed avklart at sandkornene var runde og ikke hadde skarpe kanter, men dette betyr ikke at sanda fra Torshov er det. Og sand med skarpe kanter vil ødelegger gjellene til fisk som siler sand, eks ciklider og vil slite ut bartene til cory feks. Så man bør ikke putte hva som helst i karet.
Malin.P
[QUOTE=2nelise]Ring biltema og forklar situasjonen og spør dem før du bruker den i akvariet.


Kan dra dit i morgen å spørre

Hvis du skal til Tromsø i morra, så ta sekkene med deg slik at du kan få pengene tilbake hvis den ikke er brukbar.
2nelise
Det er ikke noen umiddelbar krise for meg, jeg har den sanda jeg trenger foreløpig. Stakkars den som skal fylle opp et stort akvarie med sand kjøpt på dyrebutikk, DET blir dyrt det. For ikke å snakke om de stakkarne som har kjøpt biltemasand med kvikksølv i august. Hun jeg snakket med sa at det ble trekt fra butikkene 27 august.

Jeg har fylt opp mitt 270 liters hjørnekar med sand fra butikken fordi de ikke kunne selge meg biltemasand på mandagen. Hittil har jeg brukt 400 kr på 3 små sekker og det ble langtfra nok. Heldigvis hadde min søster en sekk med biltemasand til overs som er kjøpt for lenge siden som jeg fikk av henne og takk for det ellers hadde det blitt enda dyrere.
googlet litt videre, fant en tråd om denne sanden her på akvaforum:

Hei ville ikke brukt denne.

den inneholder for mye magnesium. Grønnfargen kommer av at den er utvunnet fra Olivin et mineral som er grønt.

Grusen fra Biltema inneholder mest kvatts og feltspatt. Hovedgrunnsoffet er Silisium som er det glass består av og rimelig rent.


Hei
Har litt erfaring med denne typen sand,og den var ikkje av den positive sorten.
Sanden er for kompakt , ligger for hardt på bunnen slik att for eks. coryane gnager seg opp på finnene , jeg bytta til rådasand , den ligger mykje lettere på bunnen.


så dette er nok ikke et godt alternativ, after all...
Nå gnikker dyrebutikkene seg i hendende med $ tegn i øynene
oioioioi nå ble jeg paff å bekymret alt på en gang.... Jeg har iløpet av de siste måneder satt opp 1stk 493ltr, 1stk 660ltr, 1stk 540ltr, å en 325ltr alt med sand kjøpt på biltema (å det blir jo fort endel sand...)... er det noen måte å sjekke dette på?? såvidt jeg vet så er det ingen dråpetester som går på kvikksølv?(har tetra sin analyse-koffert) hvordan vil dette slå ut på fisker å planter o.l?? ingen som har begynt å svømme med "oppned" ennå i alle fall... å plantene ser jo ganske så "normale" ut...
jah, det er jo vel å fint det men jeg har biltema sand i alle mine kar å alt er satt opp iløpet av de siste 4-5måneder så jeg lurer jo litt på om jeg er i faresonen her.. hadde slettens ikke fått med meg det her før idag jeg... å om det er noen tester som kan påvise om sanden er skadelig..??
Hm.... tenke, tenke, tenke!

I 240 literen min som jeg fikk i februar har jeg biltemasand som ble kjøpt i februar, og har aldri opplevd fiskedød i det karet.

540 literen ble satt opp i mai og biltemasand ble kjøpt inn i den forbindelse. Her har jeg faktisk hatt noen uforklarlige fiskedød. Hm.... mon tro om det er en sammenheng her?

Hjelpes, nå blir jeg bekymra
Jeg skjønner ikke helt problemet. Det finnes sand å få kjøpt, men prisene kan variere. Man kan vel undersøke litt i ulike butikker før man handler så man ikke velger den dyreste sjappa heller.

Jeg bruker Rådasand i korn str. 0,4 - 0,8 mm i mine akvarier, og en sekk på 25 kg koster 119,-. Den fungerer helt flott til mine Corydoras, og det er denne sanden jeg har brukt hele tiden. Denne kornstørrelsen må jeg riktignok bestille, for de fleste har den ikke inne på lager i butikk, men den er å få tak i på få dager.

Jeg kan ikke tro at de fleste av oss som driver med akvarium skal bli ruinert av å måtte betale 70 kr mer for en 25 kilos sekk med sand enn de gjorde på Biltema? 119 kroner er jo ikke mer enn hva et par fisk eller en plante koster, og det har jo folk råd til? Sanden er til gjengjeld evigvarende, den kan vaskes og brukes om igjen i andre akvarier om man vil. Den dauer ikke, og du kan ha den i tjue år om du vil. Sånt sett er det jo en langsiktig investering, som er skittbillig om man tenker på hvor lenge man kan bruke den!

Jeg ville påstå at det er ikke prisen på sand som ruinerer en når man handler til akvariehobbyen. Det er andre ting det går langt mer av og som man må kjøpe mye oftere.

119 kroner, det er et par hamburger-menyer på McDonalds, det, folkens! Dropp en eller to av dem, så har du sanda du trenger.

PS!
Biltema-sanden er riktignok hvitere enn Rådasand, og mange liker kanskje den sandstrand-følelsen den hvite sanden gir. Der må jo Rådasanden melde pass, riktignok.
oi.....

Bytta ut grusen i min 60l i juli-agust en gang.
Har hatt en fåreløpig uforklarlig fiskedød etter dette, og det var min gibbi som døde igår......
Mona, du må ihvertfall skjønne problemet hvis folk har fylt giftig biltemasand i akvariene sine, noe som er helsefarlig både for folk og fisk.
Nå ble jeg bekymret for jeg har ikke noen annen sand til å bruke til 60 litern min. Og vil ikke risikere livene til mine kommende corydoras pygme.

Burde jeg da ikke bruke denne sanden og heller ta enten sand på 1-3 mm eller rådasand? Den på 1-3mm er svart rådasand. Men tror det vil deprimere karet skikkelig når det er svart bakgrund.
Faen og
Når jeg tenker meg om så har jeg mistet alt for mange dyre malawi fisker i 540 literen. Jeg har ikke forstått hvorfor. Alle vannverdiene har vært optimale. Når jeg får tid så tapper jeg ned hele dritten og skifter bunnsubstrat, koste hva det koste vil. Kan faktisk dra til stranda i Åsgårdstrand og stjeler sand en mørk kveld, der er det det nydelig hvit sand. Neppe kvikksølv i den.

Fanken også altså!
2nelise
Mona, du må ihvertfall skjønne problemet hvis folk har fylt giftig biltemasand i akvariene sine, noe som er helsefarlig både for folk og fisk.


Det var nok ikke det Mona mente da, hun siktet til at vi fint kan få tak i sand, selv om biltema ikke har for øyeblikket.

Her jeg bor kommer en sekk med rådasand 25kg på 349,- i den lokale butikken. Hjelper ikke å jobbe der heller, det blir dyrt når man skal ha sand til et stort kar.. Snakker av erfaring, jeg har fylt to 720L med rådasand.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap