Slutt på biltemasand (side 3)

Nei, men mona må jo forstå litt også. Jeg har 5 sekker biltemasand i 540 literen, litt under 5 da. men kjøpte fem for å ha nok, oog brukte nesten alt. Med den prisen du oppgir pr. 25 kg. sekk så må jeg ut med ca 1700,- for å bytte og det er faen meg dyrt gitt.
Jeg ble fortalt at det var forurensing i sanden, i form av feil dimensjon på sandkornene.. Ikke kvikksølv, altså. Om fisk dør av det, så tror jeg de har samme/veldig like symptomer som mennesker først. Kvikksølv skader nerver/nervebaner og vil nødvendigvis gi symptomer på at det er slike skader. Skjelvinger, forvirring, bevisstløshet og død.

Ingen symptomer kan vanskelig skyldes på kvikksølv, tenker jeg. Uansett ikke noe man ser "over natten"; men noe som skjer over tid. Fisk har adskillig større toleranse for kvikksølv enn vi har, derfor kan noe fisk være direkte skadelig for oss å spise, siden de lagrer giften i leveren osv. Enkelte fiskeslag er så giftige for mennesker i noen områder, at en enkelt fisk kan være dødelig å spise. Helt andre konsentrasjoner enn et menneske ville tålt, altså. Ikke skyld "uforklarlig fiskedød" på Biltemasanden, ikke i første omgang i alle fall..

Hentet fra Wikipedia (Gjelder mennesker);

"Kvikksølvforgiftning
Kvikksølvforgiftning kan være både akutt og kronisk. Symptomer omfattet skjelving, følelsesmessig ustabilitet, søvnløshet, demens, og hallusinasjon. Undersøkelser har vist at akutt eksponering (4-8 timer) for rent kvikksølv i konsentrasjoner fra 1,1 til 44 mg/m3 førte til brystsmerter, dyspné, hoste, blodspytting, problemer med lungefunksjon, og bevis på lungebetennelse.[14]

Eksponering for kvikksølvsdamper kan føre til alvorlige problemer med sentralnervesystemet, inklusivt psykotiske reaksjoner som delirium, hallusinasjoner, og tendens til selvmordstanker.

Akutt kvikksølvforgiftning kan føre til funksjonelle forstyrrelser, som omfatter irritabilitet, opphisselse, blyghet, og søvnløshet. Ved fortsatt eksponering utvikles en muskelskjelving som kan forverres til voldsomme muskelkramper. Skjelvingen starter først i hender og senere i øyelokkene, leppene, og tungen. Langtidseksponering av lavere konsentrasjoner kvikksølv har blitt forbundet med svakere symptomer av tretthet, irritabilitet, hukommelsessvikt, sterke drømmer, og depresjon."

Og uansett, om vel en uke skulle de få inn ny sand, ikke akkurat lenge å vente.. Skal kjøpe mer, jeg!
2nelise
Nei, men mona må jo forstå litt også. Jeg har 5 sekker biltemasand i 540 literen, litt under 5 da. men kjøpte fem for å ha nok, oog brukte nesten alt. Med den prisen du oppgir pr. 25 kg. sekk så må jeg ut med ca 1700,- for å bytte og det er faen meg dyrt gitt.


89x5=445.-
Men vil noen si sikkert om det burde være trygt å bruke den eller om det burde byttes/kjøpes ny?
det var synd å høre om dette...

torsov bilrekvisitta har finkornet blåsesand til noen-og-seksti kroner.
den ser helt fin ut, men ikke kjøp den!
den grumser vannet noe allvorlig og den dreper fisken, taler utifra egne erfaringer.

den luktet rart også, men det merket jeg etter den var oppi karet...


Problemer mitt er i alle fall at jeg har biltema sand i alle akvariene jeg har å hvis den er skadelig så er det det som er problemet mitt.... blir endel jobb å sjonglere fisk å grave sand, jeg er ikke vilt begeistret over å måtte betale noen kroner ekstra men hadde jo selvfølgelig helst sluppet det også men akkurat den utgiften skal jeg nok overleve, er som nevnt tidligere MYE som er dyrere enn sand 8-))) men det var ikke prisen som var problemet i alle fall jeg tenkte mest på fisk (for de kostet ganske mange sekker med sand for å si det sånn)
Ingen problemer hos meg
Kjøpte Biltemasand i august. Har bl.a Corydoras som roter rundt i sanden, ikke noe som tyder på problemer!
Har sand i nesten samtlige (ca 20) kar, ingen problemer ut over de jeg klarer å lage selv..
Jeg stoler på min tro at det ikke skader noen fisk vis dem takler kvikksølv mer en mennesker.
Modern
89x5=445.-


Nei, jeg refererte til den som koster over 300,- sekken
Men du trenger jo ikke dra til Fevik og kjøpe den dyreste sanden..? OT; Er du fra Setermoen, om jeg får spørre?
Modern
Men du trenger jo ikke dra til Fevik og kjøpe den dyreste sanden..? :) OT; Er du fra Setermoen, om jeg får spørre?


Spør du meg? Nei, Setermoen er også i troms, men i indre troms. Jeg er fra Finnsnes, 7 mil fra Setermoen. Finnsnes ligger ved kysten, skal du til Senja så må du kjøre over brua fra Finnsnes til Senja. Finnsnes ligger midt mellom Harstad og Tromsø
Selvfølgelig... Har bodd endel år på Moen, i Målselv, så jeg kjenner godt til Finnsnes, og Senja
2nelise
Mona, du må ihvertfall skjønne problemet hvis folk har fylt giftig biltemasand i akvariene sine, noe som er helsefarlig både for folk og fisk.


HVIS det nå faktisk er kvikksølv i sanda da...
Nå skal vi ikke glemme at det kun er èn person her inne som har blitt fortalt dette.
Jeg vil ihvertfall høre det fra flere hold før jeg tar til meg å tror på noe.
Selv om noen fisker har strøket med trenger man ikke få panikk å kvitte seg med flere hundre kilo sand med en gang!
Joda, Biltema har riktignok tatt tilbake sanda men det trenger ikke bety at sanda ikke kan brukes i akvariet mer.
Tror vi skal roe litt på alle kvikksølv teoriene og bekymringene som florerer intill vi har hørt fra flere at dette faktisk var grunnen til at Biltema fjernet sanden fra hyllene.

Som jeg sa tidligere, selv om det er dyrt så hadde vi store akvarier å fylle før Biltemasanda begynte å brukes også.
Å vi hadde råd til det da.
Å har man ikke råd til sand i en 600 liter, ja så får man bare la være å kjøpe akvariet da! Å heller kjøpe ett mindre som man har råd til å fylle.
Enkelt å greit.
Siden nå biltema har eeenda et produkt som trekkes fra markedet pga feil, og dette desverre var sanden som vi bruker i fiske husene våre, så har jeg et problem; de tre butikkene jeg har innen for rekkevidde har sand som bestillings vare. Noe som gjør at denne blir svine dyr. Hadde den kostet 300 kroner hadde jeg igrunn ikke brydd meg tror jeg, meeeeen, det er litt mer enn som så.
Spørsmålet mitt kommer her; kan jeg, som nærmeste nabo til et diiiiigert sand/grustak gå dit og kjøpe sand til tre akvarier på 325 liter? Sanden koster nada og har samme korn størrelse som biltema sin.. Dette er en blåse sand som er brukt i sandkassene i samtlige barnehager i hamar området og på Koigen (en ny fin sand strand på Hamar). Skulle tro den var relativt ufarlig da, ettersom det er en kjent sak at det i gjennomsnitt bakes og spises 16 sandkaker i norske barnehager i uken:P
Det finnes nok av gratis sand og grus for dem som har litt initiativ.
Håvard Støre Andresen
Det finnes nok av gratis sand og grus for dem som har litt initiativ.


Men hva er det man må holde et lite øye med om man skal begynne å rane sandkassene i nabolaget? Bortsett fra naboene selvfølgelig..
Tenkte på om det er noe som er fy fy, går det for eksempel ann å bruke morenesand?
Håvard Støre Andresen
Det finnes nok av gratis sand og grus for dem som har litt initiativ.


Sterud
Men hva er det man må holde et lite øye med om man skal begynne å rane sandkassene i nabolaget? Bortsett fra naboene selvfølgelig.. Tenkte på om det er noe som er fy fy, går det for eksempel ann å bruke morenesand?


Jeg tror Håvard tenkte mer på sand fra elver og sjøer. Ikke nabolagets sandkasser. Den sanden som brukes i sandkasser er nok ikke egnet til akvarium.
mona o
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Det finnes nok av gratis sand og grus for dem som har litt initiativ.


Sterud
Men hva er det man må holde et lite øye med om man skal begynne å rane sandkassene i nabolaget? Bortsett fra naboene selvfølgelig.. Tenkte på om det er noe som er fy fy, går det for eksempel ann å bruke morenesand?


Jeg tror Håvard tenkte mer på sand fra elver og sjøer. Ikke nabolagets sandkasser. Den sanden som brukes i sandkasser er nok ikke egnet til akvarium.

må ikke du ta alt så bokstavlig da:P
i elver som i sjøer er det utrolig mange forskjellige typer sand. Spørsmålet mitt blir fremdeles det samme, hva er det man skal se på om man skal hente sand og/eller grus fra naturen? Er jo ikke bare bare etter som jeg har forstått..?
Det viktigste i slike tilfeller (altså henting av sand fra sandtak o.l.) er å vurdere forurensningsfaren: kan det være fullt av olje o.l fra annleggsmaskiner, eller er risikoen liten for dette?

Rådasand er forresten, om jeg husker korrekt: morenesand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap