Hjelp! min sommerfuglciklide har plutselig forsvunnet..

jeg har et lite akvarium på 40l med to sommerfulciklider og fire otocinclus.

For to dager siden da jeg kom hjem manglet sommerfuglciklide hannen som tidligere på dagen hadde sett fargerik og sunn ut!

Jeg har ikke funnet han noe steder i akvariet (og det er jo ikke så veldig stort) og har til og med letet på gulvet rundt.... hva kan ha skjedd her?
alle de andre fiskene ser ut til å ha det bra og da jeg testet nitrit ga det ingen utslag, noen som har peiling?
Inni filteret? Dødd og oppspist?
var den liten blir den borte fort.
den var ganske stor, i alle fall 4-5cm.. alt for stor til å forsvinne inn i filteret.
jeg byttet vann i akvariet i dag og prøvde å løfte på steiner o.s.v men fant ikke noe, står helt blank her, skjønner egentlig ikke hvorfor den er død i det hele tatt..

anngående død og oppspist så spiser vel ikke otocinlus døde fisk? den lille sommerfuglcikliden kan jo ha fått seg et festmåltid, men kan en fisk virkelig spise en annen fisk som er større?
Har den alltid vært så fargerik eller var den i spesielt fornøyd slag når du tok bildene du har av karet ditt? Så litt unaturlig fargerik ut :P Da er det fort en svekling.
den var utrolig fargerik ja.. der er du kanskje inne på noe.. den hadde også en knekk på halen da jeg kjøpte den, uten at det trenger å spille en rolle..

hunnen har en svakere farge, men begge ble kjøpt av samme forhandler (og er sikkert fra samme"kull")
men jeg må også påpeke at bildene er tatt med blitz så det fremhever jo særlig blåfargen på halefinnen, så hunnen på dette bildet er ikke så fargesterk i virkeligheten, men som sagt var hannen det..
Hvis akvariet står på en kommode el.lign, har du sjekket i sprekken mellom den og veggen BAK akvariet? Fabelaktig hvor dyktige hoppere mange fisk egentlig er. Og det kan være nok å snu ryggen til en åpen fôringsluke eller et åpent armatur bare i noen sekunder... så vips! er en fisk ute. Noen greier å hoppe ut gjennom det lille hullet bak på armaturet som ledninger og slanger går ut gjennom også...(en inntørket fisk er bare en brøkdel av sin opprinnelige størrelse)

Nå tror jeg ikke sommerfuglciklider er spesielt kjent for å hoppe, men alle fisk kan hoppe "if given the opportunity"
Otocinclus har sugemunner, og har du flere av dem så rasper de fort i seg en død fisk. Det er forbløffende. Hvor mange ottoer har du?
De kan også hoppe ganske langt bortover langs gulvet når de kommer på at det var en dum ide å hoppe ut av vannet :P Fant en gang en tørrfisk helt innerst ved veggen under senga, ihvertfall halvannen meter fra der akvariet sto da.
Har du katt? De kan vel også tenke seg å hjelpe fiskene ut.
har fire ottoer i akvariet og skal så absolut sjekke bak komoden!
har nok ingen katt nei, da ville den nok fått skylden med en gang ;P
Er nok litt seint å redde den nå hvis den har vært ute av karet et par timer desverre :/ Men du kan jo vise den til de andre fiskene, så de skjønner at det er dumt å hoppe ut
hehe, skal gjøre det hvis jeg finner den :P
De er flike til å gjemme seg
Har selv et par med sommerfuglciklider i min 100 liter. Det kan være svært vanskelig å få øye på de om du har en del planter.

Jeg trodde også en av mine var gått dukken. Men med tålmodighet (og gjerne litt mat) så dukker de opp.
Små fisker som dør i karret går rimelig fort i oppløsning i tropisk temratur.
ja, jeg får satse på at det er det som har skjedd, fant ikke noe i sprekker og kroker, og har letet gjennom hele akvariet under vannbytte.. det var svært synd da, var en fantastisk fin fisk (selv om den var litt konemisshandler) :P
Leste nettopp om dem, og det står at de er litt nervøse og liker å gjemme seg. Men om du har lett og ikke funnet den, så er neppe det svaret på gåten.

Synes likevel det er rart den er helt borte, for min erfaring er at restene eller skjelettet kan blir liggende en stund.
mysteriet er løst! Den har tydeligvis hoppet ut og karet og slengt seg bak kjøleskapet, som står et stykke unna!! (et ganske godt stykke unna!!)
greit og vite at det ikke var jeg som gjorde noe i alle fall.. men nå blir det innkjøp av plexiglass for å dekke til "mathullet"... forhåpentligvis har de andre fiskene lært!
Bra du fant ut av det da
jepp, du hadde nok rett til slutt du
Jeg har lokk over begge akvariene, da kan de ikke komme seg ut :P
Tilfeldig bekjentskap
© Silje
Reklame for plussmedlemskap