Førstegangs fiskeeier

Hei folk

Jeg har et par spm ang slørhaler... (har verget meg litt for å skrive her pga det er så mange bolle hatere og genmanipulerte fiskehatere her inne)

Men, jeg har altså 2 stk små slørhaler i en bolle på 30 liter. I den er det grov grus og 2 planter(tenkte å sette inn en rot eller noe liknende etterhvert)
Fiskene ser ut til å trives ganske godt, men de er enda litt redde for meg når jeg går rundt omkring i stua.

**Jeg har lest og lest her inne på forumet og etter hvert forstått at jeg er ganske slem som har gitt disse to fiskene denne skjebnen. men pga dårlig råd og plassmangel kan jeg ikke ha noe større akkurat nå. MEN tenker jeg skaffer meg en 110L når jeg flytter sammen med typen min**

Nå som jeg allerede har disse fiskene, så vil jeg jo gjerne gi dem et godt liv her i stua mi

Hvorfor napper de på plantene? kjeder de seg?
Hvorfor er det et lag med bobbler langs kanten på overflaten?
Hvordan får jeg opp avføringen dems uten å tømme hele bollen for vann?

Er det ellers noen gode råd å komme med til en som er helt ny?
(ja skal skaffe meg flere liter når plassen og lommeboka tillater det)
ehm...hadde kanskje ikke vært så verst med en filterpumpe med lufttilførsel oppi der...filteret vil garantert rense opp vannet noe. så kan du kjøpe en liten slamsuger for å få opp bæsjen. har også en slørhale som napper i planter, tror han spiser dem.
Inaktiv bruker
gullfisk er jo planteetere, så at dem spiser planter er jo ikke rart
det med bobler er jo kanskje fordi de har endel oksygen mangel da, å da ligger de å vaker etter luft
også burde du i hvertfall skaffe deg et luftfilter frem til du får et større akvarie til disse, da bevegelse i overflaten er nødvendig for oksygentilførlsel
Teia
Hei folk:) Hvorfor napper de på plantene? kjeder de seg? Hvorfor er det et lag med bobbler langs kanten på overflaten? Hvordan får jeg opp avføringen dems uten å tømme hele bollen for vann?

Hei.

Nesten alle slørhaler napper på plantene, for at dei skal gjere det mindre kan du prøve å gi dei litt agurk. Eller plante noen anubias-planter for dei spisere ikkje fisken

For å få opp avføringen etter dei anbefaler eg deg å kjøpe ein slamsuger. Den koster ca 50-100 i ein vanlig zoo-butikk.

Les her om Gullfisk/ Slørhale
Teia
Hvorfor napper de på plantene? kjeder de seg?

Det er mer trolig at de er sultne på grønt.

Teia
Hvorfor er det et lag med bobbler langs kanten på overflaten?

Høres ut som proteiner (forurensning). Det kommer, for å være ærlig og gi deg det svaret du trolig ikke ville ha, av at du har to relativt store fisk i en liten bolle.

Teia
Hvordan får jeg opp avføringen dems uten å tømme hele bollen for vann?

Du kan prøve med en hevert.
Jeg vil ikke anbefale deg å vente til du "får råd" , fiskene trenger filter, ordentlig vann, osv NÅ!

Ser du er ifra Bodø, en av de tre butikkene der må da kunne ta imot disse fiskene??

Så kan du heller sette opp bollen med filter og et par reker? Det blir mye koseligere, og mye bedre for fiskene!

Forresten, les litt om gullfisk, om du ikke allerede har gjort det. Og som du da ser under "for og foring" så spiser disse planter..

edit; ser det er flere her som har svart mens jeg har skreve mitt(litt treg Fortsatt mener jeg at det beste du gjør er å levere fiskene inn til dyrebutikken! Spesielt om du ikke engang har filter til de...
Takk for raskt svar alle sammen

Har sett på noen filterpumper i butikken i dag, men hvordan skal jeg få festet dem i en bolle? er jo ingen bestemte kanter.

Jeg har gitt dem agurk, men de turde ikke nærme seg den...(den lå der i litt over 1 døgn)
I dyrebutikken ble jeg fortalt at planten jeg kjøpte var av typen "Anubias barteri".

Ang bollen, tenkte å bruke den til en kampfisk når slørhalene får seg nytt hjem? Går det bra? å ha ev. 1 stk kampfisk hann i en bolle på 30L?

Men er bollen for liten til de slik som de er per dags dato? det er snakk om 30 L vann og ca 6-8 cm fisk. vet jo den blir for liten når de vekser seg til...
Teia
Hei folk:) Jeg har et par spm ang slørhaler... (har verget meg litt for å skrive her pga det er så mange bolle hatere og genmanipulerte fiskehatere her inne)

Hater og hater.. Er ikke genmanipulert, heller, tror jeg Heller ikke fiskehater. Er bare synd i sånne fisker, tenker jeg, da. Men, de kan jo ha et godt liv selv om de ser litt rare ut..

Teia
Men, jeg har altså 2 stk små slørhaler i en bolle på 30 liter. I den er det grov grus og 2 planter(tenkte å sette inn en rot eller noe liknende etterhvert) Fiskene ser ut til å trives ganske godt, men de er enda litt redde for meg når jeg går rundt omkring i stua.

Fikk først litt hakeslepp, så tok jeg en titt på bildet, tror ikke de har så innmari liten plass, enda Og du vet jo at de blir større, så da regner jeg med at plassen blir bedre, også. Ser at du ikke har filter, anbefaler deg sterkt å kjøpe f.eks et bunnfilter til bollen din, sånn at de får litt sirkulasjon, og renholdet blir enklere for deg. En luftpumpe til å drive filteret må du også ha, antar dette kommer på ca 3-400 kroner, men andre vet sikkert det bedre. Mange fisker blir fort skremte, hjelper om de har flere steder å gjemme seg. Slørhaler trenger ikke røtter, men det gjør ikke noe om du har en der, likevel, de pynter jo opp, og gir fiskene flere gjemmesteder.

Teia
**Jeg har lest og lest her inne på forumet og etter hvert forstått at jeg er ganske slem som har gitt disse to fiskene denne skjebnen. men pga dårlig råd og plassmangel kan jeg ikke ha noe større akkurat nå. MEN tenker jeg skaffer meg en 110L når jeg flytter sammen med typen min:)** Nå som jeg allerede har disse fiskene, så vil jeg jo gjerne gi dem et godt liv her i stua mi:)

Dette er en god plan

Teia
**Hvorfor napper de på plantene? kjeder de seg? Hvorfor er det et lag med bobbler langs kanten på overflaten? Hvordan får jeg opp avføringen dems uten å tømme hele bollen for vann? Er det ellers noen gode råd å komme med til en som er helt ny? (ja skal skaffe meg flere liter når plassen og lommeboka tillater det)

Slørhaler er veldig glade i grønt. Det er godt mulig at de vil spise alt du har av planter.. Du kan gi de litt grønt når du forer, det vil de sette pris på, agurk, squash og forvellet kål tror jeg er "safe". Andre har sikkert noen gode råd om dette. De er alltid sultne, så pass på at du ikke forer for mye, de blir mestre i å tigge.. Og husk å ta bort ferskt for (restene) før de forurenser, ta de opp etter en time, el to, like greitt først som sist.

Boblene antar jeg kommer av at det ikke er filter oppi der, og dannes av bakterier og at fiskene er oppe og super litt luft, pluss evt gasser fra plantene. Dette blir borte når du får filter. Anbefaler deg å lese artikkelen om oppstart av akvarier, den er veldig matnyttig. Det blir endel vannbytter på deg, siden du allerede har fisk oppi der, men det går over

Bunnen slamsuger du med en hevertslange, samtidig som du skifter ut vann. Denne metoden er nok den enkleste. NOE vil det alltid ligge, ti sekunder etter slamsugingen også, sånn er det med fisker. De driter..

Edit; Ser jeg skrev for lenge..
Tusen takk for svar
Ja du skjønner ,man blir litt redd for å få kappet av hender og bein her inne:P

fint du tok en titt på bildet, det var en grunn til at jeg la det ut. For å vise at de har litt å gå på foreløpig(mener jeg).

Men skal absolut kjøpe meg filter folkens takk for råd...

Har jo skjønt at innkjøpet mitt ikke er av de smarteste i ettertid og har derfor tenkt å gjøre noe med det En venninne av meg hadde to gullfisk i en 15L i 8 år... Selvom disse fiskene kanskje ikke hadde det så bra, så døde de i hvertfall ikke.
modern
De er [I]alltid[/I] sultne, så pass på at du ikke forer for mye, de blir mestre i å tigge.

Jeg gir dem mat 2 ganger daglig. er det lite eller mye? De får 2 stk pellets ved hvert måltid. bruker et par min på å spise dem opp

Mine fisker får mat en gang om dagen, og det er borte på maks ett minutt. Og ikke er de magre, heller.. Forer du to ganger, så tror jeg det kan være lurt å gi mindre pr. gang, og variere foret, ikke samme type hele tiden. Grønt for finnes i flak, det også, og det er også andre typer for du kan variere med. Det er bare å sjekke i hyllene, slørhaler spiser alt, selv om dine tydeligvis ikke er så interessert i fersk mat.. La de være sultne ett døgn eller to, og prøv igjen. De har godt av fersk mat. For mye for vil bare gi mer avfall i bollen, fete fisker og flere vannbytter på deg..
Modern
Mine fisker får mat en gang om dagen, og det er borte på maks ett minutt. Og ikke er de magre, heller.. Forer du to ganger, så tror jeg det kan være lurt å gi mindre pr. gang, og variere foret, ikke samme type hele tiden. Grønt for finnes i flak, det også, og det er også andre typer for du kan variere med. Det er bare å sjekke i hyllene, slørhaler spiser alt, selv om dine tydeligvis ikke er så interessert i fersk mat.. :) La de være sultne ett døgn eller to, og prøv igjen. De har godt av fersk mat. For mye for vil bare gi mer avfall i bollen, fete fisker og flere vannbytter på deg..

Det har jeg skjønt. Men en pellets pr fisk kan vel ikke være for mye?
Tenker du på sånne pellets som flyter, som slørhalene får?
Egentlig er ikke det noe bra mat for dem, fordi de inneholder mye luft (de flyter lenge!) og fiskene må suge mye luft også for å få dem i seg. Mine slørhaler ville ikke ha sånne flytende pelletsgreier.

Jeg leste så at man ikke skal gi slørhaler mat som flyter, fordi de har så lett for å sluke luft, med påfølgende problemer med svømmeblæren/luft i systemet. De blir altså liggende og duppe i overflaten, og samme hvor mye de strever med å svømme ned, så blir de dratt rett opp igjen som en badeball pga luften de har slukt.

Jeg kjøpte derfor flakfôr til dem, og i tillegg ga jeg dem litt frosne røde mygglarver. Flakfôret holdt jeg mellom tommel og pekefinger rett under vannflaten, slik at det ble bløtt opp og sank. Da kunne slørhalene spise det uten å sluke luft. Frosne mygglarver synker med en gang de kommer i vannet, evt kan man tine dem litt i en teskje først. Bare noen få mygglarver pr fisk siden du har bolle.

Siden slørhaler er grønt-etere også, og trenger litt grønnsaker i kosten sin, kan du ta en frossen grønn ert (sånne du selv spiser) fra fryseren, tine den og pille av skallet. Så moser du den mellom to fingre og gir den til fisken din. Det er nam-nam for grønt-spisende fisk Mye lettere å spise enn agurk for en stakkars slørhale. Agurk er nok lettere for en malle med sugemunn og raspetenner å få i seg. (Jeg sier med vilje EN ert, for det er uhyre viktig å ikke overfore i en bolle uten filtrering. EN ert daglig er sikkert passe hvis det er en fisk du har)

Et godt råd er å skifte tre-fire liter av vannet i bollen hver dag. Det er nok ekstra viktig siden du ikke har verken luft-tilførsel eller filtrering.
Det fins luftdrevent filter som står på bunnen Det har jeg til kampfisken min, da blir det renset i filteret samtidig som det blir tilført luft til vannet i form av bobler )

Det fins forskjellige pllanter, noen planter er slik at fiskene kan like å spise på de og anre er slik at fiskene ikke vil spise de. Du kan kjøpe en "spiseplante" av og til slik at de har å spise på av og til Har også hørt at flyteplanten andemat er noe gullfisker/slørhaler liker veldig godt og spise, kanskje det er noe for deg? bare å luke ut når det blir for mange (siden de formerer seg fort)

Har også hørt om folk som har gitt kål og agurt til slørhalene, og jeg brukte frosne erter da jeg hadde slørhaler. Kjøper fryste erter, tar opp et par erter og legger i vann i 3-5 minutt, så tar du av skallet og knuser ertene ned i bollen (slik at den blir i biter), da spiser de det som daler ned og koser seg )

Fins også noe ekstra fòr som du kan bruke, slik at de får i seg mer grønnt

Det med at de sluker luft har jeg forsovidt ikke hørt noe om, og har aldri hatt problemer med det. Men det kan nok sikkert skje :p

Det er lønnsomt å ha vertfall en fastedag i uka, jeg mater ikke fiskene mine på lørdag blant annet.

Håper du får det til, bare å spørre her på akvaforum hvis det er noe
Ser du har fått mange svar på spørsmålene dine, så skal ikke svare på dem.
Men, vær over hodet ikke redd for å spørre! Når du spør viser du at du bryr deg, og du sier jo selv at fiskene skal få større plass.

Det som plager MEG angående gullfisk i bolle er når folk kverulerer på svar de får!

Eks: A:"gullfisken min i en bolle på 10 liter spiser ikke, hva er galt?" B: "Det kan være fordi den er syk. med så liten plass vil fisken forgifte seg selv" A: "nei, jeg VET gullfisken trives, og jeg vil ikke kjøpe større akvarie, for jeg har hatt gullfisk der før"

Ergo spørring er OK, men ikke surmuling når man ikke får det svaret man vil ha!=)
Takk for svar alle 3.
Akkurat det med filter/bunnpumpe kommer nok til å komme i bollen rimelig kjapt
Det med luftsluking har jeg ikke sett noe til enda. Men må si de gir fra seg en god del avføring de to:p
Å gi de friskt vann hver dag er en god ide.

Det er også lurt å la de få en plante som de kan spise på, for gullfisker liker å tygge på planter, de trenger vegetabilsk føde.

Synes ikke 30 liter i en bolle er lite. Mitt første akvarium var på 25 liter, og hjelpe meg hva jeg hadde oppi der opp gjennom tidene. Og det er jo faktisk mindre enn dine 30 liter.
Takk for det

Friskt vann får de hver dag Jeg har en svæær medisinsprøyte som jeg suger opp avføring med(roter i grusen først). Jeg bytter ca 5-8L vann hver dag.

Nå har jeg hadd fiskene en stund (litt over en uke) og de er ganske aktive. De står ved siden av sofaen min og er blitt mer vant til at jeg er her, og er ikke så redde lenger.
Når jeg forer kommer de til hånden og napper på den. De svømmer rundt stort sett hele dagen og flytter på steiner osv.. Så tror de har det greit oppi der.

Jeg har hørt om ganske mange skrekkeksempler på 20L og nedover med X antall fisk ja... fiske-lapskaus vil jeg kalle det.. (ser mange nevner fiskesuppe) hehe:P
Synes fiskene dine er heldige jeg da Det er ikke alle fisker som får rent vann hver dag Fortsett med det.

for å få bort griseri på bunn, kan du kjøpe en slamsuger. Dette er et rør med slange på. Sug i enden av slangen mens røret er i vannet. når vannet da begynner å renne gjennom lar du det renne ned i en bøtte, mens du suger i bunnen med røret.

Jeg er enig med de andre i at det er en god ide med filter/pumpe i bollen også.

Gjør også bollen litt interessant ved å innrede den med f.eks en rod som de kkan svømme under, steiner og planter. For gullfisker har faktisk hukommelse, og jeg mener de bør få litt innhold i bollen.
Hei igjen

Jeg har kjøpt no sånt tårn-liknende til de som de kan svømme rundt og en annen liten pyntegjenstand(skal legge ut bilder).

De har også fått flakfor nå, altså de har litt variert kost og de får mat som synker til bunnen slik at de slipper å nappe etter luft.

Jeg tenkte også å kanskje kjøpe meg en otocincluis tapirape for å få bort en del alger(som kommer med tiden) for etter som jeg har forstått, så blir ikke den så stor??

Ang planen min om 110L er den nok bare å glemme Tok opp mål i leiligheten her om dagen og fant ut at jeg kan ha en 60L da Så det blir nok heller en slik en i første omgang. (4-kantet med varmekoble, lys og pumpe)
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap