Malle med sår.

har en ganske ung sjokolademalle som er ca 8 cm og tykk og god. har nå flyttet alle fiskene mine over i et større kar og hun har losjert seg i en trerot hvor hun har presset seg inn i et hull. har sett henne en gang på 14 dager, men kan se toppen av munnen hennes så vet at hun lever. men saken for å komme til den er at den ene gangen jeg har sett henne ute så jeg hvite merker langs siden hennes, ligger hun for trangt eller kan det være at de andre fiskene biter i henne der hun ligger? hva skal jeg gjøre med det? hun kommer jo ikke ut.
Men sjokolademalla skal jo ha hvit stripe på siden. Hadde den ikke det da du kjøpte den? Dette er en nattaktiv malle som stort sett ikke kommer fram om dagen. Så det at du ikke ser at den kommer fram er vel nettopp fordi den kommer fram når du sover
ja, vet jo det, men den har brukt å komme frem under foringen også siden de er ganske glupsk ja de har en lys beige stripe på siden, har studert den mange ganger. men nå har den hvite flekker langs bare den ene siden. klare hvite flekker som ikke hører hjemme der.
Hmm, kan jo hende den bare trenger litt tid på å bli vant med det nye karet. Når det gjelder de flekkene håper jeg noen andre kan hjelpe deg. Har du sjekket det som står om sykdom i akvariet?
ja, at den skjuler seg er ikke et problem i seg selv men nå siden den har disse flekkene og jeg ikke får lurt den frem for å se på den. men det jeg lurte på var om noen har vært borti det før at den kanskje får liggesår eller at andre fisker biter i den siden som ligger åpen på fisken, ville hun tillatt det? hvis det er sår, da må jeg vel ha aquamedik i eller noe slikt? eller vil de gro allikevel?
Blir kanskje et dumt innlegg, siden jeg ikke har sjokolademalle. Men, jeg har andre maller, og de får "stressflekker" når de flyttes i nye kar/jeg flytter eller legger til på innredningen. Skjer jo ikke så ofte, men et par ganger har jeg bare vært nødt. Kan det ikke være noe sånt hos sjokolademaller også? Disse flekkene forsvinner når de har fått opprettet et territorie og blitt "vant" til karet.
det kan jo være det da, hvordan ser disse flekkene ut? har ikke sett henne i det hele tatt på et par dager nå, så lurer på hvor hun er. men det skal ikke være noen grunn til sykdom iallefall for alle de andre fiskene er friske og jeg har noen som er adskillig mer følsom for det meste enn malla. men hun er en tøffing og, så jeg kan ikke skjønne at hun skulle finne seg i å bli bitt på. håper det er disse stress-flekkene
Ancistrusene får hvite/gråhvite ganske store flekker hvorsomhelst på kroppen, de gikk bort 2-3 dager etter innflyttingen. Så nesten ut som sopp, bare at sopptrådene manglet, så jeg fikk ikke helt hjertestans..
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap