Hvordan enklest rengjøre slanger til pumpen

Noen som har noen gode forslag....
Sliter med at slangene blir brune av "gørr".... Både ut og inn slangene

Noen som har noen gode tips på hvordan enklest og raskest få disse rene???
Har en sterk snor med en bit "gardinlodd" i enden, den slipper jeg gjennom røret. I andre enden av snoren har jeg en bit grov blåsvamp som jeg drar gjennom røret, gjerne flere ganger. Sikkert andre metoder som også fungerer Har et sett med "rørvasker" som jeg har kjøpt, men det har jeg ennå ikke prøvd. Samme prinsippet, bare at det er en flaskekost lignende sak i enden av snora.
Modern
Har en sterk snor med en bit "gardinlodd" i enden, den slipper jeg gjennom røret. I andre enden av snoren har jeg en bit grov blåsvamp som jeg drar gjennom røret, gjerne flere ganger. Sikkert andre metoder som også fungerer :) Har et sett med "rørvasker" som jeg har kjøpt, men det har jeg ennå ikke prøvd. Samme prinsippet, bare at det er en flaskekost lignende sak i enden av snora.


Men hvordan får du da snoren gjennom??? Tyngekraften??
Mariflyfly
Noen som har noen gode tips på hvordan enklest og raskest få disse rene???


Det finnes også spesielle rensebørster for filterslanger å få kjøpt.
Du finner dem her.
Har en sånn fra eheim, har bare ikke prøvd den ennå De andre syntes jeg ble for korte, måtte likevel hatt snor i dem.
Hvis du har råd, er det litt tryggere å bytte ut slangene i stedet for å rense dem. Jo eldre slangene blir, desto stivere blir de, og dermed øker faren for lekkasjer.
mona o
[QUOTE=Mariflyfly]Noen som har noen gode tips på hvordan enklest og raskest få disse rene???


Det finnes også spesielle rensebørster for filterslanger å få kjøpt.
Du finner dem her.

Har en slik rensebørste festet til en lang ledning (en slik ledning som brukes til el anlegg i hus) i dimmensjon 1,5mm^2. Ledningen er såpass stiv at lett kan dra den fram og tilbake uten at den bøyes. Funker som bare det..
Kampfisk
Hvis du har råd, er det litt tryggere å bytte ut slangene i stedet for å rense dem. Jo eldre slangene blir, desto stivere blir de, og dermed øker faren for lekkasjer.


Det er jeg helt enig i, og derfor gjør jeg nettopp det Kan ikke huske sist jeg renset en filterslange og brukte den om igjen.
Jeg har en stor kveil med NY filterslange i riktig dimensjon (12/16 mm) liggende i en kasse, flere meter, så jeg alltid har å ta av. Når et sett slanger er blitt gammelt og skittent på et filter, så tar jeg dem av, kaster dem i søpla og setter på helt nye!

mona o
[QUOTE=Kampfisk]Hvis du har råd, er det litt tryggere å bytte ut slangene i stedet for å rense dem. Jo eldre slangene blir, desto stivere blir de, og dermed øker faren for lekkasjer.


Det er jeg helt enig i, og derfor gjør jeg nettopp det Kan ikke huske sist jeg renset en filterslange og brukte den om igjen.
Jeg har en stor kveil med NY filterslange i riktig dimensjon (12/16 mm) liggende i en kasse, flere meter, så jeg alltid har å ta av. Når et sett slanger er blitt gammelt og skittent på et filter, så tar jeg dem av, kaster dem i søpla og setter på helt nye!



Blir ikke dette svært dyrt da???
jeg vasker slanene når jeg renser pumpen....3.hver mnd ca(nå kan det jo hende jeg gjør det for ofte da...)
Kampfisk
Hvis du har råd, er det litt tryggere å bytte ut slangene i stedet for å rense dem. Jo eldre slangene blir, desto stivere blir de, og dermed øker faren for lekkasjer.

Mener å ha lest at en liten tommelfingerregel er å bytte dem en gang hvert år.
Kan dette stemme?
Jeg foretrekker myke slanger, så jeg bytter heller enn å pusse. så kan de gamle slangene brukes som slamsugere i stede.
Å bytte slangene hvert eneste år er vel neppe nødvendig. Mitt eheim 2224 har gått i 3 år nå og neste jeg har bytta med gjevne mellomrom er pakningene mellom kurvene som blir harde(grunnet at jeg ikke har smurt dem med silikon), samt at jeg i år bytta pumpehuspakninga...da den begynte å lekke i et Hjørne.
Husk at disse slangene står i rimelig stabile temperaturer og det vil ikke være like stor slitasje på disse som f.eks hageslangen som ofte henger ute året rundt, fra -10 til + 30 hehe
Mykningsmidlene i slangene forsvinner relativt fort når det kontinuerlig strømmer vann gjennom dem. Man må jo uansett se det an, man trenger jo ikke bytte slanger hver gang, hvis man vanligvis rengjør dem hver uke. Jeg syns hvert år høres ut som en grei tommelfingerregel.

Hvis man har noe ubrukt slange liggende, er det ganske enkelt å kjenne forskjell når de slangene som er i bruk begynner å bli harde.
Kampfisk
Mykningsmidlene i slangene forsvinner relativt fort når det kontinuerlig strømmer vann gjennom dem. Man må jo uansett se det an, man trenger jo ikke bytte slanger hver gang, hvis man vanligvis rengjør dem hver uke. Jeg syns hvert år høres ut som en grei tommelfingerregel. Hvis man har noe ubrukt slange liggende, er det ganske enkelt å kjenne forskjell når de slangene som er i bruk begynner å bli harde.


Eneste stedet slangene sannsyneligvis kommer til å lekke er jo ved koblingene og da er det jo bare å kutta av en bit og montere det sammen igjen. Og å rense slangene hver uke er også bare tull. Jeg tar å renser disse samtidig som jeg tar en rens på filteret, sånn ca hver 6.måned.

Disse slangene blir jo ikke sprøe etter et års bruk så lenge dem ikke står i direkte sollys etc.
Hvorfor rense?
hvorfor rense slangene? for at de skal se pene ut?

vil ikke "gørra" inneholde de samme bakteriene som filteret gjør og på den måten være mer til hjelp enn til plunder og heft?
Det vil ha noe for seg hvis de blir så tette at de hindrer gjennomstrømningen i filteret.
Teppemann og Avada
hvorfor rense slangene? for at de skal se pene ut? vil ikke "gørra" inneholde de samme bakteriene som filteret gjør og på den måten være mer til hjelp enn til plunder og heft?


Når en har renset pumpen, og ikke slangene vil pumpen spyle ut mye dritt til å begynne med.....
Teppemann og Avada
hvorfor rense slangene?

Fordi tette slanger er like ille for driften av filteret som et tett filter...
Det kan ende opp med at hele greia stopper opp, pga slamklumper og annen dritt i slangene. Hvis du har lest bruksanvisningen på et Eheim utv.filter noengang så står det nevnt at rens av slangene er viktig for filterets funksjon.

I sommer hadde jeg et Eheim 2224 filter som nesten stoppet opp, utrolig dårlig trøkk i det, og vannet ble aldri klart. Samme hva jeg gjorde, var det fullt av dritt i vannet og dårlig sirkulasjon. Etter to filter-renser, kom jeg på å ta en kikk på slangene.... de var pottetette. Store brune klumper av gørr. Det var bare å bytte dem og sette i gang filteret igjen. Og vannet var krystallklart kort tid etterpå.
Grunnen til at jeg ikke merket dette med slangene før, var at karet står i reol og slangene går ned bak reolen og inn bak et mørkt skap.
Jeg ønsker å tenke litt miljø og vil heller rense slangene enn å kassere de når de er fullt brukbare. Slangene mine (fluval) virker dessuten ikke stive på noe vis. Renser dem med en slangebørste 6-8 ganger i året for de går dessverre mye fortere tett enn filteret mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap