Bunnsubstrat for cory

Leser at sand er å anbefalle som bunnlag for cory.Har sett på bilder ol i div akvarie her at det ser ut som en del har finkornet grus.Har nå en 85l med fin avrundet lys grus som jeg har noen Corydoras Metae i.Går dette greit eller bør jeg gå over til sand?
De kan gå på avrundet grus, men vil du se hvordan de oppfører seg naturlig, så må de ha sand. Da får de brukt sine evner til å brøyte seg gjennom sanden med nesen, for å finne et-og-annet snadder å spise i/under sanden. Og det er underholdning
Har i dag en 160 l med grus. Lurer på om det er mulig å bytte ut deler av grusen med sand slik at jeg kan ha Cory gående. Regner med at jeg kan legge ut sand tilsvarende 50% av bunnen. Vil Coryen da søke seg til dette området?
At dette vil blande seg litt etterhvert er jeg inneforstått med. Har endel instalasjoner i karret slik at jeg håpet at dette kunne være en løsning.
Er vel ofte slik i naturen at det veksler mellom sand og grus?
Nå er ikke jeg noen ekspert
på coryer,har fått mye råd fra flotte mennesker her inne for å skape et flott akvarium for cory.
Jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte mine første,pga feilopplysninger på butikk.
Men da hadde jeg fått stor interesse for cory og bestemte meg for å satse på et eget kar til Coryer.
Disse sto i mellomtiden på grus,og jeg led med de i flere uker da de fortvila drev å dyttet på stein, de sleit med å finne maten - alltid forsein hadde jeg inntrykk av. De andre fiskene hakket ikke på de,men spiste rubbel og bit av alt hva jeg hadde oppi.
Det som har vært så fantastisk i ettertid da jeg fikk de på sand- og alene, er å se at de "dukker" i sanda, koser seg skikkelig- og maten finner de nå med en gang.
Noe annet jeg merket meg da jeg dro å kjøpte de resterende av samme kullet jeg hadde fra før, er at de jeg hadde fra før er nesten dobbel så store. Og jeg vet det var samme fiskene- de gikk på grus i butikken, og de hadde ikke vokst i det hele???

De jeg hadde fra før måtte jeg lære meg knep for å fore, gjerne i mørket, men selv da måtte jeg avlede de andre fiskene- og når jeg ser hvor vanskelig det kunne være- så kan jo ikke stakkarne som sto igjen på butikken ha fått mye mat i seg disse ukene.
Ville kanskje ha hatt veldig fin grus/sand pga bartene. De kan fort bli ødelagt om det ikke er sand. Holder på og setter opp et akvarie selv og har valgt rådasand 0,3-0,8 om jeg ikke tar helt feil. Mona o har det i sine akvarier så vidt jeg vet.
Jeg ville ikke hatt coryene på noe annet bunnlag enn sand. Holder du dem på grus, vil det lett danne seg et bakterielag på grusen (pga. at coryene ikke får vendt rundt bunnlaget så mye), og dette bakterielaget kan etse bort bartene til coryene. I verste fall kan de dø av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap