Ph redusering

Hvis jeg vil senke Ph bør jeg da bruke eike/bjørkeblader eller ett "stoff på flaske". Jeg kunne tenkt meg å redusere fra rundt 7,5 til rundt 6-6,5.

Jeg har ikke peiling, setter pris på alle svar!
Eikeløv har bare en viss virkning, og det må ofte store mengder til for å få noen effekt på ph. Den er dessuten bare midlertidig, ettersom løvet vaskes ut fort. Det er derfor ingen pålitelig metode.

Jeg har brukt eikebarkekstrakt i flere år for å senke ph på vannet, og er strålende fornøyd med det. Her er [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2027&HKatID=]Amtra eikebarkekstrakt[/URL]. Finnes i både større og mindre flasker enn den jeg linket til. Jeg har kjøpt en liter, og den varer nok et par år Jeg har en liten 150 ml flaske med Amtra eikebarkekstrakt som jeg kjøpte for å fylle på fra den store litersflasken. Så bruker jeg pipette med ml-markeringer på og suger opp den dosen jeg trenger fra den lille flasken. Pipetten når ikke så langt ned i den store flaska, og det er lettere å labbe rundt med den lille i hånden

Jeg må samtidig få slå et slag for pipetter! De er uunnværlige i akvariehobbyen! Du får dem HER i fem-pakninger hos Panduro Hobby. Jeg bruker dem til alt mulig! Dosering av tilsetningsstoffer som ph-senker, vannforbedringsmiddel, sortvannsekstrakt, eSHa vitaminer, eksakte doseringer av medisiner.... ja alt! Til og med for å fange ørsmå Corydoras-yngel som skal flyttes på
Pipettene har ml markeringer, så du får nøyaktige mål og eksakt samme mengde hver gang!

MERK! Doser aldri eikebarkekstrakt eller ph-senkende middel direkte i akvariet!! Det er sterkt som syre! Bland alltid ferdig vannet i tønne eller bøtter først, mål ph for å sjekke at du har fått det riktig, og pump det så oppi akvariet etterpå.
Takk for ett skikkelig godt svar Mona, jeg vil definitivt gå for ekstraktet , da det virker mest hensiktsmessig for meg og mitt akvarie.

Jeg har bare ett lite spørsmål til; driver du og kalkulerer/måler Ph-en fortløpende når du doserer eller utarbeider du etterhvert en slags sjette sans for hvor mye du trenger etterhvert? Eller: Er det fare for å gi en overdose? Vi snakker jo om ett sterkt konsentrat her og jeg vil ikke plage fiskene.

Jeg ville i utgansgpunktet brukt vannet som det er men må jeg så skal jeg.

Jeg måler ikke ph i tønnene hver gang, nei, siden jeg vet jo hva ph'en ligger på i kranvannet her. Med pipette doserer jeg eksakt samme mengde eikebarkekstrakt (1 ml) på 30 liter vann hver gang. Jeg mikser alltid ferdig i 30 liters tønner før jeg pumper det i akvariet. Da har vannet riktig ph når fiskene "får det i hodet" De 30 liters tønnene til vannbytter har jeg kjøpt på Europris og OBS Stormarked.

Nå pleier jo ph i kranvannet å være stabil og holde seg på samme nivå i kanskje årevis, men plutselig kan den gjøre et hopp. Hos meg ligger ph på 7,2 og har gjort det de siste par årene, men nylig spratt den plutselig opp til 7,4. Det merket jeg ikke før jeg tok et vannbytte på et kar og så at reaksjonen ikke var som normalt. Sjekket ph og den var høyere enn den skulle.
Jeg måtte da øke dosen av eikebarkekstrakt litt for å få ph ned til 7 eller litt under (pleier å justere den ned så den ligger på 6,8 - 6,9).
Jeg googlet litt mer om ph og hvem andre enn Mona dukket opp

Jeg tror jeg skjønner fremgangsmåten som er best for oss akvaristene nå. Skal kjøpe Ph måler (flaske er vel kanskje det beste da?), pipetter og en flaske med eikeekstrakt. Svær bøtte har jeg allerede som er dedikert til akvariet.

Jeg fant også en online-kalkulator men har ikke riktig fått sving på den enda, men det er jo klart at hvis ekstraktet har en kjent verdi og akvarievannet har det også så burde jo en kalkulator gitt ett nøyaktig svar på hvor mye ekstrakt som må tilsettes. Naturligvis med forbehold om at verdiene da er nøyaktige noe en ikke automatisk må anta fra en dråpetest.
Jeg har kjøpt meg nytt akvarie og utsetter dette prosjektet en liten stund, men jeg ble anbefalt å bruke torv her en dagen, noen som har synspunkter på torv kontra eikeekstrakt?

Vil vite
Det er i grunnen det samme som med eikeløv Det har mye virkning med en gang i de første dagene og ukene. Egentlig ganske ukontrollerbar følte jeg, siden torven ikke er mulig å dosere i eksakt like mengder fra gang til gang. Man må prøve seg frem. Men som med eikeløvet så vaskes virkningen ut, for hvert vannbytte man tar blir virkningen svakere og ph stiger i akvariet (jeg går ut fra at ph er høyere i kranvannet som benyttes til vannbyttene).

På den annen side, det er mange akvarister som bruker torv. Jeg har bare ikke helt skjønt hvordan de greier å holde ph stabil eller på et nivå der de VET hva ph er uten å måle omtrent daglig i akvariene. Og man må sjekke stadig for å se når virkningen er maks, og når det er på tide å bytte ut torven med en ny forsyning. Når man så gjør det, må man regne med at virkningen er sterk igjen og ph i akvariet vil synke ganske fort. Dette er ikke gunstig for fiskene.

Kanskje noen som bruker torv kan si litt mere om dette, for selv har jeg bare litt erfaring med det. Det ble for ukontrollerbart for meg, jeg liker å ha litt mere kontroll
I et kar la jeg ned formpressede[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1857&HKatID=] torvplater[/URL] på glassbunnen da jeg skulle sette opp et kar. Hadde dem i bøtte et par dager først, for å "vanne dem ut litt" og bløte opp torven. La nedi platene, fyllte sand over og ordnet alt. En uke senere var ph 5.5...! Ooops!

En annen ting er at jeg synes at de filterstrømpene man skal stappe torven i blir altfor store til å kunne skvises nedi et tønnefilter. Jeg er ikke villig til å gi avkall på deler av den biologiske filtreringen ved å fjerne filtermasse for at torvstrømpa skal få plass i filteret! Og å gjemme en sånn stor strømpe i et akvarium er jo ikke lett så... ja, det var liksom ikke noe for meg egentlig (men med innvendig bakgrunn i akvariet, der det er hulrom bak, så kan man gjemme torvstrømpen der)
Skulle nesten tro at du var en eike-ekstrakt forhandler Svaret ditt var igjen overbevisende, men jeg tror likevel jeg begynner med en pakke torv da jeg har det lett tilgjengelig og jeg får sett hvilken effekt lavere ph vil få hos meg.

Men hvis jeg skal ha lavere ph over lengre tid så går jeg (nok) definitivt for ekstraktet.

Takk for svar!
Helge
Skulle nesten tro at du var en eike-ekstrakt forhandler :-) Svaret ditt var igjen overbevisende, men jeg tror likevel jeg begynner med en pakke torv da jeg har det lett tilgjengelig og jeg får sett hvilken effekt lavere ph vil få hos meg. Men hvis jeg skal ha lavere ph over lengre tid så går jeg (nok) definitivt for ekstraktet. Takk for svar!


Pga. at Oslovannet har endret seg og fått høyere ph har jeg også begynt å bruke eikebarkekstraktet mona o snakker så varmt om. Og det må jeg si, den funker helt utmerket. Jeg grudde meg litt til å skulle bruke dette av redsel for å ikke klare å holde ph stabil, men det er overhodet ikke noe problem med denne! Jeg føler i allefall at jeg har full kontroll. Blander det i bøtte og kan måle graden med en gang for å dobbeltsjekke at doseringa blir riktig, og det blir den.

Jeg har i tillegg kjøpt inn en haug med torvgranulat og hatt noe i karet, men som mona o -igjen, sier skal det mye til for å se en endring. Jeg er ikke så hypp på å bruke mere plass i karet/filteret på granulaten så eikebarkekstrakten har blitt min gode venn
Hehe, jeg er nok bare en eikebarkekstrakt-forbruker, ikke forhandler

Helge
Skulle nesten tro at du var en eike-ekstrakt forhandler :-) Svaret ditt var igjen overbevisende, men jeg tror likevel jeg begynner med en pakke torv da jeg har det lett tilgjengelig og jeg får sett hvilken effekt lavere ph vil få hos meg. Men hvis jeg skal ha lavere ph over lengre tid så går jeg (nok) definitivt for ekstraktet. Takk for svar!
Kan også anbefale kjemikalier. Jeg bruker selv tetra ph minus og dråpeteller, dette er en økonomisk og presis måte å få ned ph på. Torv og eikeblader er gøy en gang(vannet får en fin tefarge). Eikebladene går i oppløsning og torva er noe griseri. Torv fra akvariesjappa er dyr i lengden, og hagetorv kan inneholde giftige stoffer for akvariet. Bruker du naturmetoden må du også overvåke akvariet ditt mer hyppig, da effekten av røtter, blader og torv vil avta etterhvert. Med kjemikaliene bruker du tester aktivt de første gangene til å finne rett verdi i bøtta. Deretter bruker du samme "oppskrift" hver gang, og phen i karet vil synke gjevnt og trutt til ønsket nivå over et par vannbytter. Dråpeteller selges også på apotek om du ikke har en hobbybutikk i nærheten.
Takk for alle svar!

Jeg må innrømme at det hele strider litt imot mine forutinntatte meninger om akvariehold. Jeg ville i utgangspunktet antatt at torv og blader var bra og kjemikalier var ett unaturlig og dårligere sistevalg. Men siden erfarne akvarister sier at deres erfaring tilsier det motsatte så hopper jeg enkelt over å gjøre meg denne erfaringen selv og kommer til å satse på kjemisk redusering av ph (det inkluderer også eikebark-ekstrakt).
Hvorfor ikke bare handle inn Amtra eikebark ekstrakt som er et naturlig stoff du kan senke ph med. Dette er meget effektiv så du bør kontrollere hvor mye du trenger i en 10l på forhånd for å få ønsket ph Da finner du jo ut hvor mye du må ha på 20-30l osv
Det fine med eikebark-ekstrakt er at det er ikke "kjemikalier". Det er et naturlig produkt

Helge
Takk for alle svar! Jeg må innrømme at det hele strider litt imot mine forutinntatte meninger om akvariehold. Jeg ville i utgangspunktet antatt at torv og blader var bra og kjemikalier var ett unaturlig og dårligere sistevalg. Men siden erfarne akvarister sier at deres erfaring tilsier det motsatte så hopper jeg enkelt over å gjøre meg denne erfaringen selv og kommer til å satse på kjemisk redusering av ph (det inkluderer også eikebark-ekstrakt).
Tror at jeg skal prøve dette produktet. Har litt høy PH. Tenkte akkurat å spørre om dette, nå trenger jeg ikke.
Eikebark-ekstrakt skal kjøpes så fort som mulig.
Drar opp denne jeg, for jeg skulle gjerne hatt ned PH i karene mine.

Trengs det ekstrakt mellom vannbyttene, eller holder det å tilføre under vannbytter? Holder den seg stabil?

Inaktiv bruker
Sitronsyre/blank eddik. Da blir vannet surt.
Hva er mest effektivt og stabilt? Er redd svingninger i PH....
Så lenge du ikke har noe i akvariet som påvirker phen, vil jeg tro det skal holde seg stabilt mellom vannbyttene. Det er i hvert fall min erfaring. Å tilsette noe mellom vannbytter kan uansett være vanskelig, for du bør ikke ha det oppi akvariet uten å tynne det i vann.

Hva som er mest stabilt vet jeg ikke, men jeg har ikke målbare svingninger med edikk.
Tipsy
Holder den seg stabil?


Det kommer an på kranvannet. Her i huset har kranvannet helt forj**lig høy buffer-kapasitet, så her står et 375-liters akvarium som mellomlagringstank.

Oppi der "slåss" eikebarkekstraktet mot kranvannet i et par dager før det stabiliserer seg (vi senker pH fra 8,5 til 5, og dagen etter er den 8, senker den til 5,5, dagen etter er den 7,5, senker den til 6, dagen etter er den 6,5 og endelig stabil.

Når pH er stabil, holder den seg stabil, og da kan vannet brukes til vannskifte i de andre akvariene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap