- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva driver eplesneglene mine med?
Hva driver eplesneglene mine med?
I dag flyttet eplesneglene mine over i sitt nye akvarium med nye beboere.
Har sittet og kikket på at de har fartet rundt for å gjøre seg kjent.
Kikket tilfeldigvis opp nå i sted, og såg noe merkelig. Den største såg ut som om den hadde tenkt å ta knekken på en av de mindre. Så jeg prøvde å få tatt noen bilder. Hva er det som skjer her, slåss de- eller er det slik de parrer seg?
Har sittet og kikket på at de har fartet rundt for å gjøre seg kjent.
Kikket tilfeldigvis opp nå i sted, og såg noe merkelig. Den største såg ut som om den hadde tenkt å ta knekken på en av de mindre. Så jeg prøvde å få tatt noen bilder. Hva er det som skjer her, slåss de- eller er det slik de parrer seg?
Postet 23.09.08 kl 19:53
Endret: 23.09.08 kl 22:08
Postet 23.09.08 kl 19:56
Postet 23.09.08 kl 19:59
Det så ut som den største snegla prøvde å pare seg men at det hender de gjør motstand og da må de bare gi opp.
Her er tre bilder som viser hvordan eplene parer seg.
1. Lilla snegla kommer opp på ryggen og sikter seg inn på sneglas høyre side.
2. Her ser du at sneglas penis er på vei ut.
3. Så setter snegla inn et raskt rykk med det samme den kommer på plass. Sånn kan de henge fast i flere timer. Hosnegla kan gå med hannen på ryggen i flere timer uten at han faller av.
Jeg har også sett at to hannsnegler har paret med ei hosnegle samtidig.
Her er tre bilder som viser hvordan eplene parer seg.
1. Lilla snegla kommer opp på ryggen og sikter seg inn på sneglas høyre side.
2. Her ser du at sneglas penis er på vei ut.
3. Så setter snegla inn et raskt rykk med det samme den kommer på plass. Sånn kan de henge fast i flere timer. Hosnegla kan gå med hannen på ryggen i flere timer uten at han faller av.
Jeg har også sett at to hannsnegler har paret med ei hosnegle samtidig.
Postet 23.09.08 kl 20:21
Postet 23.09.08 kl 22:59
Her er det sansynligvis den lilla som er hannen for det var jo han som prøvde å komme på ryggen til den gule. Prøv å følg med å se om du ser den lilla på ryggen til den gule og hvis den er det så er den hannen. Når det blir egg det er det vanskelig å spå men det blir ihvertfall. Man må ha litt tolmodighet når man venter på egg. Blir den gule rastløs og tar turer oppi armaturet så er det egglegging på gang.
Postet 23.09.08 kl 23:16
Innlegg 4, bilde nr. 3. Den lilla sneglen på bildet har et hakk nederst i skallet. Er det en skade den har fått under parring, og er det vanlig at slike skader oppstår? 3 av mine har også fått slike hakk, og det ser ut som disse hakkene lett kan bli til sprekker ettersom skallet vokser i kanten, og ikke danner nytt skall der hakket er. Det ser ut som det er bare hanner som får disse hakkene. De er like ivrige etter å parre seg likevel.
Postet 24.09.08 kl 00:11
Postet 24.09.08 kl 00:47
Postet 24.09.08 kl 00:58
Postet 24.09.08 kl 01:56
Postet 24.09.08 kl 02:41