Lateritkuler

Noen som vet om lateritkuler funker på alle slags planter eller om d kan brukes på alle planter? Har grus i akvariet så vet ikke om d kan brukes da.... håper på mye bra svar
Jeg bruker de til alle mine akvarieplanter. Bare å dytte ned en kule i sanda/grusen ved hver plante, gjerne 2 på store planter som lotus feks
hva er dens oppgave egentli? Få plantene til å vokse; gro og trives?
Disse kulene er laget av leire, som plantene bruker som gjødsel. Så ja, plantene vokser seg kraftigere og finere på disse kulene enn uten.
Lateritkuler kan brukes til alle planter som danner røtter og suger næring fra bunnlaget. Spesielt fine til sverdplanter, som trives kjempegodt med denne typen næring.
Uten skikkelig næring vokser jo plantene dårlig, eller i verste fall; ikke i det hele tatt. Så noe næring bør man tilføre akvariet.
Laterit-kulene dyttes godt ned i sanden/grusen rundt røttene på planten.

Anbefaler gjerne lateritkuler, det er kjempefin plantenæring i dem.
jeg har klart å være litt treg mtp plantenæring. Så nå er mine sverdplanter nesten gjennomsiktige...

Kan de klare seg? Hvis ja, skal jeg luke bort en del blader?
Dårlige og gamle blad kan man nappe vekk nede ved roten, ja. Det er en fordel. Ofte kan dette gjøre at planten "våkner" litt og skyter nye blad fra midten av rosetten.
tusen takk for kjempe flott svar
siden så og si alle bladene mine er dårlige, hvor mange skal jeg la være igjen på hver plante?

Er rimelig grønn på det grønne...
må nesten "bumpe" denne, da jeg innreder karet i morgen.
Er dette noe ala det sammen som lateritkuler?

slik jeg har forstått det så ja. Er dem der jeg har kjøpt i min lokale dyrebutikk.
Dammed
slik jeg har forstått det så ja. Er dem der jeg har kjøpt i min lokale dyrebutikk. :)

Akaj. Eg er som deg, rimelig grønn på det grønne, hehe.. Får prøve slik å sjå om det kan hjelpe på litt
kan i alle fall dele det lille jeg kan. Sverdplanter suger som sagt næring fra grusen derfor sånne kuler til planter ala sverdplanter. Men hornblad o.l planter suger næring fra vannet da er flytende plantenæring også kjekt å ha. Og så er det selvsagt spesielle lysrør for økt plantevekst og for å ikke glemme CO2, noe jeg har tenkt å prøve meg på i mitt neste akvarium.
krispy
Er dette noe ala det sammen som lateritkuler? [URLBLOCK1]

Det er ikke det samme, nei. Laterit-kuler er rødlig, jernholdig leire, et naturprodukt om du vil. Det er et eller annet med den spesielle leiren som er veldig næringsrikt og tas lett opp av plantene. Sverdplanter, som har et stort rotsystem og suger mesteparten av sitt næringsopptak via røttene, gir veldig god respons på bruk av laterit-kuler. Det samme med Cryptocoryne-planter.

De kulene du linker til, er noe helt annet. Sikkert blandet og satt sammen av fabrikanten, og jeg vet ikke hva de inneholder. De er sikkert fine de også, men på sin måte. Det blir altså ikke det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap