Sand vs. grus

Hei. Er ny her inne og håper på litt hjelp.
Har et 375 liters akvarium som har stått tomt noen år pga. plassmangel, men nå kunne jeg tenkt meg å starte opp igjen.
Har sett endel akvarier med finkornet sand, og lurer på om det er mye mer jobb med det enn med grusen jeg nå har fått tak i. (engelsk elvegrus blandet med litt grovere lys grus for et lysere utseende)
På min lokale zoo sier de at tilbakemeld. fra de som har prøvd sand er dårlige.
Mye arbeid, sanden blir med inn i pumpe/slamsuger osv.
Andre akvarister sier noe annet. Hvis det er snakk om slamsuging hver dag, har jeg ikke tid. En gang i uka er mer enn nok.
Alle fisker liker sand, mens mange fisker takler ikke grus. Derfor gir sand deg flere valgmuligheter ang fiskevalg. Selvsagt trenger du ikke slamsuge hver dag. Personlig slamsuger jeg svært skjelden. Men det er klart at "dritt" synes bedre på sand enn grus.
Jeg svarte nettopp på dette i en annen tråd, direkte kopi av svaret mitt der

Skjønner ikke hva som er mere jobb med sand kontra grus?? Jeg slammer ukentlig og det er svært lite sand som blir sugd opp når du bruker hevert. Du trenger jo uansett ikke dytte slammeren ned i sanda som man gjør med grus. Støvsuger bare lett på toppen av sanda. Etter at jeg bytta til sand kunne jeg aldri tenkt meg å bruke grus igjen. Du har større valgmuligheter av fisk du kan ha. Ja, sand er bare positivt!
Ok. Men den sanda jeg har sett på er helt hvit.
Hva med den typen de har fra Biltema? Den blåsesanda? De har to typer, helt fin og en som visstnok er litt grovere?
Jeg bruker ikke biltemasand, men den fineste rådasanda fra dyresjappa. Liker fargen på den bedre enn det jeg har sett på bilder av biltema. Rådasanda er nok mørkere. Veldig mange som bruker biltemasanda så du får nok gode råd fra noen av dem

Men du vil helst ha hvit sand? Det er vel noen fisk som kan føle seg utrygg på så lys bunn. Ser egentlig for meg at det kanskje ikke er så behagelig å se på? Eller kanskje det er helt ok, man bruker jo hvit sand til saltvann.. MEN, er du redd du må slamme ofte vil jo møkka vises ekstra godt på hvit sand da...

Forresten se på karet til stineen, det er lekkert kar med lys innredning.
Lro
Forresten se på [URLBLOCK1] til stineen, det er lekkert kar med lys innredning.


Det var skikkelig lekkert og fint!

Eg sjøl spent for forskjell mellom grus og sand. Har et med grus fra før og nettopp starta opp et med sand. Ser at "dritten" legger seg oppå sanden, så det vil vere ei enkel sak å få opp det når eg tar det ukentlige vannbytte. Ser også litt vannbobler nede i sanden, så det er vell lurt å ruske litt nedi sanden innimellom..??
krispy
[QUOTE=Lro] Forresten se på [URLBLOCK1] til stineen, det er lekkert kar med lys innredning.


Det var skikkelig lekkert og fint!

Eg sjøl spent for forskjell mellom grus og sand. Har et med grus fra før og nettopp starta opp et med sand. Ser at "dritten" legger seg oppå sanden, så det vil vere ei enkel sak å få opp det når eg tar det ukentlige vannbytte. Ser også litt vannbobler nede i sanden, så det er vell lurt å ruske litt nedi sanden innimellom..??

Kan godt rote litt i sanda, eller skaffe deg noen sandsnegler. Eller ikke. Det er flere som mener du bare kan la sanda ligge i ro. Jeg har sandsnegler
Det så skikkelig fint ut, ja.
Og, ja, jeg er redd den helt hvite sanda kan bli for lys. Men vet ikke om jeg har tolmodighet til å vente til Biltemasanden kommer inn igjen. Får man kjøpt den Rådasanda i zoo-butikk da?
Og kan man kjøpe blåsesand fra et vanlig betongfirma (dvs. de har jo masse forskjellige typer sand)
Lro
Kan godt rote litt i sanda, eller skaffe deg noen sandsnegler. Eller ikke. Det er flere som mener du bare kan la sanda ligge i ro. Jeg har sandsnegler


Snegler vil eg ikkje ha, men har tenkt å rote litt i sanden etter at eg har fått vekk dritten. so får vi sjå om det funka bra. Vis ikkje får eg legge en plan B
men du vil helst ha hvit sand? Det er vel noen fisk som kan føle seg utrygg på så lys bunn. Ser egentlig for meg at det kanskje ikke er så behagelig å se på?


jeg prøvde lys sand i ett av akvariene mine. ble faktisk litt fasinert over hvor fint det egentlig ble=P
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap