Fantastisk pen sjokoladegurami på oslo zoosenter :)

Dette er ikke den vanlige Sphaerichthys osphromenoides , men Sphaerichthys vaillanti

For en nydelig fisk! De er virkelig fargerike. Og ganske store, ca 5 cm. Har vært innom butikken et par ganger i løpet av en ukes tid og fiskene var like mange og like friske. Her er det hunnen som er den fargerike og ikke hannen. Jeg kjøpte 2 stk for 3 dager siden og trivselsfaktoren hos dem ser så stor ut at jeg må kjøpe et par stk til 149 kr stk, ingen u-pris for en fisk du ser så sjelden i handelen. Løp og kjøp!

Forresten bildene som er i basen her... nei og nei... får jeg til dette kameraet mitt skal jeg forsøke å få tatt noen bilder som viser de fantastiske fargene.
OJ.... har du lest hva som står om den på siden du linket til?

" is best not kept in pairs, but rather in small groups or with other coinhabitants that originate from peat swamps like Paroshromenus sp. Water conditions pH around 4.5 and very soft water are required, temperature in the higher region. "
Øhh... joa, jeg så det med ph på 4,5... toskete altså, men jeg bruker alltid sjekke alt før jeg kjøper fisk, men når jeg var innom butikken for å handle noe annet ble jeg påminnet om disse jeg så en uke i forveien. Og så så de jo så friske og flotte ut! Jeg visste at de skulle ha bløtt vann, og tenkte at det har jeg! Jeg har snille fisk, jeg har eikeblader, godt beplantet og flyteplanter. Perfekt! Nå tar jeg dem med meg! Så, ja ble litt irritert på meg selv når jeg leste hvor surt vann de helst skal ha..

Men har ph på 6,5 nå, driver snart ned til 6. Siden jeg ser så stor trivsel på dem hos meg på 6,5 (som de kan gå opp til) så har jeg faktisk en følelse på at dette skal gå bra jeg! Derfor kjøpe et par stk til så de blir en liten gruppe.
Ja, og coryene mine kan jo også gå i ph 6.

Men siden du refererte til det som stod, jeg er noen ganger så dårlig i engelsk! Klarte ikke oversette dette: or with other coinhabitants that originate from peat swamps like Paroshromenus sp.

Et eller annet med sugemaller?
Lro
Klarte ikke oversette dette: or with other coinhabitants that originate from peat swamps like Paroshromenus sp. Et eller annet med sugemaller?


Paroshromenus sp. er vel guramier. Det setningen sier er at denne fisken passer best i akvarium med andre fisk som kommer fra torvmyrer (peat = torv) som f. eks fisk fra slekten Paroshromenus.

Mye tyder på at denne guramien bor i myrområder med mye torv, noe som absolutt forklarer den svært lave PH de vil ha
Lro
or with other coinhabitants that originate from peat swamps like Paroshromenus sp.


"eller med andre samboere som kommer fra torvsumpene som Paroshromenus sp."
Gratulerer med vakker fisk! Den var skikkelig stilig. Håper du får til gode forhold til den.
Takk. Håper det er noen andre som benytter sjangsen hvis de har mulighet til å ha disse. (er litt i ekstase her nå...)

Lro
Forresten [URLBLOCK1]her... nei og nei... får jeg til dette kameraet mitt skal jeg forsøke å få tatt noen bilder som viser de fantastiske fargene.


I basen står det PH 5-7 ??? Da burde de ihvertfall tåle ph på 6
Det som står i fiskebasen avviker en god del fra det du finner på andre sider.
Jeg påpekte også tidligere at bildene i basen antagelig var feil men fikk til svar at de bare var skremt. Jeg tviler fortsatt. De er i alle fall langt flottere enn de avbildede.

Jeg holder 2 par av disse i ca 28 grader og pH ca 6, og har hatt lek på dem et par ganger, men ikke fått opp ungene. Antagelig p.g.a for høy pH og for høy GH. Anbefalt GH under 2

Legger ved et bilde av mitt ene par som ikke var godt nok for basen, + den ene hannen med egg i munnen.
Josti
Det som står i fiskebasen avviker en god del fra det du finner på andre sider. Jeg påpekte også tidligere at bildene i basen antagelig var feil men fikk til svar at de bare var skremt. Jeg tviler fortsatt. De er i alle fall langt flottere enn de avbildede. Jeg holder 2 par av disse i ca 28 grader og pH ca 6, og har hatt lek på dem et par ganger, men ikke fått opp ungene. Antagelig p.g.a for høy pH og for høy GH. Anbefalt GH under 2 Legger ved et bilde av mitt ene par som ikke var godt nok for basen, + den ene hannen med egg i munnen.


Flotte fisk! Det er nok bare at bildene er litt mørke og uklare som gjør at de ikke går gjennom til basen. De har jo blitt veldig strenge på bildekvaliteten nå, men lar de gamle stå til bedre bilder blir sendt inn. Tviler på at jeg får tatt noen bedre bilder enn deg så da kommer ikke mine inn heller
Josti
Jeg holder 2 par av disse i ca 28 grader og pH ca 6, og har hatt lek på dem et par ganger, men ikke fått opp ungene. Antagelig p.g.a for høy pH og for høy GH. Anbefalt GH under 2 .


Har du dem i et eget kar? Og kun i par? Jeg har fått med meg 2 hunner, skal kjøpe 2 hanner i dag. Håper også det skal hjelpe på de 2 hunnene for nå som de er husvarm er det tydelig den største som er dominant. Hun har begynt å jage den litt mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap