Neontetra og scalare

Hei!

Har et kar på 110 liter med en del planter.
Kan jeg ha neontetra sammen med de to pterophyllum scalarene mine? Butikken jeg handlet hos mener det skal normalt gå bra. Men leser her inne at pterophyllum scalare før eller siden spiser neontetraene.
scalarene er kjent for å spise neontetra, så det ville jeg droppet.
scalarene dine bør også få mye bedre plass når de blir større.
Har ingen fasit, men min erfaring kan jeg dele med deg.
Jeg har hatt neontetra sammen med et voksent skalare par(har ikke skalare lengre).
Akvariet de gikk i var 250 liter. Dette gikk forbausende bra.
Tror det har noe å si på størrelsen på neontetraene. Små neontetra = mat.

Faren er nok tilstede til at de blir mat. Noe som spiller inn er selvfølgelig om det er mange gjemmesteder og planter i tillegg til akvariets størrelse.
Daniel Hallin-jensen
Butikken jeg handlet hos mener det skal normalt gå bra. Men leser her inne at pterophyllum scalare før eller siden spiser neontetraene.


Du oppsummer vel bra selv, her.
Scalare og neontetra
Scalaren spiser som regel alt som går inn i munnen dens så det kommer litt ann på størelsen på scalarene.
små scalarere går det bra å ha neontetra ilag med, men når scalarene blir større så kan de blir spist og de kan hende det går bra. Vanskelig å si. Det kan også gå bra en stund, og plutselig bli mat.
Jeg tar ikke sjansen selv. Jeg har to scalerer og noen guramier, og ved et uhell havnet en neontetra i en pose da jeg kjøpte fisk. Dagen etter fant jeg bare restene igjen i akvariet.

jeg tror at neontetraene ville blitt veldig stressa med fisker rundt seg som vil spise dem. I en stim er de litt beskyttet - men jeg tror likevel ikke stresset er bra.

Samt at noen blir spist før eller senere, og det er ikke særlig snillt mot fiskene.

Selv har jeg tenkt på en stort kardinalstim på minst 20 stk - men synes også disse har vært for små.
Mine neontetra har ikke spist en eneste Scalare ennå Så har ikke hatt noen problem med det her ihvertfall
Hvor store er dine da, neontetra og scalare?
Leste litt feil:P trodde det var et problem at neontetraene spiste scalarene, he he.
Jeg har store, feite neontetraer. Klarer nesten ikke å skille dem fra kardinaltetraene. Begynner egentlig å lure på om jeg har fått feil fra butikken..
Kardinalene er jo penest da hehe. men de jeg har er ikke så store at jeg våger ha de sammen med scalare og gurami. Mine kardinaler er vel rundt 2 - 2,5 cm, og jeg synes de er små
sessan
Hvor store er dine da, neontetra og scalare?


Neontetraene er ca 1,5 cm og scalarene er ca 6 cm.

Vi kjøpte dem idag, fikk akvarium for første gang for 1 uke siden. Vi føler oss lurt av personalet i dyrebutikken... Virker ikke som hun vi handlet hos har peiling på fisker! Skal snakke med daglig leder på mandag og ønsker å levere tilbake scalarene!

Takk for alle svar!!!
Ja hvis de er så små så er de et lett bytte.

Desverre så har jeg oppdaget at det er svært få personale i dyrebutikker som har peiling på det de driver med .-(

Vil tro at de fleste her inne en eller annen gang har kjøpt fisker i god tro - og blitt "lurt" av ansatte som ikke har peiling på hva de snakker om. Og det er så dumt ! For det går utover fiskene, lommeboken, og gleden ved å ha akvarie....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap